در یادواره شهدای منطقه ۵ تهران مطرح شد؛

روایت امیر فولادی از اولین سخنرانی فرماندهان ایران برای اسرای بعثی/ علت نام‌گذاری عملیات شکست حصر آبادان به «ثامن الائمه (ع)»+ تصاویر

رئیس سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در ارتش در یادواره شهدای منطقه ۵ تهران به بیان خاطراتی از دفاع مقدس و روز‌های آغازین جنگ تحمیلی پرداخت.
کد خبر: ۵۴۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹ - 28September 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در یادواره شهدای منطقه ۵ که صبح امروز (چهارشنبه) به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۵ و ۲۲ به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس تحت عنوان «لاله‌های سرخ» در سالن همایش‌های امام علی (ع) برگزار شد، با اشاره به مضامین زیارت شهدا اظهار داشت: ما در این زیارتنامه بر دوستان و برگزیدگان خدا درود می‌فرستیم. پس از آن گفتیم «تِبتُم» یعنی پاکیزه شدید. به محض اینکه قطره‌ای از خون شهید بر زمین می‌ریزد، گناهانش پاک می‌شود به همین خاطر از واژه «تِبتُم» استفاده می‌شود.

امیر فولادی با اشاره به حق شفاعت شهدا گفت: شهید کسی است که از روی معرفت در مسیر قدم می‌گذارد، با اخلاص به مجاهدت برمی‌خیزد و جان عزیز خود را تقدیم می‌کند. به همین خاطر می‌گویند شهید حق شفاعت دارد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: زمینی که شهید در آن دفن است نیز پاک است. عزت، پیروزی، عظمت و هر خیری که داریم، از صدقه سر شهدایی است که در این سرزمین دفن هستند لذا از کسانی که به بزرگداشت یاد شهدا می‌پردازند، تشکر می‌کنم.

امیر فولادی افزود: شهید نزد خداوند مقام والایی دارد. بالاتر از هر نیکی، نیکی‌هایی هست اما بالاتر از شهادت نیکی دیگری نیست. در میان بهشتیان تنها کسی که آرزو دارد به دنیا بازگردد تا دوباره در راه خدا کشته شود، شهید است، چون متوجه می‌شود که چه مقامی دارد. تنها خانواده شهدا هستند که با شهدا قیاس می‌شوند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به حمله صدام و رژیم بعث عراق که آن را «جنگ برق‌آسا» نامیده بودند، گفت: دشمن بعثی عراق با تحریک اربابان، حمله‌ای را در سال ۵۹ به ما تحمیل کرد و نام آن را جنگ برق‌آسا گذاشت که به هدف خود برسد. با توجه به شرایط ما کسی به او خورده نمی‌گرفت و مردم هم آنچنان آماده نبودند. جمهوری اسلامی هم به فرماندهی امام به دفاع برخاست.

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

امیر فولادی با اشاره به اینکه «چرا آغاز هفته دفاع را جشن می‌گیریم؟»، افزود: «دفاع مقدس» برای ما آغاز یک دفاعِ مقدس و پای کار آوردن مجاهدت‌های مخلصانه است و آغاز حماسه‌ها، ارزش‌ها، فداکاری‌های و مجاهدت‌هاست که دفاع مقدس را تبدیل به گنجینه‌هایی کرده‌ که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم. دفاع مقدس، آغاز تثبیت انقلاب ماست. دفاع مقدس مظلومیت ما را ثابت کرد و توانست ما را به خودمان متکی کند و ما فهمیدیم که به هیچ کس جز خداوند نمی‌توانیم تکیه کنیم. از آن موقع ما طعم استقلال را چشیدیم و به جوانان اعتماد کردیم.

وی با اشاره به اینکه «روزهای دفاع مقدس «یوم‌الله» دفاع مقدس برای ما سراسر افتخار است»، افزود: دفاع مقدس برای ما برکاتی داشت که به همین خاطر نام آنها را «یوم‌الله» گذاشتیم و این دستور خداست که می‌گوید نگذارید این روزهای بزرگ فراموش شوند.

امیر فولادی با اشاره به اهمیت مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر گفت: مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر معروف شد چون بسیجیان خرمشهر، گردان دژ لشکر ۹۲ خرمشهر، دانشجویان دانشکده افسری که روز دوم از تهران به آنجا رفتند، تکاوران نداجا که از بوشهر و منجیل خود را به خرمشهر رساندند و جوانان انجمن‌‌های اسلامی دست به دست هم دادند و جلوی دو لشکر تا بن دندان مسلح را گرفتند و آنها را ۳۴ روز معطل کردند. این ۳۴ روز، زمان طلایی بود که بقیه می‌توانستند ایجاد کنند تا بقیه از دیگر نقاط کشور به جبهه‌ها بیایند و برای یک دفاع آماده شوند. به همین خاطر این ۳۴ روز برای ما اهمیت دارد. 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در مورد مقاومت مردم آبادان اظهار داشت: پس از ۳۴ روز، بخشی از خرمشهر به دست دشمن افتاد و دشمن می‌خواست سه روزه آبادان را هم تصرف کند. از شلمچه به راه‌آهن اهواز - خرمشهر آمد و سپس جاده اهواز - خرمشهر را قطع کرد. پس از آن پشت رودخانه کارون آمد که روز نهم آبان به رودخانه کارون رسید و روی آن پل زد و از رودخانه عبور کرد. دشمن روز ۱۳ آبان از رودخانه عبور کرد و جاده آبادان به اهواز و جاده آبادان به ماهشهر را هم قطع کرد و به پشت رودخانه بهمن‌شیر رسید که اگر از آنجا عبور می‌کرد، آبادان را به تصرف خود درمی‌آورد که مردم آبادان و رزمندگانی که آنجا بودند و گردان ۱۵۳ لشکر ۷۷ که فرمانده آن زمان سرگرد «منوچهر کهتری» بود، صدامیان را از بهمن‌شیر عقب راندند.

وی در رابطه با صدور فرمان شکست حصر آبادان از سوی امام (ره) افزود: امام (ره) در همین حین فرمان بزرگ «شکست حصر آبادان» را صادر کردند و ارتش به فرمان شهید فلاحی که رئیس ستاد ارتش بود، به فرمانده نیروی زمینی دستور داد که یکی از لشکرهایی که بزرگ و قدرتمند است و کمتر آسیب دیده، به نام لشکر ۷۷ را به منطقه آبادان بفرستد که مسئولیت منطقه را برعهده بگیرد تا مانع از محاصره آبادان شود.

امیر فولادی در رابطه با علت انتخاب نام عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» برای شکستن حصر آبادان گفت: لشکر ۷۷ به منطقه‌ای میان آبادان و ماهشهر رفت و قرارگاهی را در آنجا ایجاد کرد. با حمایت نیروی زمینی، هوانیروز، تیپ ۳۷ زرهی، یگان‌هایی از لشکرهای ۹۲ و ۱۶ و سپاه در حدود ۱۵ گردان دست به دست هم دادند و عملیاتی را با نام «ثامن‌الائمه (ع)» انجام دادند. از آنجا که لشکر ۷۷ از مشهد آمده بود، به خاطر نام امام رضا (ع) برای این عملیات، نام «ثامن‌الائمه (ع)» را انتخاب کردند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در رابطه نحوه آغاز و انجام عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» بیان داشت: این عملیات در یک دقیقه بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ آغاز شد و ۴۲ ساعت بیشتر هم طول نکشید. پس از این عملیات آبادان از محاصره درآمد و نزدیک به پنج هزار تلفات، سه هزار کشته و زخمی از دشمن گرفته شد و هزار و ۷۰۰ نفر اسیر شدند که آنها را جلوی مردم و فرماندهان ماهشهر رژه بردند و فرمانده لشکر ۷۷ پیروز خراسان به نام سرهنگ «شهاب‌الدین جوادیان» به مدت ۲۰ دقیقه برای اسرای عراقی به زبان عربی صحبت کرد و گفت: «شما مسلمان هستید و ما هم مسلمانیم. نگذارید دشمن ما را به جان هم بیاندازد. ما باید دست به دست هم دهیم و قدس را آزاد کنیم و با اسرائیل بجنگیم و نباید با هم گلاویز شویم.»

وی اظهار کرد: پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع)، لشکر ۷۷ خراسان به «لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع)» تغییر نام یافت. این عملیات، پیش‌درآمدی بر عملیات‌های پیروزطریق‌القدس، بستان، فتح‌المبین، الی بیت‌المقدس شد که طی آن خرمشهر را از دشمن پس گرفتیم. این پیروزی‌ها به یمن ازخودگذشتگی جوانانی به دست آمد که در جبهه‌‎ها شرکت کردند و مسئولیت را احساس کردند. در هشت سال دفاع مقدس، دو میلیون و ۶۴۰ هزار سرباز و دو میلیون و ۱۵۰ هزار بسیجی داشتیم و بیش از پنج میلیون رزمنده داشتیم تا توانستند مملکت را حفظ کنند.

در انتها مردم بر سر مزار شهید گمنام ساختمان آموزش و پرورش حضور یافتند و با اهدای شاخه‌های گل یادشان را گرامی داشتند.

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

شهدا حق شفاعت دارند+ تصاویر

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها