تکثیر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری/ کرانه باختری در نقطه جوش

درحالی که فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری تاکنون تنها سلاحشان در برابر اشغالگران تیروکمان و فلاخن و بود، اما اکنون مسیر مبارزاتی خود را تغییر داده و با به دست گرفتن سلاح خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کرده‌اند.
کد خبر: ۵۴۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶ - 29September 2022

تکثیر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری/ کرانه باختری در نقطه جوش / اتونشر پنجشنبه 8 مهرماهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مقامات صهیونیستی که این روز‌ها از وضع متشنج و افزایش موج مقاومت مسلحانه در کرانه باختری به شدت نگران هستند، تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر آن محمود عباس را مقصر این بحران امنیتی می‌دانند، اما تشکیلات هم می‌گوید که باعث و بانی تحولات به وجود آمده، خود اسرائیل است که به تشدید تنش با مبارزان فلسطینی دامن می‌زند.

بنابر گزارش الوقت، تشکیلات خودگردان که از زمان امضای توافق اسلو در سال ۱۹۹۳، قریب به سی سال با رژیم صهیونیستی همکاری اطلاعاتی و امنیتی داشته است و در این مدت خدمات ارزنده‌ای را برای صهیونیست‌ها انجام داده، این روز‌ها دچار شکاف گسترده‌ای هم در راس قدرت و هم در سطوح پایین تشکیلاتی شده است. مقامات صهیونیستی که برای کنترل اوضاع در کرانه باختری به کمک اطلاعاتی و امنیتی تشکیلات نیاز دارند، خود را به آب و آتش می‌زنند تا از بروز شکاف در بدنه این سازمان جلوگیری کنند، اما روند تحولات آنگونه که اشغالگران می‌خواهند پیش نمی‌رود و شکاف در بین مقامات ارشد تشکیلات و همچنین در بین سطوح پایین امنیتی آن روز به روز گسترده‌تر می‌شود و همین زنگ خطری برای تل‌آویو است.

در ماه‌های اخیر اخبار زیادی پیرامون بروز اختلافات در بین رهبران تشکیلات و بحث بر سر جانشینی محمود عباس مطرح شده است. این اختلافات تا جایی پیش رفته است که در روز‌های اخیر منابع آگاه فلسطینی از ربوده شدن مدیر دفتر توفیق الطیراوی، از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح در پی اختلافات شدید در تشکیلات خودگردان توسط یک گروه ناشناس خبر دادند. این گروه ناشناس، در چارچوب اختلافات میان جناح‌های مختلف تشکیلات خودگردان اقدام به ربودن مدیر دفتر توفیق الطیراوی نموده‌اند. این منابع تاکید کردند که اخیرا به دلیل وضعیت جسمانی محمود عباس جنگ بر سر جانشینی او تشدید شده است و الطیراوی که دارای سمت‌های عالی امنیتی بود، یکی از نامزد‌های جانشینی محمود عباس است. بنابراین، هر چقدر شکاف در بدنه تشکیلات خودگردان بیشتر باشد به همان اندازه کار برای صهیونیست‌ها نیز سخت‌تر می‎شود و دیدار‌ها و تماس‌های مکرری که بین مقامات این رژیم با عباس در ماه‌های اخیر انجام شده است همگی گویای این واقعیت است که تل‌آویو تقلا می‌کند تا عباس همچنان در قدرت بماند و بتواند از طریق او برنامه‌های خود علیه کرانه باختری و گروه‌های فلسطینی را به پیش ببرد.

در هعمین ارتباط رونین بار، رئیس شاباک در دیدار اخیر با باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک اعلام کرد که شاباک از تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت می‌کند، اما به دلیل اینکه دوره انتخابات در اسرائیل بسیار حساس است اتخاذ تصمیماتی در این زمینه دشوار است. رافید به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که رئیس شاباک به شدت نگران وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین و قدرت امنیتی آن است. از اینرو، حضور فرد ضعیف النفس و سرسپرده‌ای همانند عباس در راس تشکیلات خودگردان، سبب می‌شود تا این سازمان به عنوان عامل دست نشانده صهیونیستها، مبارزان فلسطینی را کنترل کند.

محمود عباس هم در دوران ریاست خود در رام الله، همیشه با سیاست‌های اسرائیل همسو بوده و اجازه نداده گروه‌های مقاومت غزه در کرانه باختری نفوذ کنند و بار‌ها به بهانه‌های مختلف اعضای جنبش حماس و جهاد اسلامی را دستگیر کرده تا از این طریق خوش خدمتی خود را به اسرائیل نشان داده و بودجه ناچیزی برای اداره سازمان تحت امر خود دریافت کند.

سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هم در روز‌های گذشته مدعی شدند که یک تیم وابسته به حماس که قصد اجرای عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری را داشت، بازداشت کرده‌اند و به نظر می‌رسد بازداشت این افراد هم با کمک اطلاعاتی تشکیلات خودگردان انجام شده است. اقدامی که واکنش حماس را در پی داشته است.

حماس از سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان خواست هرچه سریع‌تر به بازداشت مبارزان فلسطینی پایان دهد و دست از همکاری امنیتی با اسرائیل بکشند و درباره تداوم همکاری امنیتی میان تشکیلات و رژیم صهیونیستی در تعقیب فعالان فلسطینی هشدار داد.

داود شهاب، مسئول دفتر رسانه‌ای حماس اخیرا در سخنانی از تشکیلات خودگردان به عنوان نگهبان صهیونیست‌ها یاد کرده و گفته که توافق اسلو یک فاجعه برای فلسطین بود و پیامد‌های آن همچنان گریبانگیر فلسطینیان است. به گفته این مقام حماس، امضا کنندگان این توافق تلاش کردند که مسیر مبارزه ملی فلسطین را تغییر دهند و مسیر را از آزادسازی سرزمین فلسطین، به سمت دیگر منحرف کنند، اما این اقدامات نتیجه عکس داده است.

کرانه باختری در نقطه جوش

اگرچه رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان سعی دارند اوضاع امنیتی کرانه باختری را کنترل کنند، اما تنش بین فلسطینی‌ها و اشغالگران قدس روز به روز شدت می‌گیرد، تا جایی که مقامات صهیونیستی و آمریکایی نسبت به شروع انتفاضه جدید در این منطقه هشدار می‌دهند. سازمان امنیتی «شاباک» خواستار تشدید تدابیر امنیتی در شمال کرانه باختری شده و هشدار داده که کرانه باختری در حال خارج شدن از کنترل است و توصیه کرده که ارتش و سرویس‌های امنیتی تل‌آویو تدابیر امنیتی را پیش از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، تشدید کنند.

رسانه‌های اسرائیلی هم بار‌ها تصاویری از صد‌ها فلسطینی که با سنگ و گلوله به نیرو‌های اسرائیلی حمله می‌کنند، منتشر کرده و گفته‌اند که مبارزات دیگر متعلق به جنین یا نابلس نیست، بلکه این تصاویر از هر شهر و روستایی و حتی از توابع شهر قدس اشغالی هم دیده شده است. با این وجود دامنه فعالیت فلسطینی‌ها به سراسر کرانه باختری و قدس اشغالی کشیده شده است و مقامات اسرائیلی از انفجار اوضاع امنیتی بسیار نگران هستند.

تشکیلات خودگردان و شخص محمود عباس با هر گونه مبارزه مسلحانه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی مخالفند و تاکنون سعی کرده‌اند تا مبارزان فلسطینی را که قصد عملیات شهادت طلبانه دارند بازداشت کنند و اجازه ندهند این منطقه مانند غزه، به مقری علیه اشغالگران تبدیل شود.

با وجود تلاش‌های زیاد صهیونیست‌ها و تشکیلات خودگردان، اما همه این اقدامات نتیجه عکس داده و فلسطینی‌های زیادی در کرانه باختری مسیر مبارزه مسلحانه را برگزیده‌اند، زیرا از تشکیلات خودگردان نسبت به آزادی سرزمین‌های اشغال شده ناامید شده‌اند و سعی دارند با زور اسلحه نظامیان اسرائیلی را از کرانه باختری و قدس بیرون برانند. افزایش عملیات شهادت طلبانه در یکسال گذشته که به کابوسی برای سران رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، حکایت از این دارد که فلسطینی‌ها دیگر تشکیلات خودگردان را قبول ندارند و آنرا آلت دست صهیونیست‌ها می‌دانند که در ازای دریافت مشتی دلار حاضر است فلسطینی‌ها را به مسلخ اسرائیلی‌ها بکشاند.

تکثیر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری

درحالی که فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری تاکنون تنها سلاحشان در برابر اشغالگران تیروکمان و فلاخن و بود، اما اکنون مسیر مبارزاتی خود را تغییر داده و با به دست گرفتن سلاح خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کرده‌اند.

علاوه بر اینکه شکاف در راس هرم تشکیلات خودگردان برای تکیه زدن بر مسند قدرت درحال افزایش است، در رده‌های پایین این سازمان هم فلسطینی‌هایی که زمانی کار اطلاعاتی و امنیتی را در تشکیلات انجام می‌دادند در حال ترک این سازمان هستند. در سه ماه گذشته گروه‌های مقاومت جدید در کرانه باختری قد علم کرده‌اند تا در کنار برادران خود در غزه، سرزمین مادری‌شان را از دست اشغالگران ازاد کنند.

پس از گروه «کتیبة طوباس» وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی که در تیرماه سال جاری در کرانه باختری اعلام موجودیت کرد و تاکنون چندین عملیات مسلحانه را علیه نظالمیان اسرائیلی انجام داده است، این بار گروه فلسطینی جدید موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیرها) در روز‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای موجودیت خود را در کرانه باختری اعلام کرد و گفت مسیر مقاومت را ادامه خواهد داد و تفنگش را که تنها به سمت اشغالگران و شهرک‌نشینان و مزدورانی که به آن‌ها کمک می‌کنند، نشانه می‌گیرد، بر زمین نخواهد گذاشت. عرین الاسود، گروهی مسلح است که ده‌ها نیروی مقاومت جدا شده از تشکیلات خودگردان در آن فعالیت دارند و شهرک قدیمی نابلس را به عنوان مقر خود انتخاب کرده‌اند و نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست را در هر مکان و وضعیتی هدف قرار می‌دهد.

در روز‌های گذشته تعداد عملیات شهادت طلبانه در کرانه باختری افزایش یافته و همه این عملیات‌ها توسط افراد این گروه نوظهور انجام می‌شود. این مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را دو چندان کرده است و تدابیر امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و قدس را تشدید کرده‌اند تا بتوانند عملیات‌های این گروه را قبل از اجرای آن خنثی کنند، اما در این زمینه موفقیتی کسب نکرده‌اند. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از این موضوع چنان به وحشت افتاده‌اند که به شهرک‌نشینان در کرانه باختری و قدس اشغالی گفته‌اند که سلاح گرم حمل کنند تا در صورت بروز عملیات استشهادی از سوی فلسطینی‌ها از خود دفاع کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد شرایط برای صهیونیست‌ها و تشکیلات خودگردان فلسطین دشوارتر از قبل شده است. این گروه‌های مبارز فلسطینی، پیش از این در بین نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی تشکیلات بودند، اما به خاطر سرخوردگی از آرمان آزادسازی قدس و سرسپردگی رهبران تشکیلات به رژیم اشغالگر، راه خود را از این سازمان جدا کردند و با الهام از گروه‌های مقاومت غزه که در یک دهه گذشته موفقیت‌های زیادی را در مقابل اسرائیل کسب کرده‌اند، دوشادوش آن‌ها جبهه دیگری را علیه صهیونیست‌ها گشوده‌اند. افزایش عملیات شهادت طلبانه در ماه‌های اخیر و رشد قارچ گونه گروه‌های مقاومت در این منطقه، می‌تواند موازنه میدانی را به نفغ فلسطینی‌ها تغییر دهد و از آنجا که رهبران حماس و جهاد اسلامی هم پشتیبان مبارزان فلسطینی هستند از دو جبهه می‌توانند به دشمن ضربه زده و آنرا به زانو درآورند.

از آنجا که عملیات استشهادی فلسطینی‌ها تاکنون با سلاح سرد انجام می‌شد و تنها به زخمی شدن نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست منجر می‌شد، اما در صورت اجرای این عملیات با سلاح گرم، علاوه بر اینکه تلفات صهیونیست‌ها افزایش خواهد یافت بلکه مقامات این رژیم هم در نحوه مقابله با این گروه‌ها نیز سردرگم خواهند شد.

اینکه یائیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار به عنوان مقام ارشد این رژیم از راهکار تشکیل «دو دولتی» در سرزمین‌های اشغالی سخن گفت، نشان داد که این عجز و تن دادن به خواسته فلسطینی‌ها نه سر از لطف بلکه ناشی از استیصال در برابر مبارزان فلسطینی است که خواب را به سران رژیم اشغالگر حرام کرده‌اند و به لطف مجاهدت این مبارزان، پروژه یهودی سازی قدس نیز به شکست خواهد انجامید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها