بخش اول/ فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

سردار احمدی‌مقدم گفت: فوت «مهسا امینی» را می‌توان اسم رمز اغتشاشات اخیر دانست؛ چون همه چیز از قبل برای شروع اغتشاشات آماده بود.
کد خبر: ۵۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹ - 11October 2022

سردار «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره ناآرامی‌ها و وقایع اخیر کشور، اظهار داشت: دیدگاه‌های گوناگونی در اداره کشور وجود دارد؛ بدین معنی که برخی معتقدند باید به سمت غرب تمایل داشته باشیم و مشکلاتمان را با آن‌ها حل کنیم، متکی به واردات باشیم و در اقتصاد جهانی ادغام شویم و هرچه مزیت نسبی ندارد را تولید نکنیم؛ به‌عنوان مثال این گروه معتقدند که وقتی آب نداریم، چرا باید گندم تولید کنیم در حالی که می‌توانیم با استفاده از منابع فروش نفت، گندم وارد کنیم.

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه دیدگاهی هم در مقابل دیدگاه یادشده وجود دارد، افزود: همین که نظام تاکنون نتوانسته رویکرد خود را برای پیشرفت تعریف کند، جای نقد دارد؛ وقتی رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را در برابر تحریم‌هایی که سال ۱۳۹۲ علیه ایران وضع شد، مطرح کردند، مسئولان حرف‌های ایشان را تأیید می‌کردند، اما آنچه تاکنون مشاهده شده، این است که باور آن‌ها نمادین بوده است.

وی با بیان اینکه موضوع اختلاف رویکرد، بحثی بسیار جدی است، ادامه داد: نوسانات سیاست‌گذاری و رویکرد در کشورمان همواره با چالش‌هایی مواجه بوده که هم‌اکنون نیز با آن‌ها مواجه هستیم؛ الان که اثبات شده غرب رو به افول است و به دلیل مشکلات زیادی که دارد، نمی‌تواند مشکلات ما را رفع کند، باز هم برخی می‌گویند که غرب بهتر است.

غربی‌ها مغول‌های کرواتی هستند

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: رفتار غرب را در زمینه اغتشاشات کشورمان می‌بینید که همه آن‌ها شمشیر را از رو برای ما بسته‌اند؛ آن‌ها نقاب‌ها و لبخندهایشان را کنار زدند به نحوی که عنوان می‌شود غربی‌ها مغول‌های کرواتی هستند؛ یعنی هر وقت ایجاب کند، کروات‌هایشان را باز می‌کنند و شمشیر و داس به دست می‌گیرند.

وی افزود: ولی در مقابل، نگاهی وجود دارد که بر اساس آن توجه به آسیاپاسفیک را در اولویت می‌داند؛ زیرا ما با هیچ کشوری از شرق حتی در دوران دفاع مقدس هم روابط خصمانه نداشتیم؛ این کشورها منافقین را در خاک خود پذیرش نکردند و در تحریم‌ها علیه کشورمان نیز هر کجا توانستند، شرکت نکردند.

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

به‌واسطه ضعف مدیریت، از منابعی که داریم به خوبی استفاده نمی‌کنیم

سردار احمدی‌مقدم در ادامه بیان کرد: پس بخشی از ظرفیت‌های کشور را به دلیل نبودِ انسجام تفکر مکتب پیشرفت در اختیار نداریم؛ علاوه بر این به‌واسطه ضعف مدیریت، از منابعی که داریم نیز به خوبی استفاده نمی‌کنیم؛ البته در کنار این‌ها تحریم هم وجود دارد.

وی سپس عنوان کرد: در اغتشاشات یکی در عرصه اجتماعی ناراضی است و می‌خواهد از نظر حجاب و زندگی سبک غربی آزاد باشد و دیگری به لحاظ وجود مشکلات اقتصادی ابراز نارضایتی می‌کند؛ حال اگر رسانه‌های غربی کاری به این قبیل موضوعات داخلی کشورمان نداشته باشند، آیا اغتشاشات به این شکل خواهد بود؟ یعنی وقتی رسانه‌های غربی در موضوعات داخلی کشورمان دخالت نکنند، وضع به این‌گونه که عده‌ای بخواهند در خیابان‌ها اغتشاش کنند، نخواهد بود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: دهه ۸۰ کشور شیب خوبی به لحاظ رشد اقتصادی داشت، اما وقتی به سال ۱۳۹۲ می‌رسیم، این رشد با تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال می‌شود، سقوط می‌کند؛ چون وقتی بحرانی در کشور ایجاد می‌شود، به دنبال خود کاهش قدرت پاسخگویی را به همراه دارد؛ به‌عنوان مثال وقتی کرونا در کشورمان فراگیر شد، رسانه‌های خارجی با طرح موضوعاتی باعث ایجاد برخی مطالبات در جامعه شدند.

رسانه‌های خارجی با تحریک تقاضا به عرضه‌ی ما حمله می‌کنند

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر در حالی که به‌واسطه تحریم‌های اعمال‌شده، کشورمان نمی‌تواند واکسن کرونا خریداری کند، رسانه‌ها مطالبات جامعه را به سمتی سوق می‌دهند که چرا دولت برای تأمین واکسن مورد نیاز مردم اقدامی نمی‌کند، یا در آمریکا مردم با واکسن فایزر در حال واکسن زدن هستند، ولی چرا در ایران هنوز شروع نشده است؟ در حالی که هنوز یک درصد مردم جهان واکسن کرونا را تزریق نکردند.

سردار احمدی‌مقدم گفت: رسانه‌های خارجی با طرح موضوعاتی در داخل کشورمان بابت واکسن کرونا مطالباتی را به‌وجود می‌آورند؛ در واقع با تحریک تقاضا به عرضه‌ی ما حمله کرده و قدرت آن را کاهش می‌دهد و بدین وسیله شکاف حبابی ایجاد می‌کند که پتانسیل بحران دارد؛ در چنین شرایطی حباب به‌وجود آمده با یک نیشتر می‌ترکد که با ترکیدن آن، بحران شکل می‌گیرد.

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

جان انسان‌ها برای حامیان اغتشاشگران ارزشی ندارد

وی افزود: لذا وقتی ماجرای این دختر خانمی که مرحوم شد، به‌وجود آمد، چون همه چیز از قبل آماده بود، اغتشاشات شروع شد؛ در واقع فوت این خانم را می‌توان اسم رمز اغتشاشات اخیر دانست؛ برای اینکه جان انسان‌ها برای حامیان اغتشاشگران ارزشی ندارد.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: حال چنانچه کوکتل‌مولوتف‌انداز‌ها را توپخانه دشمن فرض کنیم، اگر اینجا موضع کشور محکم باشد، اقدام آن‌ها اثری نخواهد داشت، اما مشکل اینجاست که درون کشور آسیب‌هایی پیدا شده و مجموعه‌ای از مطالبات بی پاسخ وجود دارد که در رابطه با آن‌ها باید مدیریت تقاضا می‌کردیم؛ البته خودمان هم نباید بگوییم مجموعه افراد ناراضی یا ضد انقلاب، همین افرادی هستند که به خیابان‌ها آمدند؛ چون وقتی ضرب‌آهنگ تند می‌شود، خیلی‌ها کناره می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، اگر آن‌هایی که امروز به خیابان‌ها آمدند، زود دست به خشونت نمی‌زدند، ممکن بود که این اعتراضات دامنه‌دارتر شود.

وی تاکید کرد: آن‌ها براساس برآورد غلط، تصور می‌کنند که با چاشنی خشونت می‌توانند به اهداف خود برسند و البته به نظر من، حامیان اغتشاشگران در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران زود دست‌های خود را بالا بردند، چون زمانی که شعله‌های میانه میدان فتنه اگرچه کم شده، ولی همچنان روشن است، رابط برای احیای برجام، رهاسازی ارز و آزادسازی زندانیان، می‌فرستند.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در بحث مذاکرات ما را در موضع ضعیف قرار دهند

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: تلاش آن‌ها این است که در بحث مذاکرات، ما را در موضع ضعیف‌تری قرار دهند و امتیازات بیشتری بگیرند؛ لذا مردم باید متوجه باشند که تمام تلاش دشمن بر کاهش امکان پاسخگویی دولت متمرکز شده است؛ این زمان‌بندی که از سوی حامیان اغتشاشگران صورت گرفت، به واسطه توفیقاتی مانند عضویت ما در پیمان شانگهای بود که جهت عبور از تحریم‌ها به دست آوردیم.

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

وی همچنین اضافه کرد: البته در این میان شاید پیام‌هایی هم که توسط عوامل خائن به دشمنان ارسال می‌شود در برآورد اشتباه دشمنان علیه مردم کشورمان بی تاثیر نباشد؛ یکی از قابلیت‌های نظام، مدیریت بحران است؛ بدین‌صورت که معمولاً در برابر پیدایش بحران‌ها غافلگیر می‌شویم، ولی بعد به خوبی از آن عبور می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال وقتی سیل خوزستان و گلستان به‌وجود آمد، علی‌رغم همه خسارات زیادی که به جای گذاشت، سال بعد از آن نشانه‌ای از بروز سیل وجود نداشت.

قدرت رسانه را دست کم گرفته‌ایم

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی سپس عنوان کرد: پس هرچند ممکن است در زمان وقوع بحران، ابتدا از اقدامات لازم بمانیم، ولی به سرعت قدرت انطباق‌پذیری داریم و می‌توانیم عوامل تعادل را برگردانیم؛ لذا در اینجا به نظر می‌رسد که قدرت رسانه را دست کم گرفتیم؛ چون امیدبخشی به مردم، تلاش برای پاسخگویی و کاهش تقاضاها، موضوعاتی هستند که جای آن‌ها در رسانه، خالی است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها