مدیر مرکز مطالعاتی اندیشه‌سازان نور در گفت‌وگو با المیادین:

آموزش چند ایرانی در نقب توسط صهیونیست‌ها/ نماینده‌ موساد در اینترنشنال است

زارعی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در اغتشاشات اخیر در ایران گفت: ما می‌دانیم که اسرائیل در صحرای نقب تعدادی ایرانی را برای خرابکاری در ایران آموزش داده است.
کد خبر: ۵۵۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ - 09November 2022

آموزش چند ایرانی در نقب توسط اسرائیل؛ نماینده‌ای از موساد در اینترنشنال استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در ادامه پوشش تحلیلی اتفاقات اخیر در ایران در شبکه خبری المیادین لبنان، این شبکه سه‌شنبه‌شب میزبان سعدالله زارعی مدیر مرکز مطالعاتی اندیشه‌سازان نور و تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌الملل بود.

در ابتدا، ملحم ریا مدیر دفتر المیادین در تهران به نقش عربستان در اغتشاشات اخیر ایران و روابط با ایران پرداخت و گفت: تا پیش از شروع تحولات اخیر در ایران، قرار بود نشست ششم دو کشور، در سطح سیاسی و دیپلماتیک باشد یعنی افزایش از سطح امنیتی به سطح سیاسی. و، اما در خصوص سیاست گردش به شرق، ایران موفقیت بزرگی کسب کرده، هم عضو سازمان شانگ‌های شده و هم افزایش روابط با اوراسیا داشته و این امر بر اقتصاد ایران اثرات مثبتی خواهد گذاشت و می‌تواند با این سیاست بیشتر از گذشته تحریم آمریکا را دور بزند... این افزایش مناسبات فقط با اعضای اورسیا یا شانگ‌های نیست. روابط با چین خیلی زود ارتقاء و افزایش یافته و این بزودی خود را در اقتصاد ایران نشان خواهد داد.

تلاش اسرائیل برای بر جا نگذاشتن رد پای خود

در ادامه این ویژه‌برنامه، سعدالله زارعی میهمان المیادین بود. مجری المیادین در خصوص بازداشت تیم شش نفره در حوالی اصفهان و قصد آن برای بمب‌گذاری در کارخانه و کارگاه‌های صنعتی و عملیاتی که خنثی شد پرسید. زارعی گفت، رژیم صهیونیستی خیلی تلاش کرده که در خصوص اغتشاشات کنونی از خود رد و نشانی بر جا نگذارد. اما گروهک‌هایی که اطلاعات ایران در ماه‌های گذشته بازداشت کرده و اتفاقی که در خصوص اربیل افتاد و نیرو‌های سپاه مقر‌های تروریست‌ها را موشک‌باران کرد و تا اتفاق اصفهان که گروهی از عوامل رژیم صهیونیستی بازداشت شدند و اعتراف کردند که موساد آنان را آموزش داده و به ایران فرستاده، همه نشان از موساد دارد. افراد بازداشت شده همه اعتراف کرده‌اند.

آموزش چند ایرانی در نقب توسط موساد

این کارشناس سیاست بین‌الملل افزود، ما طی دو سال پیش اطلاعات داشتیم که رژیم صهیونیستی در صحرای نقب عواملی ایرانی را برای عملیات جنایتکارانه در ایران آموزش می‌دادند و برخی از مناطق و خیابان‌های ایران را شبیه‌سازی کرده بودند تا عملیات‌های تروریستی انجام بدهند. آنچه در دوره گذشته اتفاق افتاد و برخی مردم ایران را کشتند و همچنین نیرو‌های پلیس را، همچنین آتش زدن اموال عمومی و خصوصی، هویت حقیقی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. این رژیم عوامل خود را به داخل ایران میفرستد تا به خیال خودش براندازی کنند.

اربیل با موج‌سواری روی اغتشاشات ایران، دارد انتحار می‌کند

زارعی در پاسخ به سوالی درباره رفتار ایران با کردستان عراق گفت، اقداماتی که اربیل علیه امنیت ایران کرده گام‌هایی بر خلاف روابط دیپلماتیک و روابط دو همسایه بوده است. سران اربیل دارند انتحار می‌کنند اگر فکر می‌کنند که می‌توانند بر موج اغتشاشات در ایران سوار شوند. ما آنان را دشمن تلقی نمی‌کنیم. ما آنان را بخشی از عراق و همسایه خود می‌دانیم. آن زمان که اربیل در معرض سقوط به دلیل حمله داعش بود و آن‌ها درخواست کمک کردند و هیچ کس جز ج. ا. ایران به کمک آن‌ها نرفت؛ این‌ها را یادشان رفته؟. ما دوستان خود در اربیل را نصیحت می‌کنیم که اقدامات خصمانه را متوقف کنند وگرنه آن‌ها دیدند که ایران چطور با قدرت، مقر‌های گروه‌های تروریستی در کردستان را گلوله‌باران کرد و بیش از شصت نفر از اعضای تروریست آن‌ها را به کام مرگ فرستاد.

به گفته زارعی، ایران درزمان مناسب به سران کردستان هشدار داده و گفته که اگر اقدامات کافی برای کنترل مرز‌ها را انجام ندهند، ایران از طریق دولت مرکزی شکایت خود را مطرح می‌کند و اگر به نتیجه مطلوب نرسد، مستقیما وارد عمل می‌شود و بر سر امنیت ملی خود هیچ کوتاه نخواهد آمد و مماشات نخواهد کرد.

المیادین گفت، از اربیل پرسیدیم. از اسرائیل و آمریکا و نقش روشن آنان در این ماجراها، پرسیدن ندارد. از عربستان چه؟ موضوع پیام تهران به عربستان و متوقف کردن تحریکات شبکه ایران اینترنشنال و پاسخ عربستان؛ داستان چه بود؟ آیا فقط تلویزیون اینترنشنال بود یا موضوعات دیگری هم بود؟

کمیته‌ای از نماینده موساد، مخالفان ایران و عربستان در ا. اینترنشنال

زارعی پاسخ داد، ما طی ماه‌های گذشته اقدامات غیردوستانه‌ای از عربستان دیدیم. مثلا یکباره مذاکرات بغداد را قطع کرد در حالی که خودش قبلا اصرار بر آن داشت. آن را ناگهان متوقف کرد و این برای ما سوال است که چرا. بله آن‌ها از طریق تلویزیون‌های خود مثل العربیه و اینترنشنال به طور فشرده دارند افکار عمومی در ایران را تحریک می‌کنند و از تجزیه‌طلبان حمایت می‌کنند. آنچه در زاهدان رخ داد و ده‌ها نفر کشته شدند مدارک دخالت عربستان در آن موجود است. ما می‌دانیم که در این تلویزیون کمیته‌ای به نمایندگی از عربستان و موساد و مخالفان ایران حضور دارند. آن‌ها کمیته برای ایجاد اغتشاش در ایران شکل داده‌اند. ما نماینده‌ای به عربستان فرستادیم و اطلاع دادیم که این اقدامات نمی‌تواند بدون پاسخ بماند و تذکر دادیم که ما را واسطه کردید بین خودتان و یمنی‌ها تا امنیت خود را تأمین کنید و این را فراموش نکنید و آتش‌بس شکل گرفت. آیا این اقدامات، پاسخ احسان و نیکوکاری ایران است؟ آیا پاسخ دست گشوده ما این بود؟ دولت سعودی اعلام کرد که این شبکه با ما ارتباطی ندارد و به آن‌ها مربوط نیست. آن‌ها می‌دانند که این شبکه چه اقداماتی می‌کند و نمی‌توانند از مسئولیت اقدامات این شبکه شانه خالی کنند. ایران هم پاسخ داد که اگر اینطور می‌خواهید، ایران نیز دیگر میان شما و یمن کاری نخواهد کرد و تبعات همه این امور بر عهده آنان است.

به هر حال آتش‌بس یمن دیگر تمام شده است!

المیادین گفت، منظور از عدم کمک در آتش‌بس چیست آیا دوباره آرامکو دوباره هدف قرار میگیرد؟ و زارعی گفت، من نمی‌توانم از جانب یمنی‌ها صحبت کنم که آن‌ها چه خواهند کرد. در حضرموت و مأرب منافع سعودی هدف قرار گرفت. ما نمی‌دانیم که این اقدامات و تقابل آتی چطور خواهد بود، اما به هر حال آتش‌بس تمام شده و بار دیگر منافع و تاسیسات سعودی در تیررس موشک‌های یمنی‌ها قرار دارد. اما به هر حال ما دیگر برای توقف پاسخ‌های یمنی به عربستان دخالتی نمی‌کنیم.

زارعی افزود، وقتی ایران هشدار می‌دهد، طبعاً این هشدار خیلی طول نخواهد کشید. مثلا یک سال که طول نمی‌کشد بلکه صبر ایران چند روز بیشتر نخواهد بود. ما دست روی دست نخواهیم گذاشت. ما درباره امنیت ملی کوتاه نمی‌آییم. الان تفکرات جدی در خصوص شروع به اقدامات بازدارنده مطرح است تا عربستان دست از کار‌هایی که می‌کند بردارد.

بن سلمان ساده‌لوحی کرد؛ برخی سفارتخانه‌ها مقر شده‌اند

زارعی ادامه داد، فکر می‌کنم که بن سلمان خیلی با ساده‌لوحی روابط با ایران را قطع کرد. آن‌ها سال‌ها تلاش کردند که روابط را از سر بگیرند. آمریکایی‌ها از سال ۱۹۸۰ که روابط را قطع کرده‌اند بار‌ها تلاش کرده‌اند روابط را احیا کنند و دوباره سفارت خود را فعال کنند. امروز سفارت برخی کشور‌های اروپایی مثل نروژ و انگلیس مقری برای مدیریت آشوب‌ها در ایران شده است.

عربستان تاوان خواهد داد

زارعی در ادامه، قطع گفت‌وگو با ایران را اشتباه بزرگ ریاض دانست و گفت: عربستان تاوان بزرگی خواهد داد که در حالی که روابط در حال از سرگیری بود، تصمیم گرفت (با تحریک آمریکا) مذاکرات را قطع کند. کشور‌های عربی هم تابعی از عربستان هستند و روابط را قطع کرده بودند، اما برخی از آنان آمدند و دوباره روابط را از سر گرفتند. ما کشوری بزرگ، باثبات و مستقل هستیم که گزینه‌های زیادی برای پاسخ داریم. ما اصلا با عربستان سعودی قابل مقایسه نیستیم که مثل یک خانه شیشه‌ای است.

عربستان می‌تواند اقداماتش را متوقف و اشتباهش را جبران کند

در پایان، زارعی گفت، در خصوص روابط با عربستان و ایران، حقیقت این است که اکنون دیگر فضا اصلا برای مذاکرات مناسب نیست. چون عربستان اقدامات شرورانه‌ای انجام داده که فضا را تیره کرده است. امروز باید تأکید کنیم که اگر عربستان اقدامات شرورانه را متوقف و کارهایش را جبران کند، ایران دوباره دست دوستی خود رابه سویش دراز می‌کند. ایران هیچ گاه خواستار ترک روابط با عربستان نبوده و سران ایران تمایل خود را برای ازسرگیری روابط نشان داده بودند، اما عربستان الا این فضا را تخریب کرده و اجازه گفتگو‌های جدید را نمی‌دهد مگر اینکه اشارات رسمی نشان بدهد که خواستار روابط است و اقدامات خرابکارانه‌اش را متوقف می‌کند.

فرار رو به جلو سران اوکراین

زارعی در پاسخ به سوال پایانی درباره رژیم صهیونیستی و اینکه آیا اوکراین را عرصه درگیری با ایران می‌کند و چرا میخواهند ایران را در مسائل اوکراین دخیل کنند، گفت، اوکراینی‌ها به دلیل اشتباهات و انتخاب سیاست‌های غلط، کشور خود را در معرض تجزیه قرار داده‌اند. آنان برای اینکه اشتباهات خود را گردن نگیرند، فرار رو به جلو می‌کنند. باید از آنان پرسید، آیا جنگ، با سلاح ایرانی آغاز شد؟ چرا اصلا این جنگ شروع شده است؟ مگر روسیه کشوری بزرگ و قدرتمند نیست؟ چرا ایران را متهم می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند حساسیت کشور‌های اروپایی علیه ایران را برانگیخته کنند و در ماه‌های اخیر فضایی به وجود آوردند تا اروپایی‌ها بتوانند سلاح بیشتری به اوکراین ارسال کنند... اوکراینی‌ها به دلیل تاثیرپذیری از صهیونیست‌ها در حال اتهام‌زنی به ایران هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار