وزیر کشور:

لایحه جامع انتخابات، هر سه انتخابات را در بر می‌گیرد/ تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرز‌ها ایجاد نشود

وحیدی با تاکید بر اینکه این لایحه جامع هر سه نوع انتخابات را در برمی‌گیرد، بیان کرد: تلاش ما بر این است که هر سه انتخابات یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان در این لایحه تعریف شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ - 20August 2022

لایحه جامع انتخابات، هر سه انتخابات را در بر می‌گیرد/ تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرز‌ها ایجاد نشودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «احمد وحیدی» وزیر کشور صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به سوالی در رابطه با بازارچه‌های مرزی با اشاره به اینکه این موضوع به دلیل تعامل اقتصادی با کشور‌های همسایه، ظرفیت مهم آن برای معیشت مردم مناطق مرزی و کمک به برقراری امنیت در این مناطق اهمیت دارد، اظهار داشت: این دولت تلاش کرد همه بازارچه‌های مرزی را باز و فعال کند و تقریباً همه بازارچه‌های مرزی امروز فعال هستند. تنها فعالیت بازارچه مرزی کوهک به دلیل مسائل افغانستان دچار نوسان است.

وزیر کشور تصریح کرد: در برخی موارد بازارچه‌های مرزی متناسب با خواست کشور مقابل دچار محدودیت‌هایی هستند و ممکن است موقتاً غیرفعال شده باشند. البته به دنبال آن هستیم با کشور‌های مقابل گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم، چرا که این موضوعات با گفت‌وگو قابل حل شدن هستند.

وحیدی عنوان کرد: در تلاش هستیم همه ظرفیت‌های موجود برای بازارچه‌های مرزی را فعال کنیم چراکه تاکید دولت بر فعال بودن آن‌ها است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با شرایط کولبری عنوان کرد: برای موضوع کولبری آئین‌نامه خوب و مفصلی با کمک وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط تدوین شده است، اما برای این آئین‌نامه به یکی دو مورد مجوز نیازمند هستیم که بر اساس قوانین موجود، برخی محدودیت‌ها برای أخذ آن‌ها وجود داشت، اما مقرر شد این مجوز‌ها صادر شوند.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی کولبران کشور و صدور کارت برای آن‌ها، ادامه داد: بر اساس این آئین‌نامه کسانی که به نام کولبر شناخته می‌شوند، تحت عنوان تجارت خرد، فعالیت می‌کنند تا در سقف مشخصی واردات و صادرات کالا‌ها را از مرز‌ها انجام دهند. این سطح از مبادله کالا توسط وزارت صمت مشخص می‌شود تا آثار سوئی نداشته باشد.

وحیدی تاکید کرد: در پی ایجاد تشویق و تخفیف گمرکی برای آن‌ها هستیم تا مشکلات گمرکی برای آن‌ها ایجاد نشود. دولت ساماندهی این موضوع اعم از آنچه در سواحل جنوبی و آنچه مرز‌های شمالی اتفاق می‌افتد را در دستور کار دارد.

لایحه جامع انتخابات، هر سه انتخابات را در بر می‌گیرد

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با لایحه جامع انتخابات گفت: دولت قبل برای موضوع انتخابات لایحه‌ای داشته و مجلس نیز طرحی برای آن ارائه کرده است. بنا بر بررسی‌ها، لایحه دولت نیاز به نقاط تکمیلی دارد و مبنای ما در این رسیدگی، سیاست‌های کلی انتخابات است که این لایحه باید بر آن منطبق باشد. این مسائل چندین سال است بر زمین مانده‌اند بنابراین یکی از مسائل جدی ما تهیه این لایحه است.

وی با تاکید بر اینکه این لایحه جامع هر سه نوع انتخابات را در برمی‌گیرد، بیان کرد: تلاش ما بر این است که هر سه انتخابات یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان در این لایحه تعریف شود.

وحیدی اضافه کرد: البته ممکن است از آنجا که انتخابات مجلس خبرگان بر اساس قانون اساسی بر عهده خود مجلس خبرگان است در این لایحه کمرنگ باشد، اما به طور کلی در این لایحه هر سه انتخابات را پوشش می‌دهیم لذا با پیچیدگی خاصی مواجه هستیم تا بتوانیم سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات را اعمال کنیم.

وزیر کشور گفت: امید است بتوانیم به سرعت لایحه جامع انتخابات را آماده کنیم؛ البته این لایحه نهایتاً به کمیسیون‌های دولت خواهد رفت تا پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس ارسال شود. این موضوع یکی از اقدامات مداوم ما در معاونت سیاسی وزارت کشور است.

تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرز‌ها ایجاد نشود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر درگیری‌های اخیر مرزی یادآور شد: چند مورد تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشته‌ایم، این موضوع از آن روی است که مرزبانان طالبان در جریان مسائل مرزی نیستند و توجیه نشده‌اند. البته در تمامی موارد با مرکزیت طالبان تماس گرفتیم و موضوعات حل و فصل شده و به جای جدی نکشیده است.

وحیدی با اشاره به اینکه مسائل مذکور حقوقی هستند و مسیر مشخصی دارند، گفت: روش رسیدگی به ابهامات مرزی مشخص است، اگر لازم باشد مقامات سیاسی در سطوح بالاتر گفتگو می‌کنند و این نکات به مقامات طالبانی مکرراً یادآوری شده است.

وزیر کشور ادامه داد: تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرز‌ها ایجاد نشود و بار‌ها این موضوع به مرزبانان یادآوری شده است. امیدواریم که این موارد پس از این تکرار نشوند، اما نیرو‌های مرزی ما برای مدیریت و کنترل شرایط در مرز‌ها حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع‌گیری گروه‌های سیاسی درباره رخداد‌های اخیر گفت: گروه‌هایی که می‌خواهند در عرصه سیاسی کشور فعالیت کنند، باید در چارچوب‌هایی که اساسنامه آن‌ها بر آن تاکید شده، عمل کنند. در این اساسنامه‌ها حفظ التزام به ارزش‌های نظام و ارزش‌های جمهوری اسلامی مسئله مهمی است.

وحیدی تاکید کرد: گروه اندکی هستند که این ارزش‌ها را رعایت نمی‌کنند؛ طبیعی است گروه‌های سیاسی که می‌خواهند در چارچوب نظام حرکت کنند در چنین مواردی باید مواضع خود را روشن کنند تا معلوم شود بنای آن‌ها بر این است که در چارچوب جمهوری اسلامی باقی بمانند.

وزیر کشور بیان کرد: البته اکثر گروه‌های سیاسی بر این منوال عمل می‌کنند، اما گروهی که ناآگاهانه یا خط گرفته از بیگانگان اظهاراتی را بیان می‌کنند که بازی در میدان دشمنان است باید مراقبت کنند که حتی با سکوت خود با اسرائیل و آمریکا همراهی نکنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مشخص کردن خطوط مرزی، گفت: ستاد کل نیرو‌های مسلح موظف شده است طرح انسداد کامل مرزی را تهیه کند. بعضی ابهامات که از طرف سایرین ممکن است در لبه مرزی کشور وجود داشته باشد، پیگیری می‌شود.

وحیدی عنوان کرد: ممکن است گاهی خط مرزی با دیوار فاصله داشته باشد و همه جا لازم نیست فنس مرزی روی نقطه مرز باشد. بعضی تصور می‌کنند که دیوار کشیده شده به عنوان مرز محسوب می‌شود، این اشتباهات غیر قابل قبول است. اما با این وجود اگر لازم باشد در برنامه انسداد مرزی بار دیگر این موضوع مد نظر قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر در نظر گرفتن مکانی برای تجمعات صنفی، گفت: تجمعات صنفی که برای بیان خواسته‌های مختلف صورت می‌گیرد، باید با اخذ مجوز باشد. تا زمانی که با خواسته‌های طبیعی صنوف مواجه هستیم مشکلی نیست؛ مشکل زمانی است که عده‌ای نیت موج سواری و سوءاستفاده از تجمعات را دارند.

وی با اشاره به اینکه گاهی تعداد اندکی در صف تجمعات قرار می‌گیرند تا جهت و خواسته اعتراضات را تغییر دهند، تصریح کرد: این تجمعات موجب کندی عبور و مرور شده و برای مردم مشکل ایجاد می‌شود. منطقی آن است که این خواسته‌ها با أخذ مجوز بیان شوند که مردم دیگر درگیر این مشکلات نباشند.

وحیدی با بیان اینکه هنوز به موضوع تهیه مکانی برای برگزاری تجمعات ورود جدی نکرده‌ایم، گفت: باید ببینیم این امر با چه شرایطی مقدور و شدنی است. باید فضا را به نحوی در نظر بگیریم که از همه جهت پاسخگوی این نیاز باشد. همچنین در شهر‌های بزرگ مانند تهران ممکن است، دو یا سه مکان برای این موضوع در نظر گرفته شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره دستگیری گروه تروریستی در ایام ماه محرم، تصریح کرد: دشمنان ما در تلاش هستند در زمینه‌های مختلف برای ما مزاحمت ایجاد کنند. در این مدت هم برنامه‌هایی داشتند، اما با تسلط و اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور جلوی این حوادث گرفته شد. این بار اول نبوده و خیلی اوقات دشمن می‌کوشد ناامنی ایجاد کند و این‌ها اکثراً توطئه‌هایی هستند که عناصر ضدانقلاب در خارج از کشور آن‌ها را مدیریت می‌کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی با تسلط ارزشمند خود توانستند بار دیگر مانع ناامنی در کشور شوند.

وی در ادامه درباره ارزیابی فعالیت‌های استانداران در طول یک سال گذشته، گفت: ارزیابی مستمر از کارکرد‌های استان‌های مختلف صورت می‌گیرد و یکی از وجهه‌های بسیار خوب دولت، فعال بودن استانداران و مجموعه استانی بوده است. حضور مستمری از استانداران در همه صحنه‌ها از جمله سیل، زلزله یا مسائل اقتصادی و خواسته‌های اجتماعی در طول یک ساله گذشته شاهد بوده‌ایم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه سال گذشته سال پرتلاشی برای استانداران بوده است، افزود: استانداران با حضور مستمر، چهره خوب و پرتلاشی از خود در صحنه به جا گذاشتند با این وجود، ارزیابی‌های ما درباره همه موارد ادامه خواهد داشت.

وحیدی در مورد کارکرد وزارت کشور گفت: وزارت کشور مجموعه گسترده‌ای از ستادها، سازمان‌های تابعه و استانداری‌ها است. اگر بر اساس نیاز‌های روز به شرایط نگاه کنیم، باید بگوییم که همه ما باید هرچه بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات و برطرف کردن برخی از آسیب‌ها و نیاز‌های مردم باشیم.

وی عنوان کرد: سازمان‌های تابعه کشور و استانداری‌ها در این راستا اقدامات ارزشمندی را در این مدت داشته‌اند. حتماً در فرصت‌های خاص، این مسائل باید بیشتر توضیح داده شود، اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را موفق قلمداد کرد.

وحیدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به موضوع موضع‌گیری اصلاح‌طلبان درباره وقایع اخیر ورود خواهد کرد؟ گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب کمیسیون مستقلی متشکل از سه قوه و نمایندگان احزاب است که می‌تواند به این موضوعات ورود و مسائل را پیگیری کند، اما موضوع اخیر بیش از آنکه موضوعی قانونی باشد، بیشتر موضوعی گفتمانی، اجتماعی و سیاسی است.

وی افزود: وقتی ارزش‌های یک کشور مورد حمله واقع می‌شود و موضوع ارزشمندی همچون مدافع حرم که مردم ما حامی آن هستند، هدف قرار می‌گیرد، گروه‌های سیاسی ما باید از این ارزش‌ها دفاع کنند.

وزیر کشور اظهار کرد: وقتی موضوع بزرگی همچون دفاع از حرم که به گواه تشییع پیکر شهید سلیمانی یک خواست عمومی و ملی است و اغلب مردم حامی آن هستند توسط کسی مورد هجمه قرار می‌گیرد و مشکلات متعددی ایجاد می‌کند انتظار بر این است که فعالان عرصه سیاسی موضع‌گیری کنند و مشخص کنند چه نسبتی با ماجرا دارند.

وحیدی بیان کرد: اینکه جنگی که آمریکا و غربی‌ها در آن مرتکب جنایت‌های خجالت‌آوری می‌شوند از سوی برخی به جنگ‌های قومی و قبیله‌ای تعبیر شود و ناشی از سیاست‌های جمهوری اسلامی معرفی شود، تحریف حقیقت و مبری کردن دشمنان ملت و کشور اسلامی یمن است و با هیچ منطقی نمی‌سازد.

وی ادامه داد: این اظهارات حرف‌های بی‌ربطی بوده که هر جریان سیاسی باید موضع خود را راجع به آن مشخص کنند. گرچه مواضع بسیاری از جریان‌ها مشخص است، اما به هرحال باید این موضوع به صورت شفاف بیان شود.

وی درباره تقسیمات استانی گفت: درخواست‌های مختلف از نقاط کشور برای استان شدن، شهرستان یا بخش شدن داریم که رسیدگی و ارزیابی به این درخواست‌ها در دستور کار روزانه وزارت کشور است. نهایتاً بعد از کارشناسی نتایج را به دولت ارائه می‌دهیم که البته مواردی که برای استان شدن مطرح شده باید به تصویب مجلس نیز برسد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تقسیم استان کرمان به دو استان دیگر توسط بسیاری از نخبگان درخواست شده است، اظهار کرد: تقسیم استان کرمان در دستور کار وزارت کشور قرار دارد. سایر درخواست‌ها نیز در مسیر بررسی قرار دارد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها