اقتدار میدان-۷/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کتائب حزب‌الله؛ مجاهدان میدان مبارزه با آمریکا و داعش/ مجاهدت ۱۴ ساله در عراق و سوریه

گروه «کتائب حزب‌الله» یک گروه نظامی شیعه عراقی است که جهت مبارزه با نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در خاک عراق شکل گرفته است.
کد خبر: ۵۳۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۷ - 14August 2022

«کتائب حزب‌الله»؛ مجاهدان میدان مبارزه با آمریکا و داعش/ مجاهدت 14 ساله در عراق و سوریهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «کتائب حزب‌الله» که به عربی، «کتائب حزب‌الله فی العراق» نامیده می‌شود یک گروه نظامی شیعه عراقی است که جهت مقاومت در برابر حضور نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در خاک عراق شکل گرفت. این گروه نظامی در جریان درگیری‌ها و فتنه تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه شکل گرفت و ضمن عملکرد بسیار خوب خود، دستاورد‌های قابل توجهی را برای مردم عراق و سوریه به ارمفان آورده است.

تشکیل «کتائب حزب‌الله»

هسته اصلی گروه نظامی «کتائب حزب‌الله» در سال ۲۰۰۷ به منظور مقاومت در برابر حضور نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی و مبارزه با تجاوز و اشغال خاک عراق توسط آن‌ها شکل گرفت. این گروه مبارز شیعی خود را مقلد و پیرو «امام خمینی (ره)» بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و «محمد باقر صدر» می‌دانند.

سازماندهی «کتائب حزب‌الله»

سازماندهی این گروه با توجه به شرایط روز‌های اولیه تشکیل آن و همینطور وضعیت عراق و سوریه آنچنان آشکار نبود است، ولی با توجه به اطلاعات موجود «ابومهدی مهندس» مشاور نیروی قدس و از اعضای سابق «سازمان بدر» به عنوان رئیس این گروه شناخته می‌شد. ضمن اینکه این گروه نظامیاز حمایت‌های معنوی ایران برای رشد و تکامل هرچه بیشتر و بهتر بهره برده است.

آغاز مبارزه علیه نظامیان آمریکایی

زمان پیدایش گروه «کتائب حزب‌الله» به سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد. این گروه مخالف حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق بود و بعد از سقوط صدام کافر اولین عملیات خود علیه نیرو‌های آمریکایی را در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۳ در منطقه «بلدیات» شهر بغداد انجام دادند.

گروه «کتائب حزب‌الله» در سال ۲۰۰۷ با تهاجم علیه نیرو‌های اشغالگر و متجاوز ائتلاف و آمریکا در عراق به صورت رسمی و کامل شناخته شد و با گذاشتن فیلم مبارزات و مقاومت‌های خود علیه نیرو‌های آمریکایی در اینترنت، خود را به تمام مردم منطقه و دنیا به عنوان یک نیروی ملی و مردمی در عراق معرفی کرد.

استعداد «کتائب حزب‌الله»

گروه «کتائب حزب‌الله» با توجه به نوع تعریف ماموریت‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده بود یکی از گروه‌های بسیار مخفی در بین گروه‌های شیعه عراقی بود به طوری که تا امروز اطلاعات بسیار کمی از ساختار این گروه وجود دارد. ضمن اینکه بر اساس اسناد و مدارک موجود پیش‌بینی می‌شود که در حال حاضر این گروه حداقل دارای ۵ هزار نیرو در قالب سه گردان در عراق باشد.

آموزش و آمادگی

گروه «کتائب حزب‌الله» آموزش‌های لازم را از حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های وابسته همسو دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۸ حزب‌الله لبنان کمپ‌های آموزشی در نقاط و اماکن منطقه دایر کرده بود که نیرو‌های کتائب آموزش‌های لازم و مورد نیاز خود را در این مکان‌ها دریافت کردند. ضمن اینکه حزب‌الله لبنان یک کمپ برای آموزش در جنوب عراق دایر کرده بود که در نهایت به محلی امن در کشوری دیگر منتقل شد.

فرماندهی

جمال جعفر ابراهیم معروف به «ابومهدی مهندس» رهبر گروه «کتائب حزب‌الله» است. او علاوه به رهبری کتائب، معاون مشاور امنیت ملی عراق و معاون فرمانده حشد الشعبی، گروهی که گروه‌های شیعه ضد داعش را دربرگرفته و معروف به بسیج مردمی، می‌باشد بود. در نهایت نیز بعد از شهادت «ابومهدی مهندس» به همراه سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» در ۱۳ دی ۱۳۹۸ توسط نیرو‌های جنایتکارو تروریست آمریکایی «عبدالعزیز المحمداوی» معروف به «ابوفدک» جایگزین او شد که سابقاً مأمور اطلاعاتی سازمان بدر بود.

حضور در رسانه‌ها

گروه «کتائب حزب‌الله» نزدیک به ۱۴ سال است که در عراق فعالیت می‌کند و از این روی به منظور اطلاع رسانی اخبار و رویداد‌های مرتبط با این گروه مبارز و مقاوم شیعی و پیروزی‌ها و دست‌آورد‌هایی که در میدان مبارزه با آمریکا و تروریست‌های داعش در عراق و سوریه به دست آورده و به دست می‌آورد دارای یک شبکه ماهواره‌ای است. بر این اساس شبکه ماهواره‌ای «الاتجاه» در حال حاضر اقدام به پخش اخبار و فیلم‌های این گروه می‌کند.

جنگ با داعش

گروه «کتائب حزب‌الله» عراق در جریان جنگ با داعش در سوریه، در بازپس‌گیری شهر حلب در سال ۲۰۱۵ و دیرالزور در سال ۲۰۱۸ برای کمک به نیرو‌های بشار الاسد حضور مؤثری داشته‌است. همچنین پس از شروع فتنه در سوریه و اینکه داعش شروع به قدرت گرفتن کرد، دولت عراق برای حفظ امنیت مناطق شیعه به شبه نظامیان شیعه از جمله کتائب حزب‌الله تکیه کرد.

از طرف دیگر در جریان حملات ژوئن داعش به استان‌های صلاح الدین، نینوا و دیاله که ارتش عراق متلاشی شد، شبه نظامیان شیعه نقش مهمی در حفظ امنیت عراق ایفا کردند. ضمن اینکه بعد از اکتبر سال ۲۰۱۶، گروه کتائب حزب‌الله همراه با نیرو‌های ارتش عراق و سایر گروه‌های نظامی(PMF) در جنگ آزادسازی موصل علیه داعش شرکت داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار