بخش پایانی/ سردار احمدی‌مقدم در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

اداره «میدان» در مدیریت رسانه و افکار عمومی است/ برخی رسانه‌ها در جهت عکس تحقق تمدن ایرانی اسلامی عمل می‌کنند

سردار احمدی‌مقدم گفت: امروز ۷۰ درصد اداره میدان در رسانه و مدیریت افکار عمومی است و تنها ۳۰ درصد در میدان رقم می‌خورد.
کد خبر: ۵۵۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵ - 17October 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، گفت‌وگویی تفصیلی را با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس انجام داد که بخش اول این گفت‌وگو در «اینجا» و بخش دوم آن نیز در «اینجا» قابل مشاهده است.

در ادامه، بخش سوم و پایانی این گفت‌وگو درباره اهمیت رسانه و توجه به افکار عمومی را می‌خوانید.

سردار احمدی‌مقدم درباره اهمیت رسانه و توجه به افکار عمومی اظهار داشت: رسانه عامل بسیار مهمی است که در آن چهار ضلع «فرستنده پیام»، «گیرنده پیام»، «حامل پیام» و «پیام» وجود دارد. امروز یکی از اضلاع قدرت هر کشوری قدرت شناختی و مدیریت افکار عمومی است و بر همین اساس در تماسی که با همکاران خودم در فراجا به‌واسطه حوادث اخیر داشتم، عنوان کردم که توجه داشته باشید امروز ۷۰ درصد اداره میدان در رسانه و مدیریت افکار عمومی است و تنها ۳۰ درصد در میدان رقم می‌خورد.

فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی افزود: رسانه امروز خود یک قدرت محسوب می‌شود به نحوی که در جنگ ترکیبی، هر ترکیبی که اعم از نظامی- امنیتی، نظامی - اقتصادی، اقتصادی - سیاسی و فرهنگی استفاده کنیم، رسانه یک ضلع ثابت آن محسوب می‌شود؛ این در حالی است که علی‌رغم داشتن چنین جایگاهی شاید در این حوزه مقداری دچار عقب‌ماندگی شدیم.

وی ادامه داد: اینکه کشورمان هر روز با تهدیدات مختلفی مواجه می‌شود، موضوعی واقعی و جدی است، اما همواره تهدید‌ها بر آسیب‌ها سوار می‌شوند؛ به‌عنوان مثال چنانچه ویروس کرونا فراگیر شود، اگر بدن شما قوی باشد، اتفاقی برای شما روی نمی‌دهد، اما اگر فردی مشکل قلبی و ریوی داشته باشد، کرونا آن فرد را زود از پای می‌اندازد.

سردار احمدی‌مقدم اضافه کرد: پس در پیدایش تهدید، زمینه‌های پیدایش آن را هم باید لحاظ کنیم؛ شاید جهاد تبیینی که رهبری به آن اشاره دارند، ناظر بر همین موضوعات باشد؛ البته گرچه ناکارآمدی و کم‌کاری در کشور داریم، اما همان داشته‌ها را هم نمی‌توانیم به خوبی برای مردم تشریح و تبیین کنیم؛ به‌عنوان مثال امروز کشور‌های اروپایی که در بدترین شرایط به لحاظ اقتصادی، انرژی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی قرار دارند و حتی گفته می‌شود به سختی کشور‌های خود را اداره می‌کنند و رو به افول هستند، در چنین شرایطی با جنگ شناختی به جوانان کشورمان القا می‌کنند که شما در وسط جهنم هستید و اینجا (اروپا) بهشت است.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: حال در چنین شرایطی که جنگ روانی دشمن وجود دارد، می‌بینیم که بخشی از جمعیت کشور مغلوب القائات آن‌ها می‌شوند؛ لذا در اینجا بخش رسانه و مدیریت افکار عمومی برای تبیین حقایق بسیار حائز اهمیت است؛ از سوی دیگر، بخش مهمی از همین رسانه‌های رسمی کشور که باید در خدمت هدایت افکار عمومی در جهت تحقق تمدن ایرانی اسلامی باشد، در جهت عکس این موضوع عمل می‌کنند.

وی گفت: امروز میدان‌های دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و حتی دشمنان آن جابه‌جا شده‌اند که این نشان می‌دهد دفاع همچنان ادامه دارد؛ همچنین اگرچه کشورمان، کشوری مردم‌سالار است و همه باید در آن نظراتشان را بیان کنند، اما جبهه انقلاب باید قوی‌تر از این ظاهر شود.

سردار احمدی‌مقدم در خصوص یکی از ویژگی‌های خبرگزاری دفاع مقدس هم بیان داشت: خبرگزاری‌هایی مانند دفاع مقدس که دسترسی به اطلاعات دست اول دارند، لزومی ندارد که تبلیغات بگیرند و چهره‌ها را به‌منظور افزایش مخاطبین بیاورند؛ چون خبر و منبع آن دست اول است و نسبت به سایرین حتی اگر اسمی هم از شما برده نشود، ارجحیت پیدا می‌کنید؛ بنابراین چنین خبرگزاری‌ای نیازی به افزایش کمیت و ترند شدن اخبار و امثالهم ندارد؛ برای اینکه هر خبری که برای دیگران مهم باشد، در اینجا می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ البته باید به این‌ نکته هم توجه داشت که برای پر‌مخاطب شدن نباید از مسیر اصلی تخطی کنیم و اصل ماجرا به حاشیه برود و فراموش شود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین عنوان کرد: نکته دیگری که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که برخی رسانه‌ها مانند روزنامه‌ها خبرنگار ندارند و بیشتر، خبرهای رسانه‌هایی که اخبار دست اول را منتشر می‌کنند، منعکس می‌کنند؛ این نشان می‌دهد که تولیدکنندگان واقعی خبر تعدادشان به انداره خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور نیست؛ چون اغلب بسته‌ای از اخبار سایر رسانه‌ها را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند؛ البته هرچند نویسنده و مصاحبه‌کننده دارند، ولی تولیدکننده خبر نیستند؛ برای اینکه این کار، یعنی تولید خبر را خبرگزاری‌ها برعهده دارند.

سردار احمدی‌مقدم در پایان اظهار داشت: خبرگزاری دفاع مقدس به دلیل منابع و نیز اعتبار و جایگاهی که در ساختار ستاد کل نیرو‌های مسلح دارد و از سوی دیگر به واسطه عنوان جذابی هم که برای خود انتخاب کرده، در کنار موضوعاتی که برای حوزه کاری خبرگزاری مانند راهیان نور، هفته دفاع مقدس، یادواره شهدا، جشنواره‌ها و... پیش‌بینی شده است، می‌تواند منبع خبریِ قابل اتکایی باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها