در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر: ۵۴۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴ - 10October 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تفاهم‌نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه) در راستای هم‌افزایی، تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به امضای سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و «علیرضا مختارپور» رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رسید.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی

در این مراسم که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، امیر سرتیپ «نبی‌ سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس، «محمدجواد جعفریان» معاون اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سردار «محمدقاسم ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و سردار «سید مجید هاشمی‌دانا» مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس نیز حضور داشتند.

سردار علاماتی: بهره‌مندی از معنویت جنگ طی ۲۰۰ سال آینده قطعی خواهد بود

در ابتدا، سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس به ارائه گزارشی پرداخت و با بیان اینکه ۱۷۰ هزار مصاحبه تاریخ شفاهی، تولید و انتشار ۴۰۰ کتاب تاریخ شفاهی، ساماندهی ۲۵ میلیون سند دفاع مقدس و ایجاد پشتوانه سندی ۶۸ پروژه ملی دفاع مقدس در این سازمان صورت گرفته است، اظهار داشت: تفاهم‌نامه امروز در ادامه و استمرار همکاری‌هایی است که از سال‌های پیشین استنرار داشته است.

وی با تاکید براینکه مرحله‌ی جدیدی از همکاری‌ها در این تفاهم‌نامه صورت خواهد گرفت، افزود: طبق تفاهم‌نامه امروز خواهیم توانست از آن چیز‌هایی که از دفاع مقدس به‌دست آورده‌ایم در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع‌مقدس به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اسناد دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه امام خامنه‌ای در بیاناتشان تاکید داشتند باید مردم طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده از گنجینه دفاع مقدس بهره‌مند شوند.

سردار علاماتی تصریح کرد: آن چیزی که می‌تواند معنویتی که رهبری به آن اشاره دارند را ماندگار کند همین اسناد به‌جا مانده است لذا اگر بتوانیم این اسناد را خوب تنظیم و تالیف و توصیف و ساماندهی و شکل بدهیم، قطعا بهره‌مندی از معنویت جنگ طی ۲۰۰ سال آینده قطعی خواهد بود.

وی به همکاری‌های مشترک گذشته سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با مجموعه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: طی این همکاری بیش از ۱۰ میلیون سند آماده‌سازی و منطبق بر قوانین بین‌المللی ساماندهی شده است تا به شکل علمی آن‌ها را به‌یادگار بگذاریم.

جعفریان: سند ابزار جهاد تبیین است

در ادامه، جعفریان معاون اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: همه انسان‌ها با سند زاده می‌شوند و می‌میرند و ابزار مهم جهاد تبیین است، چون تاریخ قابل برگشت نیست و روایت صحیح در میان هجمه نواهاو ادعا‌های استکباری، مهم است.

وی دفاع مقدس را اصلی‌ترین ابزار و دلیل وحدت جامعه ایرانی دانست و تاکید کرد: دفاع مقدس
اولین جنگ معاصر ایرانیان است که مورد اجماع تمام ایرانیان قرار داشته است.

معاون اسناد کتابخانه به رویکرد جدید کتابخانه ملی درخصوص اسناد دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حجم عظیمی از اسناد دفاع مقدس از دستگاه‌های مختلف در مجموعه کتابخانه ملی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

جعفریان به تشریح ابعاد تفاهم‌نامه صورت گرفته پرداخت و گفت: براساس این تفاهم‌نامه مراکز اسناد استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی فعالیت خواهند کرد و در زمینه بهره‌برداری دیجیتال از اسناد فعالیت خواهیم کرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار