یادداشت/ رسول حسنی

دو رکن راهبردی «جهاد تبیین»

عمل‌گرایی و آرمان‌گرایی دو رکنی هستند که به‌واسطه آن می‌توان در جهاد تبیین توفیق حاصل کرد، امام خامنه‌ای این دو مقوله را برای حضور اثرگذار در همه حوزه‌ها و برای همه اقشار لازم و ضروری می‌دانند و نه صرفا برای نیروی بسیج.
کد خبر: ۵۵۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 28November 2022

آرمان و عمل راهبرد «جهاد تبیین»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در جمع اقشار بسیج بار دیگر بر مقوله دشمن‌شناسی تاکید کردند؛ اصلی که بدون آن نمی‌توان در جنگ ترکیبی کاری از پیش برد.

معظم‌له در توصیه‌های خود بر لزوم شناخت دشمن و سعی و مراقبت در این حیطه اصرار کردند، چنانکه پیش از این نیز شناخت دشمن را در هر اقدامی بخصوص جبهه فرهنگی دارای اهمیتی حیاتی می‌دانستند.

بدون داشتن شناخت، احصاء توان و استعداد دشمن و میدانی که علیه ما وارد عمل شده، نمی‌توان مبارزه کرد. برای کار فرهنگی موثر و تولید محتوای اثرگذار ناگزیر به شناخت سیاست‌های فرهنگی دشمنان خود هستیم. چنانکه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانات خود اشاره کردند، «دشمن همیشه سعی می‌کند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد».

همین نکته در آثار تولید شده در حوزه فرهنگی بخصوص سینما و سریال‌های تلویزیونی در غرب به‌وپژه آمریکا، نهفته است. این آثار بدون استثنا در خلال اینکه افکار عمومی را استثمار می‌کنند به شدت از جلوه‌های ویژه مرعوب‌کننده برای جذب حداکثری مخاطب نیز استفاده می‌کنند؛ حال آنکه به شدت از فرم و معنا تهی هستند و به لحاظ هنری حرفی برای گفتن ندارند.

این بی‌معنایی بزرگترین ضعف آثار فرهنگی غرب است که می‌تواند دستاویزی برای به شکست کشاندن آن باشند، به شرط آنکه آثار تولید شده در داخل از ویژگی‌های سینمایی که برای نسل جوان و نوجوان جذاب است، استفاده کند. خوشبختانه در ایران نیروهای کارآمد خلاق پرتوانی هستند که می‌توان با حمایت از آن‌ها در این میدان پیروز شد.

نگاه امیدوارانه به جوانان مستعد و به کارگیری آن‌ها همان عمل‌گرایی و آرامان‌گرایی توامانی است که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کردند. تنها شناخت دشمن و داشتن مقیاس میدان و کشیدن نقشه عملیات فرهنگی کارآیی ندارد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید ثمره عینی کار را در میدان عمل دید. اگر نه سیاست‌گذاری فرهنگی صرف و طرح برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و دادن بخشنامه به دستگاه‌های فرهنگی ابدا توفیقی حاصل نمی‌کند. آنچه اهمیت دارد تبدیل سیاست فرهنگی به کار فرهنگی است.

عمل‌گرایی و پرهیز جدی از انفعال، اقدام راهبردی اثرگذار است. عمل‌گرایی، ما را از پدافند (دفاع) فرهنگی علیه شبیخون فرهنگی دشمن به سوی آفند (تهاجم) فرهنگی سوق می‌دهد. باید توجه داشت که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در کنار عمل‌گرایی بر آرمان‌گرایی توصیه دارند. امری که عمل فرهنگی را جهت‌دار می‌کند و به آن عمق می‌بخشد. محصور شدن در عمل‌گرایی به مرور انسان را دچار تحجر و واپسگرایی کرده و اجازه نمی‌دهد همراه زمان حرکت کنیم. آرمان‌گرایی نگاه رو به جلو دارد و از هر اقدام مقطعی باز می‌دارد. بارها و بارها آثاری تولید شده‌اند تا پاسخی باشد در مقابل آفند فرهنگی دشمن اما چون از آرمان‌گرایی فاصله داشتند یا لااقل نتواستند به درستی از آرمان‌ها سخن بگویند، دچار فراموشی شدند.

راه برون‌رفت از این آزمون و خطاهای مکرر که متاسفانه ما را به ساحل سلامت نرسانده، جهاد تبیین است. در جهاد تبیین می‌دانیم چه باید بکنیم و به کدام سو حرکت کنیم. مخاطبان مشخصی از اقشار مشخص و موضوعات فراوانی برای تولید محتوا در اختیار داریم. راهبرد جهاد تبیین در خود عمل‌گرایی و آرمان‌گرایی را با هم دارد. این توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر نصب‌العین اصحاب فرهنگ و هنر شود بدون شک در کوتاه‌مدت شاهد نوزایی عظیمی در حوزه تولید محتوا خواهیم بود و در درازمدت نسلی عمل‌گرا و صاحب آرمان در حوزه‌های نظامی، اقتصادی، علم و فناوری و سیاسی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها