معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

عدم تخصیص ۲ درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌های مسوول به روستاها/ ۱۰ روستای دوستدار کتاب معرفی شدند

احمدوند با تاکید بر اینکه در جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب به دنبال تحقق عدالت فرهنگی هستیم، گفت: دستگاه‌ها علاقه‌مند به تخصیص دو درصد بودجه به مسائل فرهنگی نیستند.
کد خبر: ۵۴۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ - 02October 2022

عدم تخصیص ۲ درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌های مسوول به روستاها/ ۱۰ روستای دوستدار کتاب معرفی شدندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با حضور «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

احمدوند در این نشست، با تاکید بر اینکه جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب یکی از اتفاقات مبارک فرهنگی در سال‌های گذشته به‌شمار می‌رود که هدف اصلی آن توجه به عدالت فرهنگی و تشویق روستانشینان به مطالعه و ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم در امر کتابخوانی است، اظهار داشت: حدود یک‌چهارم جمعیت کشورمان در روستا زندگی می‌کنند که عدد قابل توجهی است درحالی که معمولا امکانات متناسب فرهنگی در این مناطق وجود ندارد که باید زمینه گسترش آن را فراهم کرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد روستا را مولد اقتصادی دانست و تاکید کرد: روستا همان‌طور که مولد اقتصادی است باید مولد فرهنگی باشد همچنان که بسیاری از چهره‌های فرهنگی برآمده از روستا می‌باشند؛ وظیفه دولت جمهوری اسلامی است که زمینه بیشتری را برای مطالعه در روستا ایجاد کند که شکل‌گیری این جشنواره برای همین هدف است.

وی به استقبال روستانشینان از این رویداد فرهنگی اشاره کرد و افزود: لازم است برای پویایی جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب از ایده‌های نوآورانه بهره‌گیری شود.

احمدوند از ثبت‌نام ۳۰۰ روستا در فراخوان اولیه جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب خبر داد و افزود: تعداد ۵۰ روستا در فرایند داوری برگزیده شدند و در نهایت روستا‌های اشترمل، ویان و شاهنجرین از همدان، روستای ولیعصر استان فارس، روستای دوکوهک از خوزستان، ناچیت از آذربایجان غربی، دهبکری از کرمان، گورک سادات و مرزن‌آباد درویش خیل از مازندران به‌عنوان ۱۰ روستای دوستدار کتاب اعلام معرفی شدند.

وی درخصوص تغییرات این دوره جشنواره نسبت به سال‌های گذشته گفت: در دوره‌های گذشته اختتامیه این جشنواره در تهران طی مراسمی برگزار می‌شد، اما در این دوره مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستا‌های برگزیده حاضر خواهند شد و مراسم مستقلی برگزار می‌شود که این حضور با رویکرد آشنایی با روستا‌ها در روند فعالیت‌ها موثر خواهد بود و در این مسیر از چهره‌های مرتبط با استان که وجه ملی دارند استفاده خواهیم کرد و برنامه‌های درخور و فاخری را برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم امکاناتی که در اختیار روستا قرار می‌گیرد با افزایش روبه‌رو باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به ظرفیت دستگاه‌ها برای کمک به توسعه فرهنگی اشاره کرد و با تاکید براینکه یکی از وظایف دبیرخانه روستا‌های دوستدار کتاب احصا ظرفیت‌های موجود برای امر کتابخوانی در روستا می‌باشند، اما دستگاه‌ها علاقه‌مند تخصیص دو درصد بودجه به مسائل فرهنگی در روستا‌ها نیستند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار