یادداشت/ ابوالقاسم محمدزاده

نقش ادبیات پایداری در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

پرداختن به دوران دفاع مقدس با ادبیات پایداری و گسترش آن در بستر جامعه به بقا و ترویج ارزش‌های این دوران کمک خواهد کرد و سبب احیای مفاهیم دفاع مقدس خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰ - 21September 2022

نقش ادبیات پایداری در ترویح فرهنگ دفاع مقدسگروه استان‌های دفاع‌پرس - «ابوالقاسم محمدزاده» نویسنده دفاع مقدس؛ ریشه‌یابی فرهنگ دفاع مقدس در بستر ادبیات حرکتی است که از سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی آغاز و تا امروز تداوم داشته است اما میزان آثار تولید شده به قدر کفایت نیست.

در بین آثار عرصه شده در عرصه ادبیات داستانی در نیم قرن اخیر، داستان‌های تأثیرگذاری مشاهده شده که در این میان ادبیات دفاع مقدس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

با شروع جنگ تحمیلی شاهد خلق آثاری در زمینه شعر و داستان با حال و هوای مقاومت و پایداری بودیم که همچنان ادامه دارد، آثاری که بین اقشار جامعه مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است. 

واکنش اندیشمندان و روشنفکران جامعه و عموم مردم در قبال ادبیات پایداری متفاوت است و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا نسل خردسال و نوجوان کنونی که از وقایع و حوادث دوره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنایی ندارند با این آثار به حقیت آن دوران پی می‌برند؟ و در مقابل کسانی که آن روزها را درک کرده‌اند چه مقدار در زنده نگهداشتن ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موفق بودند؟

پس از انقلاب اسلامی ایران، شاهد شکل‌گیری نوع جدیدی از ادبیات بودیم که مبتنی بر مقاومت و پایداری بود و نگاه نویسندگان و شعرا به سمت و سوی ادبیات انقلاب معطوف شد و با شروع جنگ تحمیلی و حضور اقشار مردم در این حماسه بزرگ رویکرد ادبیات به سمت جنگ، آثار، نشانه‌ها و مفاهیم ارزشی آن جلب شد. امروز بعد از گذشت سال‌ها، جنگ تحمیلی به یک عنصر مهم و ماندگار بدل شده است و ادبیات ارزشی دفاع مقدس پنجره تازه‌ای را فراروی ما قرار داده است. 

در دوران دفاع مقدس مطالعه ادبیات مرتبط با جنگ و دیدن آثار هنری آن دوران، نقش موثری در تقویت روحیه ایستادگی و مبارزه رزمندگان با ظلم داشت. این مبارزه‌ها که منبعث اط نهضت عاشورا بود سبب بروز صحنه‌های بی‌بدیلی از شجاعت، رشادت، شهامت، ایستادگی رزمندگان در مقابل دشمن بود که می‌تواند دستمایه نگارش متون ادبی و سرایش اشعاری ماندگار شود.

ادبیات پایداری طرز تازه‌ای از ادبیات را بوجود آورد که بر مخاطب اثرگذار است دارد. ادبیات پایداری در ترویج فرهنگ دفاع مقدس موثر خواهد بود و نگارش آثار ادبی مبتنی بر خاطرات، دست‌نوشته‌ها و یاداشت‌ها، زندگی‌نامه در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های بعدی نقش آفرین است.

اگر بگوییم که هیچ مقطعی از تاریخ ایران به اندازه دوران دفاع مقدس، ارزش‌های ملی، میهنی، دینی و ایرانی را زنده نکرده است گزاف نگفته‌ایم و پرداختن به آن‌ها، با زبان و نگاه ادبیات پایداری و گسترش آن در بستر جامعه به بقا و ترویج این فرهنگ و ایجاد خودباوری مذهبی و ملی در بین جوانان و گسترش آن به نسل‌های بعدی کمک خواهد کرد و سبب احیای ارزش‌های اصیل و حیات‌بخش دفاع مقدس، ترویج روحیه اعتماد به نفس و خودباوری و ایستادگی در مقابل ظلم را ماندگار خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها