زنان و کودکان؛ قربانیان اصلی اشغالگری افغانستان توسط آمریکا

زنان و کودکان افغانستانی به‌شدت از بحران بشردوستانه جاری در این کشور رنج می‌برند.
کد خبر: ۵۳۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ - 16August 2022

زنان و کودکان؛ قربانیان اصلی اشغالگری افغانستان توسط آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، وخامت اوضاع افغانستان سبب شده تا این کشور شاهد یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان باشد.

ارتش آمریکا ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) پس از دو دهه اشغال افغانستان، این کشور را با ناکامی ترک کرد، اما افغانستان سال ۲۰۲۱ از بحران بشردوستانه‌ای رنج می‌برد که قابل قیاس با شرایط این کشور در سال آغاز اشغال نبود.

روند وخامت اوضاع بشردوستانه افغانستان همچنان ادامه دارد؛ زیرا تصمیم آمریکا برای مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان و تحریم‌های بین المللی به موازات قطع کمک‌های بین المللی به عنوان بخش اعظم بودجه افغانستان، اقتصاد ضعیف این کشور را شکننده‌تر کرده و به ابعاد فاجعه انسانی در این کشور دامن می‌زنند.

بحران بشردوستانه افغانستان سبب از هم پاشیدن سیستم درمان این کشور شده است.

براساس گزارش‌های موجود، افغانستان از بحران انسانی شدیدی رنج می‌برد که به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد؛ مردم افغانستان بر اثر گرسنگی می‌میرند، اما زنان و کودکان اصلی‌ترین گروه قربانیان هستند.

بیش از نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و سازمان ملل اعلام کرد که ۹۵ درصد مردم افغانستان از گرسنگی رنج می‌برند.

براساس اعلام برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) نزدیک به ۲۰ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت افغانستان از ناامنی غذایی رنج می‌برند و ۹۵ درصد مردم غذای کافی برای خوردن ندارند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که تنها در ولایت مرکزی «غور» ده‌ها هزار نفر در سطح فاجعه بار ناامنی حاد مواد غذایی به سر می‌برند؛ بالاترین سطح کمتر از قحطی.

بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال از سوءتغذیه حاد و طولانی مدت رنج می‌برند.

زنان و کودکان قربانیان اصلی بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان هستند. کودکان از تحصیل باز می‌مانند تا کار کنند؛ در واقع آن‌ها نیروی کار ارزانی هستند.

زنان متحمل سوءتغذیه نمی‌توانند نوزادان خود را تغذیه کنند و بارداری برای زنان مرگبار شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها