عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح:

طراحی سناریوهای حوادث اخیر توسط ۶۲ سازمان اطلاعاتی/ برخی عوامل داخلی زمینه‌ساز اغتشاشات بودند

سردار «حاجی‌نجار» گفت: امروز براساس رصدهای اطلاعاتی صورت گرفته، مشخص شده است که تقریباً ۶۲ سازمان اطلاعاتی برای طراحی سناریوهای حوادث اخیر کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما چیزی که آن‌ها انتظار داشتند، اتفاق نیفتاد.
کد خبر: ۵۵۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۶ - 24November 2022

طراحی سناریوهای حوادث اخیر توسط ۶۲ سازمان اطلاعاتی/ برخی عوامل داخلی زمینه‌ساز اغتشاشات بودندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «عباس حاجی‌نجاری» عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح، در آیین گرامیداشت هفته بسیج که در پایگاه برگزار شد، با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی، اغتشاشات اخیر را «جنگ ترکیبی» عنوان کرده‌اند، اظهار داشت: «جنگ ترکیبی» یا «جنگ هیبریدی»، جنگی است که تمام ظرفیت‌های ممکن برای هدف‌گیری یک محیط مدنظر به کار گرفته می‌شود؛ یعنی از تهدید نظامی، تحریم اقتصادی، تروریسم، جنگ سایبری و هم مهم‌تر از این‌ها «جنگ شناختی» بهره گرفته می‌شود.

سردار حاجی‌نجار، با بیان این‌که «جنگ شناختی» به‌عنوان شریان درونی محقق‌کننده جنگ ترکیبی است که فراتر از «جنگ روانی» است، تصریح کرد: در جنگ ترکیبی، ۹ عرصه جنگ را می‌توان نام برد که به‌طور همزمان به‌کار گرفته می‌شود.

مانور جنگ شناختی ناتو علیه ایران

وی با اشاره به دلیل روی آوردن دشمن به «جنگ ترکیبی»، گفت: ناتو یک سال‌ و‌ نیم قبل، یک رزمایشی را در آمریکا برگزار کرد که این رزمایش، رزمایش «جنگ شناختی» بود؛ یک نشریه آمریکایی با انتشار گزارشی از این رزمایش اعلام کرده است که ما تا امروز در پنج عرصه زمین، هوا، دریا، فضا و عرصه سایبر جنگیده‌ایم، در هرکدام از این عرصه‌ها ممکن است موفقیتی داشته‌ایم اما موفقیت اصلی زمانی به‌دست می‌آید که ما در حوزه شناخت و اثرگذاری روی اذهان هدف‌گذاری کنیم؛ لذا بُعد ششم جنگ، «جنگ شناختی» است.

عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: در این گزارش آمده است که ابزار «جنگ شناختی» تلفن‌های همراه است، ابزاری که همه مرز‌ها را حذف می‌کند و می‌توان با جامعه مخاطب اصلی روبه‌رو شد؛ لذا در این رزمایش، یک عملیات برای بررسی چگونگی استفاده از این ابزار طراحی می‌شود.

سردار حاجی‌نجار تأکید کرد: امروز وقتی به صحنه اغتشاشات و حوادثی که رخ داده است، نگاه می‌کنیم، تقریباً تمامی اجزا و ارکان جنگ ترکیبی شناخت‌پایه را می‌بینیم چراکه در حوادث اخیر هم تهدید نظامی داشته‌ایم، هم تحریم اقتصادی، هم تروریسم، هم ترور، هم جنگ سایبری و هم فشار دیپلماسی بی‌نظیر وجود داشته است.

تمرکز دشمن روی آسیب‌ها و ضعف‌های داخلی

وی ادامه داد: آن‌ چیزی که در جنگ ترکیبی به‌عنوان نقطه عزیمت دشمن قرار گرفته، آسیب‌ها و ضعف‌های داخلی است؛ از آن‌جایی که دشمن سرمایه‌گذاری کرده است تا با بهره‌گیری از این آسیب‌ها و ضعف‌ها، بتواند کشور را به چالش بکشاند که بخشی از این آسیب‌ها و ضعف‌های داخلی، مشکلات معیشتی مردم و بخش دیگر نیز ویژگی‌ها و ساختار ذهنی و روانی نسل‌های جدید است که متأسفانه در سال‌های اخیر، آن‌ها را در بستر تلفن‌های همراه رها کردیم.

عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: اگر بخواهیم اوج اهداف دشمن در جنگ ترکیبی را بگوییم، باید به همان‌چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد و گفت: «ما مردم ایران را آزاد خواهیم کرد» اشاره کنیم؛ لذا آن‌ها به‌دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران هستند. در حقیقت «بایدن» آن‌چیزی که در عقبه دستگاه سیاست‌گذاری آمریکا در حوادث اخیر کشورمان هدف‌گذاری شده است را افشا کرد.

وی با بیان این‌که هدف‌گذاری‌های دشمن در جنگ ترکیبی مراحلی دارد، تصریح کرد: «بی‌ثابت‌سازی امنیت کشور» یکی از مراحل اولیه جنگ ترکیبی دشمن است؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در ناامن‌ترین مناطق جهان، بهترین شکل امنیت را داراست.

خیز دشمن برای کندی حرکت پیشرفت کشور

سردار حاجی‌نجار، «ایجاد وقفه در حرکت کشور» را دومین هدف دشمن در جنگ ترکیبی دانست و گفت: در این ۴۳ سال گذشته، ما در خیلی از عرصه‌های مهم کشور، خصوصاً عرصه دفاعی، روند پیشرفت داشته‌ایم و دشمن این روند را می‌بیند؛ لذا برای مقابله با قدرت دفاعی ایران، «سنتکام» را تشکیل دادند. در عرصه اقتصادی نیز بهمن سال گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ما در زمینه «تحریم‌های فلج‌کننده» از مردم ایران شکست خورده‌ایم. همچنین در عرصه نفوذ منطقه‌ای ایران نیز، مهم‌ترین مطالبه آن‌ها این است که این نفوذ را مهار کنند.

وی افزود: موضوعی که بیش از هرچیز دشمن را نگران کرده، این است که امروز با تغییر ساختار دولت و انسجام در دستگاه تصمیم‌گیری کشور ایجاد شده است، اگر طرح‌های بلندمدت اقتصادی دولت موفق شود، ما موفق خواهیم شد تا آرمان بلند نظام جمهوری اسلامی در استحکام ساختار درونی خود را محقق کنیم و اگر این موضوع تحقق پیدا کند، قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک قدرت بی‌بدیل در منطقه تبدیل خواهد شد؛ قدرتی که پرچم‌دار تشکیل نظام دینی است، همان چیزی که «لیبرال دموکراسی» مخالف اساسی آن است؛ بنابراین با توجه به ناکامی آن‌ها در تهدید نظامی، تحریم اقتصادی و مهار نفوذ منطقه‌ای ایران، جنگ ترکیبی را طراحی کرده‌اند؛ آن‌هم نه برای شش ماه و یک‌سال؛ بلکه یک طراحی بلندمدت کرده‌اند. برای مثال؛ موضوع «آزادی یواشکی» برای چهار یا پنج سال پیش است؛ لذا یک طراحی بلندمدت کرده‌اند تا امروز به اینجا رسیده‌اند.

تلاش دشمن برای دوگانه‌سازی مردم و حاکمیت

عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح «دوگانه‌سازی مردم و حاکمیت» را سومین هدف دشمن در جنگ ترکیبی دانست و تأکید کرد: چهارمین هدف دشمن از جنگ ترکیبی، «تقویت گسل‌های قومی، مذهبی و جنسیتی» است؛ در این حوادث دوماه اخیر، ماجرا‌های قوم‌های کرد، لر، بلوچ را سعی کردند با کشته‌سازی، سناریوسازی کنند تا یک جنگ قومیتی ایجاد کنند. دشمنان در کردستان و سیستان و بلوچستان نیز به‌دنبال جنگ مذهبی بودند و سناریو‌های آن‌ها دقیقاً با هدف تقابل مذهبی بود.

وی «از بین بردن ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران»، «القای ناکارامدی نظام دینی»، «سوریه‌سازی و تجزیه کشور» را از اهداف دیگر دشمن در جنگ ترکیبی عنوان کرد و گفت: «سوریه‌سازی و تجزیه کشور» می‌تواند مقدمه‌ای برای فروپاشی کشور باشد، در این راستا، آن‌ها از سال‌های قبل تلاش کردند تا گروهک‌های ضدانقلاب را منسجم کنند.

سردار حاجی‌نجار ادامه داد: ما امروز در حوادث اخیر خیلی نامی از منافقین نمی‌شنویم؛ در حالی که اخیرا ما اقدامات تروریستی علیه پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های علمیه و... توسط آن‌ها داشته‌ایم که این موضوع در راستای انسجام میان گروهک‌های تروریستی است.

دخالت ۶۲ سازمان اطلاعاتی در اغتشاشات اخیر

وی با بیان اینکه حوادث اخیر از فوت «مهسا امینی» آغاز شد اما براساس برنامه‌ریزی‌های دشمن، ماجرا به گذشته بازمی‌گردد، بیان داشت: امروز براساس رصد‌های اطلاعاتی صورت گرفته، مشخص شده است که تقریباً ۶۲ سازمان اطلاعاتی برای طراحی سناریو‌های حوادث اخیر کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما چیزی که آن‌ها انتظار داشتند، اتفاق نیفتاد؛ چون به برای تحقق انقلاب یا حرکت مردمی، ابتدا باید مردم را به صحنه کشاند؛ البته این موضوع به معنای نقش ۶۲ کشور در حوادث اخیر ایران نیست؛ چون برخی کشورها چند سازمان اطلاعاتی دارند.

سردار حاجی‌نجار تأکید کرد: ترکیب اغتشاشات می‌توانیم بر اساس سه طیف دسته‌بندی از لحاظ عملیاتی کنیم؛ اول، یک تیم عمل‌کننده هستند که عناصر گروهکی هستند. دوم، عناصر فعالی که به دلیل مسائلی نظیر تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای، هیجان‌زده شده‌اند. سوم، بدنه مردمی هستند که آن‌ها نتوانستند این بدنه مردمی را به میدان بیاورند؛ لذا وقتی غربی‌ها نتوانستند، به افرادی نظیر «بایدن» و «مکرون» متوسل شدند که با حمایت آن‌ها، بتوانند اهداف خود را پیش ببرند.

وی افزود: امروز عملا اهداف دشمن در حوادث اخیر شکست خورده؛ اما توطئه‌های آن‌ها هنوز تمام نشده است؛ چراکه غرب همه توان خود، دستگاه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی را به میدان آورده است تا حداقل با گرفتن امتیاز، بتوانند به برخی از اهداف خود دست یابند.

عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به نقش برخی سلبریتی‌ها و خائن‌های داخلی در رسیدن دشمن به اهداف خود، گفت: آن‌ها به دشمن کمک می‌کنند تا بتواند حوادث را برای فرسوده کردن نیرو‌های مدافع انقلاب طولانی کنند.

ضرورت روزافزون «جهاد تبیین» برای مقابله با فتنه

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف دشمن این بود که نیرو‌های مدافع انقلاب؛ چه مدافعان امنیت و چه جریان‌های مردمی را منفعل کند که در این راستا، در مقطعی مردم نگران شده بودند؛ ولی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تا حد زیادی این نگرانی‌ها را رفع کرد؛ اما با این وجود، ما در کنار بسیج میدانی برای مقابله با اغتشاشات، به یک بسیج میدانی برای «جهاد تبیین» نیاز داریم.

سردار حاجی‌نجار با تأکید بر اینکه حوادث اخیر کشور فرصت‌هایی را نیز برای ما به همراه داشت، تصریح کرد: به رغم وجود مشکلات داخلی که منکر آن‌ها نیستیم؛ اما دشمن به‌دنبال ایجاد یک تحرک مردمی بود که این هدف او محقق نشد. دشمن از همان روز اول دست به اقداماتی نظیر قرآن‌سوزی، حمله به حسینیه و آتش زدن پرچم زد؛ چون تصور می‌کرد که با اقدامات شگفت‌انگیز بتواند اراده مردم را بشکند؛ اما این اقدامات موجب رسوا شدن دشمن شد؛ بنابراین اولین فرصت این بود که مردم، به رغم مشکلاتی که دارند؛ ولی پای کار دشمن نیامدند و احساس امنیت، انسجام ملی، ایرانیت و اسلامیت برای آن‌ها ارزش است.

وی با بیان اینکه فرصت دیگری که حوادث اخیر کشور برای ما ایجاد کرد، رو شدن دست دشمنان داخلی و خارجی است، تأکید کرد: برخی از عوامل داخلی زمینه‌ساز این حوادث بودند؛ چندماه قبل میرحسین موسوی بیانیه داده و به شهید حسین همدانی حمله و موضوع جانشین رهبری را مطرح کرد؛ همچنین برخی افراد نیز بیانیه دادند و صحبت‌هایی را مطرح کرده و نیروی انتظامی را به کشتن کردند که همین اظهارات منجر به برخی حرکت‌های میدانی می‌شود.

عضو مجمع محققان معاونت فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح، یکی از مشکلات دشمن در حوادث اخیر را نداشتن رهبر دانست و گفت: آن‌ها در چندروز اخیر سعی کردند تا برای خود چند رهبر بسازند و در این زمینه روی برخی افراد خارجی حساب باز کرده و ممکن است بر روی برخی افراد داخلی هم سرمایه‌گذاری کرده باشند.

وی نشان دادن واقعیت نسل جوان را از دیگر فرصت‌هایی دانست که در حوادث اخیر کشور ایجاد شد و تأکید کرد: ما با نسلی مواجه هستیم که به آن‌ها تسلطی نداریم و این موضوع هرچند هم کم باشد؛ اما این کم هم زیاد است. نکته‌ای که در این موضوع مهم است، این است که اگر قرار بود که حوادث اخیر در شرایطی اتفاق بیفتد که ما انسجام امروز را نداشتیم، مهار آن بسیار سخت بود؛ بنابراین ما چالش‌ها و آسیب‌ها را شناختیم و مسئولان باید به دنبال حل مشکلات اساسی مردم و حل مشکلی که در نسل جوان ایجاد شده است، بروند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار