رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه امام رضا (ع) در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تأسیس موسسه‌ «سپند» توسط شهید «فخری‌زاده» گامی در جهت بومی‌سازی صنایع دفاعی

«میرزایی» گفت: شهید فخری‌زاده در ایران موسسه‌ «سپند» را که مخفف عبارت «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» است تأسیس کرد تا در آن صفر تا صد یک پروژه دفاعی به صورت فناورانه در داخل کشور انجام شود.
کد خبر: ۵۵۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ - 28November 2022

«مسعود میرزایی» رئیس‌ سازمان بسیج اساتید سپاه امام رضا (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: از زمانی که شهیدان فخری‌زاده و طهرانی‌مقدم در حوزه نظامی اقداماتی را در راستای بومی‌سازی صنایع نظامی انجام دادند، ایران توانست در این حوزه از جایگاه مهم و اثرگذاری برخوردار شود.

وی افزود: اقدامات این شهدای والامقام مشابه همان اقدامی بود که سایر کشورها برای پیشرفت خود در عرصه‌های دفاعی و امنیتی داشته‌اند. برای نمونه در سال ۱۹۵۶ میلادی «دوایت آیزنهاور»؛ سی‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکا موسسه‌ای تحت عنوان «دارپا» تأسیس کرد، این عبارت مخفف چند کلمه است که ترجمه فارسی آن «پژوهش‌های نوین دفاعی» می‌شود.

مدیر پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان داشت: شهید فخری‌زاده نیز در ایران موسسه‌ «سپند» را تأسیس کرد که این کلمه مخفف عنوان «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» است یعنی با وجود این موسسات صفر تا صد یک پروژه دفاعی به صورت فناورانه و نظامی در داخل کشور انجام می‌شود.

رئیس‌ سازمان بسیج اساتید سپاه امام رضا (ع) در خصوص ارزش سازمان سپند و تحقیقاتی که در این مجموعه دفاعی انجام می‌شود، گفت: امتیاز این قبیل تحقیقات در این است که کشوری نمی‌تواند از کشور مهاجم یا معارض دیگر رودست بخورد. اگر کشوری در حوزه صنایع دفاعی تحت لیسانس کشور دیگری باشد یا از صنایع نظامی آن کشور نمونه‌برداری کرده باشد، طبیعتا دشمن آن کشور در مقابل می‌داند که چطور و چگونه باید یک حرکت پدافندی علیه کشور مقصد داشته باشد.

میرزایی تصریح کرد: ما با استعانت از خداوند متعال و الگوگیری از شهیدان فخری‌زاده و طهرانی‌مقدم و نیز با حفظ چنین روحیه‌ای، در پارک علم و فناوری استان سعی در توسعه فناوری داشته و بومی‌سازی فناوری را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

وی گفت: طی ماه‌های اخیر که متأسفانه کشور دچار التهابات و آشوب‌هایی بود، باعث شد تا در اقدامات خود تجدیدنظر کرده و تغییراتی را داشته باشیم؛ بر همین اساس در مجموعه پارک علم و فناوری استان تصمیم بر آن شد تا بر اساس دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و همچنین ریاست جمهوری؛ موضوع راهیان علم و پیشرفت را پیگیر باشیم به طوری که در طی ۲ هفته اخیر نزدیک به هزار نفر از دانش‌آموزان از پارک علم و فناوری استان بازدید داشته‌اند.

مدیر پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به خلأ نبود نخبگانی چون سعید کاظمی آشتیانی و پرفسور محمود حسابی در جامعه تأکید کرد: خلأ وجود نخبگانی چون شهید فخری‌زاده و سایر سرآمدان علمی کشور جز با تربیت افراد فناور در جامعه پر نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار