نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی:

ابهامات دولت و مجلس در موضوع تخصیص منابع به اشتغال رفع شد

زنگنه از رفع ابهامات بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه در مورد عدم تخصیص منابع به بخش اشتغال توسط دولت خبر داد.
کد خبر: ۵۵۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ - 28November 2022

ابهامات دولت و مجلس در موضوع تخصیص منابع به اشتغال رفع شد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن زنگنه» نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در تشریح جلسه امروز یکشنبه ۶ آذر کمیسیون متبوع خود، اظهار داشت: بررسی منابع و مصارف تبصره ۱۴ بودجه در دستور کار کمیسیون بود. رما در تبصره ۱۴ دو نوع مصارف اصلی و مصارف جانبی داریم. مهمترین مصارف اصلی ما یارانه‌های نقدی است که به عموم مردم داده می‌شود و یارانه‌ای که در قالب کمک معیشتی به خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد پرداخت می‌شود. یکی دیگر از مصارف مهم هم منابعی است که ما بر اساس قانون هدفمندی برای حمایت از اشتغال و تولید در نظر گرفتیم.

وی افزود: در گزارشی که ما از تبصره ۱۸ به مجلس ارائه کردیم، عنوان شد که هیچ منابعی به حوزه اشتغال اختصاص پیدا نکرده است. در آن جلسه دولت گلایه‌ای مبنی بر اینکه منابع تبصره ۱۴ به صورت منطقی درنظر گرفته نشده است، داشت و گفت ما کسری مورد توجهی در خصوص منابع داریم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: جلسه امروز کمیسیون با دستور بررسی اعداد واقعی منابع و مصارف تبصره ۱۴ برگزار شد. ۲ تا از وظایف اصلی منابع در تبصره ۱۴ به صادرات فرآورده‌های غیر نفتی و فروش فرآورده‌های نفتی در داخل کشور اختصاص دارد.

زنگنه ادامه داد: ما در تبصره ۱۴ حدود ۹ میلیارد دلار صادرات در نظر گرفتیم که بر اساس گزارش‌های وزارت نفت و گزارش سازمان برنامه تا الان حدود ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تحقق داشته است و این نشان می‌دهد که تحقق ۹ میلیارد دلار در ردیف ۲ منابع تبصره ۱۴ تا پایان سال به صورت ۱۰۰ درصد تحقق پیدا می‌کند و لذا این منبع خیلی واقعی نبوده است. منبع دوم فروش فرآورده‌های نفتی در داخل کشور بوده است که بر اساس گزارش سازمان برنامه بودجه ۲۳ درصد بیش از تحقق وصول منابع داشتیم. یعنی ۱۲۳ درصد در این ردیف ما وصول منابع داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع و بررسی سایر ردیف‌های منابع، جمع بندی کمیسیون و معاونین سازمان برنامه و بودجه این بود که منابع، منابع موهومی نبوده است بلکه واقعی و بر اساس واقعیت در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و رقمی که احتمال عدم تحقق آن وجود دارد شاید حدود ۱۵ الی ۲۰ همت باشد که این هم بیشتر به جهت منابعی است که در خصوص تغییر نرخ ارز در بودجه پیش بینی شده است که امکان عدم تحقق آن وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه مجلس بیان داشت: اینکه گفته می‌شد مجلس در تبصره ۱۴، ۲۵۰ هزار میلیارد منابع اضافه پیش بینی کرده است، اینطور نیست.

زنگنه ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا منابعی که محقق شده در حوزه تولید و اشتغال مصرف نشده است؟ بر اساس جداولی که بررسی شد به این جمع بندی رسیدیم که علت این مسئله تصمیماتی بود که بعد از تسویب بودجه در جلسه سران اخذ شده است و آن هم در جهت حمایت از معیشت مردم بود که در این راستا سران تصمیم گرفتند مبلغ یارانه دهک‌های ضعیف را افزایش دهند.  

وی اظهار کرد: در حوزه مصارف به دلیل تحمیل مصارف جدید ضروری بود که هم دولت و هم مجلس از معیشت مردم حمایت کنند، اگر منابعی به بخش اشتغال یا سایر مصارف اختصاص پیدا نکرده به دلیل همین مسئله بوده است و الحمد لله مسائل و ابهاماتی که بین کمیسیون بودجه و سازمان برنامه و بودجه مرتفع شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: دستور دوم بررسی طرح ماده ۱ قانون احکام دائمی بود که درباره کلیات آن صحبت شد و، چون زمان نداشتیم بررسی آن به جلسه آینده موکول شد و قرار شد کمیته اجتماعی کمیسیون بودجه طی هفته آینده بررسی و گزارش آن را در یکشنبه هفته آینده به کمیسیون ارائه کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها