رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا:

هیچ قانونی درباره خرید سربازی وجود ندارد/ سه میلیون مشمول سربازی غیبت خوردند

سردار مهری گفت: مشمولان غایب مجوز ثبت نام در دانشگاه ندارند، اگر هم کسی در ارائه مدارک یا ثبت نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشت، می‌تواند از طریق مراجعه به پلیس +۱۰ و یا سازمان وظیفه عمومی، خدمات لازم را دریافت کند.
کد خبر: ۵۴۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ - 20September 2022

مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در این ایام مطرح است، بحث معافیت تحصیلی مشمولان است که با توجه به شروع مدارس و دانشگاه‌ها این موضوع اهمیت پیدا کرده است.

سردار مهری ادامه داد: تمام افرادی که در کنکور شرکت کرده و در مقاطع مختلف پذیرفته شده و باید ثبت نام کنند با توجه به هوشمندسازی خدمات پلیس، می‌توانند از طریق اینترنت درخواست معافیت تحصیلی خود را ثبت کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا اضافه کرد: سامانه به صورت خودکار به دانشگاه مربوطه وصل شده و معافیت برای دانشگاه ارسال می‌شود و افراد می‌توانند ثبت نام کنند؛ همچنین متقاضیان می‌توانند از طریق برنامه «پلیس من» درخواست معافیت خود را ثبت کنند.

وی افزود: افرادی که در سال ۱۴۰۰ دیپلم گرفته‌اند و سال گذشته و امسال در کنکور شرکت کرده‌اند تا ۳۱ مهر فرصت دارند و بعد از آن باید برگه اعزام به خدمت بگیرند و چنانچه اقدام نکنند برای آن‌ها غیبت منظور می‌شوند.

سردار مهری حاطرنشان کرد: افرادی که در سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفته‌اند تا شهریور سال آینده فرصت دارند که در کنکور شرکت کنند.

وی تاکید کرد: مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنند؛ اگر هم کسی در ارائه مدارک یا ثبت نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشت، می‌تواند از طریق مراجعه به پلیس +۱۰ و یا سازمان وظیفه عمومی خدمات لازم را دریافت کند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با اشاره به دوران دفاع مقدس ادامه داد: در دوران دفاع مقدس بیش از شش میلیون رزمنده داشتیم که ۵۰ درصد سربازان بودند.

سردار مهری با بیان اینکه ۱۲۵ هزار دانشجو برای سفر اربعین درخواست داده بودند، گفت: از این تعداد ۱۲۰ هزار مشمول به صورت اینترنتی خدمات گرفتند، همچنین سازمان وظیفه عمومی در شش مرز و هفت نقطه مستقر شد و به افرادی که نتوانستند ثبت نام کنند به صورت حضوری در مرز‌ها خدمات ارائه داد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵ هزار نفر از مشمولان که شامل دانشجویان، طلاب و دانش آموزان بودند از میز‌های خدمت خدمات دریافت کرده‌اند  که این میز خدمت تا پایان صفر برقرار است.

سردار مهری گفت: کلیه سربازان که در حین خدمت سربازی بودند از طریق یگان مربوطه برای سفر اربعین اقدام کردند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با بیان اینکه بر اساس قانون متولدین سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ مشمول سربازی هستند، گفت: سه میلیون نفر وارد غیبت شده‌اند و بیش از ۸۵ درصد قوانین و مقررات را رعایت کرده اند؛ همچنین حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد نیز قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب محسوب می‌شوند که براساس قانون اجازه خروج از کشور را نداشته و نمی‌توانند در ادرات دولتی استخدام شوند و اگر در سازمان‌های خصوصی مشغول هستند چنانچه شناسایی شوند جریمه خواهند شد.

وی درباره دریافت وام برای مشمولان غایب گفت: درگاهی بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آن‌ها وام داده نمی‌شود. از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشته باشند می‌توانستند جریمه را پرداخت کنند، اما از سال ۱۳۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید.

سردار مهری اضافه کرد: در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی که در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده باشند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: هم‌اکنون هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.

سردار مهری گفت: تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می‌توانند معافیت دریافت کنند؛ درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آن‌ها خواهد شد؛ همچنین می‌توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره افراد نخبه گفت: اسامی این افراد پس از معرفی به ستاد کل به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان، پروژه تکمیل و کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند؛ همچنین برای نخبگان خارج از کشور نیز پس از اتمام پروژه تحقیقاتی کارت صادر می‌شود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار