دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

معلمی که پس از زیارت حضرت معصومه (س) به فیض شهادت نائل آمد

شهید محمد سلیم زاده از فرهنگیان استان قم بود که در شامگاه ۲۰ مرداد سال ۱۳۷۸، پس از زیارت حرم کریمه اهل بیت (س)، در جریان سرقت مسلحانه اشرار از پاساژ ملت قم به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۳۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱ - 12August 2022

معلمی که پس از زیارت حضرت معصومه (س) به شهادت رسیدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، شهید محمد سلیم زاده فرزند آیت الله حاج شیخ «خیرالله سلیم زاده» در تاریخ دوم شهریور سال ۱۳۴۰ در تویسرکان و در خانواده‌ای مشهور به علم و تقوا چشم به جهان گشود.

پدر بزرگوار شهید، از همان ابتدا متوجه هوش و ذکاوت محمد بود؛ مهربانی و عطوفت خاص شهید سلیم زاده به اهل خانه و بخصوص پدرومادر، از ویژگی‌های خاص شخصیتی وی بود.

شهید سلیم زاده دوره ابتدایی و راهنمایی را با مشکلات معیشتی و زندگی طلبگی که پدر داشت، پشت سر نهاد. در اواخر دوره متوسطه وارد مبارزات انقلاب اسلامی علیه رژیم ستم‌شاهی شد و قبل و بعد از دستگیری توسط رژیم منحوس پهلوی، به استان‌های مختلف کشور سفر کرده و مخفیانه و علنی به مبارزه ادامه می‌داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عضویت در حزب جمهوری اسلامی، مسئولیت شاخه دانش آموزی آن را در قم عهده دار شد. با اتمام دوره متوسطه، در دانشگاه تهران با افرادی با تفکرات مختلف پیرامون مسائل گوناگون اعتقادی بحث می‌نمود. این بحث‌ها شهید بزرگوار را به فکر فراگیری فلسفه اسلامی وا داشت.

از این رو به پیشنهاد پدر تصمیم بر شرکت در درس‌های حضرت آیت الله مصباح یزدی که در موسسه در راه حق برگزار می‌شد، گرفت و در پایان دوره به عنوان یکی از افراد ممتاز قبول و جهت تبلیغ دین و رفع شبهات کمونیست‌ها عازم خطه شمال کشور گردید.

شهید سلیم زاده در کنار تبلیغ، مسئولیت آموزش عقیدتی سپاه و امور تربیتی آموزش و پرورش را نیز عهده دار بود. وی موسس انجمن اسلامی شهید مطهری صومعه‌سرا و مدرس بینش سال چهارم متوسطه بوده است.

در سال ۱۳۶۰ با شرکت در کنکور سراسری، در مرکز تربیت معلم تهران پذیرفته شد و با مراجعت از شمال کشور، در کنار دروس تربیت معلم، دروس حوزوی را نیز ادامه داد.

بعد از اتمام دوره تربیت معلم، در روستای سلفچگان مشغول امور تدریس و مدیریت مدرسه گردید. اواخر سال ۱۳۶۱ بود که مامور به خدمت در ستاد مرکزی سپاه شد و مسئولیت اعزام مبلّغ به جبهه‌های جنگ را بر عهده گرفت.

در سال ۶۴ با خانواده‌ای انقلابی و از ذریه فاطمه زهرا (س) وصلت کرد و چند ماه بعد، برای تبلیغ راهی اهواز شد؛ در آنجا که از مدیریت و ابتکار عمل و مسئولیت پذیری شهید سلیم زاده آگاه بودند، با دعوت و جذب وی در دفتر نمایندگی حضرت امام (ره) در نیروی زمینی سپاه مستقر در قرارگاه کربلا، مسئولیت نظارت بر این نیرو را بر عهده اش گذارند که این مسئولیت تا سه سال ادامه داشت.

در سال ۶۶ از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حج بیت الله الحرام مشرف شد و در راهپیمایی برائت از مشرکین آن سال که منجر به شهادت عده‌ای از حجاج شد، حضوری فعال داشت.

شهید سلیم زاده پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۷، به قم مراجعت نمود و مسئولیت امور تربیتی و سپس مدیریت دبیرستان امام صادق (ع) را پذیرفت و همزمان موفق به اخذ مدرک لیسانس دینی و عربی از دانشگاه گردید و دروس حوزوی را نیز علاوه بر محضر پدر بزرگوار خویش، نزد آیت الله استادی، آیت الله مسعودی، آیت الله پایانی و آیت الله موسوی تهرانی تا پایان کفایه و مکاسب ادامه داد و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس حوزوی گشت.

سال ۱۳۷۰ بود که به عنوان مسئول دفتر تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه (س) توفیق خدمتگزاری یافت و در تیرماه ۷۸ با حفظ سمت، مسئولیت دفتر تولیت مدیریت حرم مطهر آستان مقدس نیز به او واگذار گردید و برگ افتخار دیگری به کارنامه زندگی‌اش افزوده شد.

این معلم شهید در جریان سال‌های ۶۶ به بعد بار‌ها به عنوان بازرس کاروان‌های حج منصوب و در واپسین روز‌های عمر پربارش به عنوان مدیر کاروان در تدارک سفر عمره و در تکاپوی خدمتگزاری به زائران بیت‌الله بود.

شهید محمد سلیم زاده چندین سال مدیریت دبیرستان شهید صدر قم را بر عهده داشت و این مسئولیت تا هنگام شهادت وی ادامه یافت؛ سرانجام شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد سال ۷۸ در حالی که از زیارت و محل مدیریت حرم بارگاه حضرت معصومه (س) روانه منزل بود، در مقابل دیدگان خانواده و فرزندانش از ناحیه سر هدف گلوله اشرار مسلح قرار گرفت و به شدت زخمی شد و ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان نکویی قم به درجه رفیع شهادت نایل گردید.

پیکر مطهر این روحانی و معلم شهید و خادم آستان کریمه اهل بیت (س)، در حرم مطهر آن بانوی آب و آیینه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار