نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی:

پیروزی رزمندگان در جنگ تحمیلی نتیجه تفکر دفاعی مردم پایه بود

جوکار گفت: تفکر دفاعی مردم پایه برخاسته از اندیشه امام خمینی (ره) سبب پیروزی رزمندگان در جنگ تحمیلی شد.
کد خبر: ۵۴۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ - 28September 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس از نمایندگی خبرگزاری دفاع مقدس در یزد بازدید کرد.

«محمدصالح جوکار» در این دیدار ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: وجود خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها حائز اهمیت است بخصوص در حوزه دفاع مقدس که اهمیت دوجندانی دارد. آنچه که ما در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم همچنان جای بحث دارد چرا که گنجینه دفاع مقدس تمام شدنی نیست.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که استراتژی جنگ را تغییر داد موضوع الگوی فرماندهی است افزود: در اوایل جنگ تحمیلی چهار عملیات انجام دادیم، عملیاتی که خود بنی صدر آن را هدایت می‌کرد که به دلیل مدیریت غلط در چهار عملیات شکست خوردیم. بعد از آن تغییری در صحنه سیاسی کشور اتفاق افتاد که این تغییر راهبرد ما را در جبه‌ها تغییر داد.

جوکار با بیان اینکه نتیجه این تدابیر هنوز ادامه دارد و اثر آن را در عراق، لبنان و سوریه می‌بینیم بیان کرد: ابتکار عملی هم که سردار سلیمانی از خود به جا گذاشت تفکر دفاعی برخاسته از اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) بود؛ یعنی دفاعی مبتنی بر دفاع مردم پایه بود، رزمندگان با استفاده از این ادندیشه توانستند در جنگ پیروز شوند.

وی با اشاره به سخنان شهید سلیمانی که ما از دل تهدید فرصت خلق کردیم افزود: شرایط سختی در میدان جنگ حاکم بود و شاید گاهی شکست بوجود می‌آمد ولی از درون آن پیروزهای بعدی حاصل می‌شد این‌ها درس‌های اساسی دفاع مقدس بود. ایثار و شجاعت، از خودگذشتگی و ایثار رمز موفقیت بود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: رزمندگان ما به قدرت خدا تکیه زدند و باور داشتند پیروز می‌شوند. در مقابل ما دشمن با انگیزه‌های متفاوتی وارد جبهه می‌شدند. هر چند دشمنان از لحاظ نظامی و تجهیزات برتر بودند ولی در اهداف خود موفق نبودند، در حالی که رزمندگان ما با بکار بردن راهبردهایی اتفاقاتی را رقم می‌زدند که منحصر بفرد بود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس نسخه کاملی الگوی ماندگار مدیریت است گفت: ثبت وقایع و خاطرات رزمندگان و فرماندهان خیلی ارزشمند است. در طول این سال‌ها توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع و تشویق دیگران باعث شد کتاب‌های خوبی و با ادبیات خوبی در این حوزه نشر دهیم و هنوز جای کار بسیار دارد.

جوکار با بیان اینکه فیلم‌ها و مستندهایی که در حوزه دفاع مقدس پخش می‌شود نمی‌تواند آن چهره واقعی جنگ و دفاع را برای مردم ترسیم کند بیان کرد: با نشر کتاب و بیان خاطرات رزمندگان این گنجینه را به نوعی باز می‌کنیم و در اختیار نسل امروز و فردا قرار می‌دهیم که این‌ها باید بدانند که در دفاع مقدس چه گذشت.

وی با اشاره به بحث جهاد تبیین افزود: این موضوع اهمیت زیادی دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با رزمندگان و پیشکسوتان به موضوعات و ابهامات و شبهاتی که در جنگ پیش می‌آمد اشاره کردند و به موضوعاتی از قبیل چرایی ادامه جنگ، پذیرش قطعنامه و ... را به خوبی ترسیم کردند.

سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس یزد در این دیدار گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های این اداره‌کل، جمع‌آوری خاطرات رزمندگان است که به رغم اهمیت موضوع هنوز مغفول مانده و باید با همکاری رزمندگان اقدام بهتر و جدی‌تری انجام شود. در سال گذشته ۶۴ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در سطح استان چاپ و منتشر شد و در سه ماهه اول سال جاری ۱۷ عنوان کتاب چاپ شده است که این روند ادامه دارد.

سرهنگ زارع بیان کرد: هدف ما فعلا جمع آوری خاطرات رزمندگان است. مصوبه‌ای نیز برای استان داشتیم که همه دستگاه‌ها خاطرات رزمندگان و شهدا را جمع‌آوری کنند. تا کنون حدود هفت هزار ساعت مصاحبه با دو هزار و ۵۰۰ تن از فرماندهان صورت گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کتاب‌های استان یزد فرمودند این نوع کارها شایسته تحسین است که این مهر تایید برای ما بسیار مهم است. امیدواریم با حمایت‌های استاندار یزد بتوانیم کار‌های فاخر‌ی در آینده تولید کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار