انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ رقابت نامزد حامی و مخالف ترامپ

انتخابات مجلس نمایندگان در ایالت وایومینگ آمریکا همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در این انتخابات نیز شاهد رقابت یک چهره ناشناخته و مورد حمایت ترامپ یعنی هریت هاگمن و چهره مشهور محافظه‌کار یعنی لیز چنی خواهیم بود.
کد خبر: ۵۴۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ - 27August 2022

انتخابات میاندوره‌ای آمریکا؛ رقابت نامزد حامی و مخالف ترامپ

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌‍‌گیری صورت خواهد گرفت. همچنین در این انتخابات، تکلیف فرماندارانِ جدید ۳۶ ایالت آمریکا مشخص خواهد شد. این انتخابات اولین انتخابات پس از سرشماری ۲۰۲۰ در آمریکاست و از این حیث نیز بسیار حائز اهمیت است.

مطابق قوانین انتخاباتی ایالات متحده، ابتدا انتخابات در درون هر حزب برگزار می‌شود و در نهایت در روز ۸ نوامبر، نامزد‌های نهایی احزاب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این گزارش به نتایج رقابت‌های مهم مقدماتی در ایالت وایومینگ می‌پردازیم.

انتخابات مجلس نمایندگان

شاید آنچه که انتخابات مقدماتی ایالت وایومینگ را از دیگر ایالت‌ها در آمریکا متمایز می‌کند، اهمیت انتخابات مجلس نمایندگان آن باشد. ایالت وایومینگ به دلیل جمعیت کم، تنها دارای یک حوزه انتخابیه برای مجلس نمایندگان است. به همین جهت، انتخابات مجلس نمایندگان در ایالت وایومینگ همواره از حساسیت بسیاری برخوردار بوده و در این انتخابات نیز شاهد یک رقابت بسیار جذاب در حزب جمهوری‌خواه هستیم. رقابتی میان یک چهره ناشناخته و مورد حمایت ترامپ یعنی هریت هاگمن و چهره مشهور محافظه‌کار یعنی لیز چنی. چهره‌ای که همه او را با مخالفت‌هایش با رئیس جمهور سابق آمریکا می‌شناسند.

جالب است بدانید لیز چنی از جمله آن ۱۰ نماینده‌ای بود که در جریان شورش ۶ ژانویه، به استیضاح ترامپ رای مثبت داد. همچنین او طی یک سال اخیر ریاست کمیته بررسی حوادث روز ۶ ژانویه را بر عهده داشته که مشکلات زیادی را برای دونالد ترامپ ایجاد کرده است. به همین دلیل، ترامپ نیز برای شکست لیز چنی در انتخابات مقدماتی از هیچ تلاشی دریغ نکرد و با حمایت از رقیب اصلی او، به چندین دهه سلطه چنی‌ها بر ایالت وایومینگ پایان داد. در این انتخابات، هریت هاگمن ۶۶ درصد آراء را به خود اختصاص داد و لیز چنی تنها توانست ۲۸ درصد آراء را کسب کند و متحمل شکست سنگینی شود. شکستی که بیش از همه نشانگر محوبیت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه بود.

آن طرف ماجرا، لینت گریبول که او نیز همچون همتای جمهوری‌خواهش یک چهره ناشناخته است، با کسب ۶۲ درصد آراء فاتح رقابت مقدماتی حزب دموکرات شد. البته از همین حالا، با قطعیت میتوان گفت که او در ماه نوامبر هیچ شانسی برای مقابله با نامزد جمهوری‌خواهان ندارد. چرا که این ایالت چندین دهه است که یک سنگر محکم برای محافظه‌کاران بوده است.

انتخابات فرمانداری

انتخابات مقدماتی فرمانداری ایالت وایومینگ در حزب جمهوری‌خواه، مطابق انتظارات پیش رفت. مارک گوردون، فرماندار به نسبت محبوب این ایالت با کسب ۶۱ درصد آراء، فاتح رقابت مقدماتی شد. گوردون از جمله فرمانداران کم حاشیه در آمریکاست که رابطه معمولی‌ای نیز با رئیس جمهور سابق آمریکا داشت. به همین دلیل او در این انتخابات هم از طرف ترامپ حمایت می‌شد و هم مورد حمایت چهره‌های میانه رو حزب جمهوری‌خواه است.

در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات نیز ترزا لیوینگستون ۷۱ درصد آراء را به دست آورد و مقتدرانه نامزد نهایی حزب خود شد. لیوینگستون یک افسر سابق نیروی هوایی ارتش آمریکاست که سابقه سیاسی چندانی ندارد. همانطور که اشاره کردیم، او نیز در رقابت نهایی در ماه نوامبر شانس چندانی برای پیروزی در ایالت محافظه‌کار وایومینگ ندارد.

انتخابات مجلس سنا

در ایالت وایومینگ در این دوره انتخابات مجلس سنا برگزار نخواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها