یادداشت/ اکبر صفرزاده

زندگی پس از زندگی به روایت سینما و قرآن

اخلاق و فلسفه زائیده مرگ‌ها و تولد‌های پی در پی است. بدون مرگ‌ها و تولد‌های مکرر پدیده‌هایی به نام اخلاق و فلسفه به وجود نمی‌آمد و معنا نمی‌یافت. اخلاق و فلسفه توسط مرگ‌ها و تولد‌های پی در پی و مکرر تبیین می‌شود.
کد خبر: ۵۴۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 22September 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ فیلم سینمایی «نه روز» به نویسندگی و کارگردانی «ادسن اودا» محصول سال ۲۰۲۰ هالیوود است.

ماجرای فیلم «نه روز» در فضا و مکانی کاملا خیالی آغاز می‌شود؛ یک بیابان برهوت و بدون مختصات جغرافیایی مشخص.

در این مکان نامشخص که می‌توان آن را «عالم پیش از تولد» خواند تعدادی آدم باید «نه روز» منتظر بمانند و امتحان‌هایی را پشت سر بگذراند تا تصمیم گرفته شود که آن‌ها لیاقت حضور در این دنیا را دارند یا خیر.

ویل با بازی «وینستن دوک» در چنین مکانی به سر می‌برد، او از طریق مانیتور‌هایی که پیش رو دارد زندگی چند نفر را در این دنیا زیر نظر گرفته است. علاوه بر «ویل» در فیلم ارواح دیگری را نیز می‌بینیم که در «جهان پیش از تولد» به سر می‌برند و در جستجوی این هستند که راهی برای موجود شدن در این دنیا بیابند.

برخلاف داروین که نظریه گزینش طبیعی را مطرح می‌کند و یا برخی فلاسفه که تقدیرگرا هستند و برخی دیگر که معتقد به جبر گرایی، «ادسن اودا» ایده «گزینش قبل از تولد» را مطرح می‌کند و می‌گوید زندگی ما در این دنیا به هر شکل که هست انتخاب خودمان است و هیچ کس دیگری در این انتخاب نقشی نداشته و در این بین آن‌هایی برنده واقعی هستند که از کوچکترین لذت‌های زندگی، بیشترین استفاده را بکنند.

اگر بپذیریم که نظریه «ادسن اودا» درباره گزینش قبل از تولد درست است می‌توانیم این نظریه را به مرگ در این دنیا یا تولد در آن دنیا تعمیم دهیم. در این راستا می‌توان گفت همان طور که ما روزی انتخاب کردیم و از جهان دیگر به این دنیا آمدیم روزی هم فرا می‌رسد که از این دنیا به دنیای دیگر برویم؛ همان طور که برای آمدن ما به این دنیا پدر و مادری منتظر بودند احتمالا پس از مرگ در این دنیا و تولد در دنیای دیگر افرادی منتظر ما خواهند بود.

شاید قسمت دوم فیلم «نه روز» با موضوع «تولد در آن دنیا» ساخته شود؛ اینکه هشت میلیارد آدمی که روی کره زمین و در این دنیا زندگی می‌کنند باید امتحان‌هایی را از سر بگذرانند تا بر اساس نتیجه این امتحانات درباره آن‌ها تصمیم گرفته شود که لیاقت حضور در آن دنیا را دارند یا خیر.

در آیه ۱۵۵ سوره‌ی بقره، ترس و گرسنگی، زیان‌های مالی و جانی و کمبود میوه ها، ابزار آزمایش معرفی شده است، در حالی که وسائل آزمایش، منحصر به این امور نیست و در آیه‌های دیگر، ثروت و فرزند، مایه آزمایش معرفی شده اند، چنان که در سوره انفال آیه ۲۸ می‌فرماید: «مال‌ها و فرزندان شما مایه امتحان می‌باشند» و باز در سوره آل عمران آیه ۱۸۶ می‌فرماید: «درباره‌ی اموال و جان هایتان امتحان می‌شوید».

قرآن دائره ابزار امتحان را بیش از پیش گسترش می‌دهد و یادآور می‌گردد که ما شما‌ها را، با خوبی‌ها و بدی ها، با نعمت‌ها و بلا‌ها و به طور خلاصه با هر چیزی که نام آن شر و خیر است، آزمایش می‌کنیم چنان که در سوره انبیاء آیه ۳۵ می‌فرماید: «ما شما‌ها را با شر و خیر می‌آزمائیم».

اخلاق و فلسفه زائیده مرگ‌ها و تولد‌های پی در پی و مکرر است. بدون مرگ‌ها و تولد‌های مکرر و پی در پی پدیده‌هایی به نام اخلاق و فلسفه به وجود نمی‌آمد و معنا نمی‌یافت. اخلاق و فلسفه توسط مرگ‌ها و تولد‌های پی در پی و مکرر تبیین می‌شود.

فیلم «نه روز» در جشنواره‌های مختلف افتخارات متعددی به دست آورد که از میان آن‌ها می‌توان به دریافت یک جایزه جشنواره بین المللی فیلم دنور، یک جایزه جشنواره فیلم ساندنس و نامزدی دریافت دو جایزه بلک ریل و یک جایزه گرند جری اشاره کرد. فیلم «نه روز» بر اساس یک داستان از برنامه‌های رادیویی به نام ساعت فولاد آمریکا ساخته شده است.

هستۀ اصلی داستان «نه روز» بسیار شبیه به داستان انیمیشن «روح» از کمپانی پیکسار است. این دو فیلم تقریبا هم‌زمان ساخته شدند. انیمیشن «روح» هم مثل «نه روز» دربارۀ روح‌هایی است که هنوز به دنیا نیامده‌اند و امیدوارند که بالاخره راهی به دنیای زندگان پیدا کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار