«شلمچه» مهیاتر از همیشه برای زائران اربعین

حماسه اربعین حسینی، گرچه باشکوه، اما هر ساله و بسته به اقلیم مناطق غربی کشور، نیازمند بازنگری‌هایی در نحوه خدمت‌رسانی به زائران است.
کد خبر: ۵۳۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳ - 17August 2022

«شلمچه» مهیاتر از همیشه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، استان خوزستان به واسطه پذیرایی از خیل عظیم زائران اربعین حسینی، هر ساله در دو مرز شلمچه و چذابه اقدامات کم‌نظیری در حیطه خدمات دهی و ایجاد زیرساخت‌ها، همچنین تعامل میان دستگاه‌ها و همکاری با طرف عراقی صورت می‌دهد که در نوع خود قابل توجه است.  

اما برگزاری چنین اجتماعات کم نظیری، دارای نواقصی است که همواره مورد توجه قرار داشته تا در سال‌های آینده، از تعداد این معضلات کاسته شود.

به همین منظور، با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم در اربعین سال جاری، لزوم بررسی کاستی‌های اربعین ۹۸ و اقداماتی که در راستای تسهیل در امور و تردد زائران صورت گرفته است، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

بازخوانی اربعین ۹۸

حتی در تصور کسی هم نمی‌گنجید که این آخرین اربعینی است که می‌توان با فراغ بال و بدون نگرانی از شیوع هرگونه بیماری و یا در مخاطره قرار گرفتن سلامت افراد، برگزار می‌شود.

چند ماه بعد، جهان به واسطه شیوع کرونا در بهتی عمیق فرو رفت و به تبع آن؛ اجتماع اربعین حسینی نیز دو سال به حالت تعلیق در آمد.

در اربعین سال ۹۸، به واسطه بروز گرمای پاییزی، سختی کار برای میزبانان و رهسپاران این اجتماع عظیم دو چندان بود، اما اشتیاقی که زائران برای رسیدن به عتبات عالیات از خود نشان دادند کم نظیر و پایانه شلمچه، یکی از پرازدحام‌ترین برهه‌های خود را در طول تاریخ تجربه کرد.

تعدد مواکب، تکثر افراد حقیقی و حقوقی خدمت‌رسان، همچنین توقف چشمگیر خودرو‌ها در پارکینگ‌های منتهی به پایانه مرزی شلمچه، خبر از اجتماع بزرگی می‌داد، که اربعین ۹۸ را از سایر حماسه‌های مشابه در سال‌های گذشته متمایز می‌ساخت.

در آخرین اربعین رسمی قرن گذشته، تعداد مواکبی که در این وادی اقدام به برپایی در راستای خدمت رسانی به زائران کردند، به عدد ۴۰۰ رسید و افزایش چشمگیری داشت، به موازات آن تنوع خدماتی که از سوی این قرارگاه‌های کوچک ارائه می‌شد نیز، افزایش قابل توجهی یافت.

تنوع در نوشیدنی‌ها و میوه‌های خنک پاییزی، انواع لوازم محافظتی، بهداشتی و حتی امانتی که به زائران اعطا می‌شد تا سفر کم خطر و راحت تری در پیش داشته باشند، همچنین گستردگی خدمات درمانی و سلامت در مرز شلمچه، به تنهایی این پایانه را یک مرز منحصر به فرد ساخته بود، به گونه‌ای که در بسیاری از این روزها، مسئولان بلند پایه مملکتی نیز به طور مرتب از آن بازدید داشتند.

کاستی‌های آخرین اربعین

آخرین اجتماع حسینی پیش از شیوع کرونا؛ در آخرین نفس‌های گرمای پائیزی برگزار شد، اربعینی که ثبت بیشترین تردد دوست‌داران حسین را به سمت کوی یار در پی داشت و البته، در کنار عظمت و بزرگی این حرکت حسینی، کاستی‌هایی نیز وجود داشت.

پایانه مرزی شلمچه به دلیل اقلیم بیابانی و فاصله نسبتاً طولانی به زیرساخت‌های شهری، از آب پایدار و فاضلاب سیستماتیک برخوردار نیست. به همین دلیل، ظرفیتی که در روز‌های عادی سال برای تردد مسافران در نظر گرفته شده، به هیچ عنوان کفایت حجم عظیم زائر اربعین را نمی‌دهد؛ بنابراین پذیرایی میلیون از زائران اربعین در مرز شلمچه، در وهله اول نیازمند یک سری زیرساخت‌هایی‌ست که به واسطه آن، زائران در این حیطه احساس کمبود و کم‌کاری نکنند.

گرچه در روز‌ها و هفته‌های گذشته، جلسات متعددی توسط ستاد اربعین برای برچیدن این معضل برگزار شده و هماهنگی با طرف عراقی نیز صورت گرفته که این مشکل، در روز‌های تردد زائران به حداقل برسد.

بحث بهداشت مواکب یکی دیگر از موضوعات مغفول مانده در سال‌های گذشته بوده که امسال، با توجه به شیوع انواع ویروس و بیماری، و تردد افراد مختلف با ملیت و قلیت‌های گوناگون نیاز است که نهاد‌های متولی در پایش مستمر مواکب و نحوه توزیع مواد خوارکی، نظارت مجدانه از خود به‌جای بگذارند.

بحث استقرار یک مرکز درمانی بهداشتی، مسقف و دائمی در مرز شلمچه به مراحل پایانی رسیده و با احداث یک ساختمان در ورودی پایانه، این کمبود را از روی دوش زائران کاسته است.

موضوع جغرافیای فعالیت اصحاب رسانه، به دلیل ملاحظات امنیتی، همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز راویان اجتماع عظیم حسینی بوده که امیدواریم با همکاری نهاد‌های مسئول، این معضل نیز در اربعین پیش‌رو، برچیده شود.

مطالبات مردم و پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع دغدغه زائران

مطالباتی که عمدتاً زائران در مراجعه به مرز‌ها با آن مواجه بودند، مسئله روادید و مشکلاتی از این قبیل بود که با توجه به ملغی شدن ارائه ویزا در گذرگاه‌های مرزی معین کشور برای سفر به عتبات عالیات، این مشکل در سال جاری نمود کمتری خواهد یافت، اما به موازات آن، الزاماتی از سوی دولت اعلام شده مبنی بر لزوم ثبت نام در سامانه سماح، که لازم است ستاد اربعین برای رفاه حال زائران، یک واحد IT در راستای رفع نیاز زائران در مرز ایجاد کند.

از دیگر دغدغه‌های زائران در اربعین ۹۸، کندی تردد در برخی ساعات بود که این کاهش سرعت، ناشی از نبود زیرساخت‌های لازم در طرف عراقی بود که با تلاشی که از سوی مسئولان ستاد اربعین در استان خوزستان و منطقه آزاد اروند صورت گرفته؛ همچنین موضوع افزایش تعداد گیت‌های تردد، این مشکل در سال جاری به حداقل خواهد رسید.

برنامه مدیریت مرز‌ها برای مقابله با بیماری و شدت گرما

اقدامات خوبی از نظر تأمین آب و برق، استقرار مواکب، پیش‌بینی دروازه‌های خروجی در حوزه گذرنامه، ایجاد سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها و همچنین راه‌اندازی بیمارستان صحرایی انجام شده است.

از برنامه‌هایی که ستاد اربعین برای مرز شلمچه در نظر گرفته است، ایجاد بارانداز‌هایی در محوطه‌های چند هکتاری این پایانه است که توسط سازه‌های فلزی مسقف شده تا از شدت گرما بکاهد، همچنین ایجاد مه‌پاش‌ها و تشویق زائران برای تردد در ساعات شب، از دیگر راه حل‌هایی ست که می‌تواند تاثیر گرما را در اربعین سال جاری کاهش دهد.

بر این اساس، پروژه‌های زیرساختی و عمرانی ویژه تسهیل خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی در مرز بین‌المللی شلمچه با هدف هماهنگی‌های نهایی برای تکمیل عملیات اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

آسفالت محدوده دو هکتاری واقع در ورودی پایانه مرزی، تکمیل جاده تدارکاتی پشت مواکب، بهسازی و ساماندهی وضعیت آسفالت جاده حراستی همچنین دو محدوده دیگر ورودی پایانه مرزی از جمله این پروژه‌های زیرساختی اربعین سال جاری خواهد بود.

همچنین، تأمین آب خنک و ایجاد سردخانه‌های سیستماتیک و سنتی، در سال جاری بار بزرگی از گرمای موجود را از روی دوش زائران خواهد کاست.

اقدامات صورت گرفته و تغییرات انجام شده در ۳ سال گذشته

آسفالت محوطه پذیرش مسافر در محوطه پایانه مرزی شلمچه، ایجاد جاده پشتیبان برای دسترسی و تردد خادمان مواکب، همچنین انجام برخی امور جهت تردد زائران در شلمچه عراق، همچون احداث جاده موقت برای تردد خودروها، تأمین آب خنک و تسریع در انتقال زائران به سمت عتبات عالیات و تقویت روشنایی، فاضلاب و آب شستشو و شرب، همچنین تأمین کمبود برق، از جمله اقداماتی است ک برای تسهیل در تردد زائران اربعین سال جاری صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، دبیر ستاد اربعین حسینی منطقه آزاد اروند، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در مرز شلمچه، اظهار کرد: تا کنون جهت هماهنگی‌های لازم بیش از ده جلسه ستاد اربعین در منطقه آزاد اروند برگزار شده است، در ستاد اربعین منطقه آزاد اروند دو قرارگاه تعریف شده که یکی مربوط به مسائل فنی، زیرساختی و عمرانی است و دیگری مسائل فرهنگی و ارتباطی را در بر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عادل فریحی ضمن تأکید بر اینکه بخش زیادی از کار‌های قرارگاه عمرانی هم اکنون در حال اجرا است، افزود: در حال حاضر بخشی از کار‌های این قرارگاه نظیر بهسازی و هموار سازی جاده امام رضا، بهسازی منطقه دو هکتاری، ایجاد اتصال اتوبان شلمچه، ایجاد مسیر فرعی از درب شماره ۲ به سمت درب شماره ۴، تأمین روشنایی جاده امام رضا (ع) و تهیه کابل‌هایی که به سرقت رفته از جمله اقدامات عمرانی در حال اجراست و پیش بینی می‌شود تا ۱۵ مرداد همه این امور به پایان برسد و آمادگی لازم را در حوزه منطقه آزاد اروند داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تقسیم‌بندی انجام شده، بخشی از کار‌ها را نیز ستاد اربعین شهرستان خرمشهر به ریاست فرماندار این شهر در دست اقدام دارد؛ اما با توجه به اعمال ماده ۶۵ طی روز‌های اخیر حوزه نظارتی سازمان منطقه آزاد اروند بیشتر شده است.

دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند مدیریت پایانه را خارج از وظایف سازمان منطقه آزاد اروند دانست و اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند در بحث پایانه ورود نداشته و مدیریت با خود پایانه است؛ اما قبل از پایانه و بعد از آن یک ورودی و خروجی است که سازمان منطقه آزاد اروند برای این محل‌ها خدمات عمومی و نظافتی را همچون سال‌های گذشته پیش‌بینی کرده است؛ اما اگر کم کاری در پایانه صورت گیرد بی شک از بعد نظارتی ورود خواهیم کرد.

فریحی گفت: خدمات عمومی، نظافتی و ایجاد مواکب ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند تا نقطه صفر مرزی و حتی بعد از نقطه انجام خواهد گرفت چرا که می‌بایست به دوستان کشور عراق جهت رفاه حال زوار نیز کمک کنیم؛ قطعا اگر در خاک عراق کار‌ها روان‌تر پیش برود در مرز توقف مسافران را نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: یک اتفاق خوب که به برکت این ایام با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و دانشگاه علوم پزشکی آبادان رقم می‌خورد؛ راه اندازی فاز نخست بیمارستان شلمچه و رسیدگی به مباحث پیشگیری از گسترش و انتقال ویروس کرونا و دیگر مسائل حوزه سلامت است.

برنامه‌های پیش رو تا ۱۵ شهریور

از جمله برنامه‌هایی که قرار است تا پیش از آغاز این حرکت حسینی در مرز شلمچه صورت بگیرد، افزایش قطار‌ها از مبدا مشهد و تهران به مقصد خرمشهر و فعالیت ۲۴ ساعته قطار‌های ایستگاه خرمشهر به مرز شلمچه است.

همچنین جداره‌بندی و جداسازی فضا‌های پایانه مسافری و تجاری در مرز شلمچه، از جمله اقدامات این پایانه است.

نصب مه‌پاش‌ها به منور کاهش دمای هوا و ایجاد سایه‌بان در مسیر تردد زوار، از دیگر اقدامات در این حیطه است.

ایجاد ۴۰ دروازه تردد در خاک ایران و ۴۰ دروازه در شلمچه عراق، از جمله اقداماتی است که در راستای تسهیل در تردد زائران صورت خواهد گرفت و پیش از آغاز این حرکت حسینی، به بهره برداری خواهد رسید.

کار احداث جاده دسترسی به مواکب نیز به مراحل پایانی خود رسیده و با انجام زیرساخت لازم در برخی نقاط توسط سازمان آب، این جاده کاملاً مهیای استفاده خادمان مواکب خواهد شد.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه؛ اظهار کرد: اقدامات و برنامه‌ریزی خوبی برای فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم از جمله تامین آب و برق، استقرار مواکب، سایه‌بان، و مه‌پاش‌ها و پیش بینی دروازه‌های خروجی و ایجاد بیمارستان انجام شده است.

وی افزود: هماهنگی‌های مرزی با طرف عراقی صورت گرفته و تمامی اقدامات برای خدمات رسانی به زائران حسینی در حال انجام است.

وزیر کشور گفت: طرف عراقی از ۲۰ محرم برای پذیرش زائران اربعین اعلام آمادگی کرده که با توجه به بهره زمانی طولانی که تا اربعین وجود دارد از زائران تقاضا داریم سفر خود را به تعویق نیندازند.

وی ادامه داد: مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و دو مرز تمرچین در آذربایجان غربی و باشماخ در کردستان برای تردد زائران حسینی در ایام اربعین پیش‌بینی شده است.

احمد وحیدی تصریح کرد: هنوز برای عبور خودرو‌های شخصی با طرف عراقی هماهنگی صورت نگرفته و در صورت اتخاذ تصمیمات جدیدی در این رابطه، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

در بازدید وزیر کشور، با برافراشتن پرچم منقش به واژه «یا حسین» کار خدمات دهی با زائران اربعین در پایانه مرزی شلمچه، رسمیت یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، به‌نظر می‌رسد با توجه به اعلام آمادگی از سوی طرف عراقی و مهیا بودن امکانات ما برای خدمات دهی به زائران، از ۲۰ محرم‌الحرام سال جاری شرایط برای سفر به عتبات مهیاست.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار