رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی:

استخراج علمی عملکرد نیرو‌های پنج‌گانه در دفاع مقدس/ همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس برگزار خواهد شد

سرلشکر صفوی گفت: نیروهای پنج‌گانه، عملکرد خود در دوران دفاع مقدس را باید به صورت علمی استخراج کنند و مستندات و تجهیزاتی که در این دوران با نبوغ خود ساخته‌اند، در نمایشگاهی که در آینده برگزار می‌شود، به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۵۵۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ - 21November 2022

ضرورت حل ریشه‌ای مشکلات/ انتظار داریم مماشات با اغتشاش‌گران پایان یابدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، امروز (دوشنبه) در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، با بیان اینکه همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شده است، اظهار داشت: رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مسئولیت برگزاری همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس را برعهده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی گذاشته است.

سرلشکر صفوی افزود: در این راستا یک شورای راهبردی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح و وزارتخانه‌هایی که در دفاع مقدس نقش داشتند، تشکیل شد و یک تقسیم کاری صورت گرفت تا مقاله‌ها با موضوع جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس و آن‌چه که در سال‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند را به‌صورت مطالب ارائه دهند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا از برگزاری همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در روز پانزدهم آذر، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و گفت: نیروهای پنج‌گانه، عملکرد خود در دوران دفاع مقدس را باید به صورت علمی استخراج کنند و مستندات و تجهیزاتی که در این دوران با نبوغ خود ساخته‌اند، در نمایشگاهی که در این همایش برگزار می‌شود، به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که سپاه پاسداران آن‌چه را در دوران دفاع مقدس در سطوح راهبردی، علمیاتی و تاکتیکی به‌دست آورده را ارائه دهد؛ مثلاً بگوید که در سطوح راهبردی، یعنی شورای عالی جنگ، سپاه چقدر تاثیرگذار بود؟ تعامل سپاه با سطح بالا و همچنین تعامل سپاه با دولت، مجلس و قوه قضاییه چگونه بود؟ در سطح عملیاتی، چه فرماندهی، تدبیر و خلاقیتی وجود داشت که هم باید عملیات‌ها را طرح‌ریزی می‌کرد و هم اینکه باید نیروهای سپاه و ۲ میلیون بسیجی را آموزش می‌داد، سازماندهی و تجهیز کرده و وارد عملیات می‌کرد.

سرلشکر صفوی تأکید کرد: علاوه بر ضرورت آموزش این تعداد نیرو، در هر عملیاتی ممکن بود برخی از فرماندهان به شهادت برسند؛ لذا سپاه چگونه با ایجاد دانشگاه و مراکز آموزشی، به تربیت فرماندهان جدید می‌پرداخت و همه آن‌ها را سازماندهی می‌کرد؟

وی اضافه کرد: نیروهای دریایی و هوایی، نیروهایی تخصصی هستند، چگونه سپاه سه نیرو را تشکیل داده و تیپ‌ها، لشکرها را آموزش داد، سازماندهی و تجهیز کرد. سپاه همچنین در بعد تخصصی، چگونه واحد اطلاعات را تأسیس کرد تا بر دشمن اشراف اطلاعاتی داشته باشد. چگونه باید مقابل جاسوس‌ها منافین و نفوذی‌ها حفاظت اطلاعات را رعایت کرد؟ چگونه وزارت سپاه موشک‌سازی را آغاز کرد و نیروی هوافضای سپاه امروز یک قدرت موشکی است؟ مهندسی رزمی سپاه چگونه شکل گرفت یا حماسه‌های بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس چگونه به وقوع پیوست؟

سرلشکر صفوی گفت: ما باید ببینیم که در سطوح تاکتیکی فرماندهان لشکر در سپاه پاسداران چگونه عمل کردند؟ ما از نظر علم و دانش نظامی قدرت فکری ایمان شجاعت فرهنگ جهادی و شهادت‌طلبی ما بر عراقی‌ها غلبه داشتیم؛ چراکه ما انسان محور بودیم اما عراقی‌ها ابزار محور بودند. عراقی‌ها بیش از ۶۵ میلیارد دلار برای جنگ هزینه کردند که بیشتر این هزینه را کشورهای عربی پرداخت کرده و از ابتدا تا انتهای جنگ، تجهیزات آن‌ها بر تجهیزات ما برتری داشت؛ اما ما با انسان‌هایی که از نظر فکری، قلبی و شجاعت بالاتر بودند، جنگیدیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا خاطرنشان کرد: آن‌چه در دوران دفاع مقدس انجام شده است را نیروهای پنج‌گانه باید به صورت علمی و مستند در بخش‌هایی نظیر مخابرات، الکترونیک و جنگال، اطلاعات رزمی، مهندسی رزمی، موشک‌سازی و ساخت پهپاد، بیان کنند.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه مادر مقابل عراقی‌ها برتری علمی و فکری داشتیم، گفت: ما در مقابل آن‌ها درک، فهم، ایمان، شجاعت و شهادت‌طلبی داشتیم و خود را برای شهادت آماده کرده بودیم.

وی افزود: سپاه پاسداران باید اثبات کند که با علم و فناوری برتر، ایمان و شجاعت برتر و اطاعت از امام خمینی (ره) و هماهنگی با قوای سه‌گانه، در دفاع مقدس عمل کرد؛ آیا امروز سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین در این جریان‌هایی که امروز شاهد آن هستیم، نمی‌تواند زودتر این بساط را جمع کرده و برای آینده پیش‌بینی داشته باشد؟

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تأکید کرد: سپاه و بسیج بازوی قدرتمندی برای دفاع از کشور ملت، اقتدار، جان و مال مردم و من مطمئن هستم که این جریان‌ها به‌زودی جمع خواهد شد؛ چراکه سپاه و بسیج خیلی قدرتمند هستند؛ اما قوای سه‌گانه هم باید مشکلات مردم را حل کنند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها