یادداشت/ سعید شهرابی

سایه هماهنگی اروپا و آمریکا با سیطره صهیونیست‌ها بر توافق وین

مذاکرات توافق وین در حالی به مرحله حساسی رسیده که سایه هماهنگی اروپا و آمریکا با سیطره صهیونیست‌ها بر روند کاملا مشهود است؛ نباید صنعت صلح آمیز هسته‌ای خودمان را در ورطه نابودی قرار داده و اسیر نفوذی‌های داخلی و کاسبان تحریم شد.
کد خبر: ۵۴۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ - 21August 2022

سایه هماهنگی اروپا و آمریکا و سیطره صهیونیست‌ها بر توافق وینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس ‌- سعید شهرابی فراهانی تحلیلگر مسائل بین‌الملل؛ در یادداشتی نوشت: مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است؛ اما آیا می‌توان متصور بود که جزئیان روند تحت سیطره صهیونیست‌ها نباشد؟

طرفین در مذاکرات در مورد مسائل مختلف درگیر مناقشه هستند؛ مناقشاتی نظیر «تضمین آمریکا»، «لغو تحریم‌ها»، «PMD» یا همان «ابعاد نظامی احتمالی» (بازرسی‌های گسترده و فراگیر برای اطمینان از این که ایران درپی تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود).

حال باید چه کرد؟ آنچه پرواضح است عدم اعتبار تضمینی‌های آمریکا است؛ تضمینی که پیشتر در برجام هم وجود داشت، اما هیچگاه جنبه عملی به خود نگرفت و در نهایت حاکمیت آن کشور از برجام خارج شد.

مراحل مذاکرات جهت توافق نامه وین باتوجه به پنج محور زیرتاکنون صورت نگرفته است:

- هماهنگی اروپا وامریکا تحت سیطره لابی صهیونیست‌ها جهانی و نداشتن قدرت عاقله با نگاه منافع و امنیت ملی در سیستم سیاست خارجی کشور‌ها مذکور.

- فشارو تهدید از سوی سران رژیم اشغالگرقدس شریف بر علیه کشور‌ها اروپایی و امریکا.

- نفوذی‌ها وابسته داخلی و کاسبان تحریم.

- در نظر گرفتن منافع و امنیت ملی کشور عزیزمان ایران از سوی مسئولین سیاست خارجی و مذاکره کننده

- نابود کردن صنعت صلح آمیز هسته ای، قدرت موشکی و پهباد‌های بروز شده کشور

چه تضمینی هست که اگر آمریکا تعهدات خود را نقض نکند؟ آیا می‌توانیم بلافاصله به عقب باز گردیم و ما هم تعهدات خود را اجرا نکنیم؟ تنها تضمین قابل اعتماد و اطمینان‌آور این است که ایران هم در مقابل نقض عهد آمریکا دست به اقدامی بزند که انجام آن در اختیار خودش است.

باید شرایط به سمتی سوق پیدا کند که در مقابل زیاده خواهی‌های حریف ایستاد؛ باید در توافق خواستار لغو همه تحریم‌ها و تحت همه عناوین نظیر آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... شد؛ و مطمئن شد که هیچ تحریمی را نمی‌توان لغو شده تلقی کرد.

هر چند که ایران هوشمندانه از برگ‌های برنده خود به خوبی استفاده کرد و با راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های نسل پیشرفته نشان داد که در برابر فشار‌ها تسلیم نخواهد شد و از حق خود برای دست‌یابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز و افزایش سطح غنی‌سازی هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، ولی باید بدانیم که هماهنگی اروپا و آمریکا با لابی صهیونیسم بین الملل در روند مذاکرات کاملا مشهود است؛ آیا مراقب کارت‌های بازی جدید غربی‌ها در قبال ایران هستیم؟

باید ضمن در نظر گرفتن جمیع اقدامات و رفتار‌های غیرسازنده غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها، دستاورد ارزشمند مقاومت در برابر نظام سلطه را حفظ کرده و بازهم پای استفیای حقوق ملت ایران ایستاد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار