یادداشت/ علی شیرازی

شهید فخری‌زاده؛ نماد عزت و استکبارستیزی

آمریکایی‌ها شهید فخری زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران می‌دانستند و او نماد عزت و استکبارستیزی کشور بود.
کد خبر: ۵۵۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ - 28November 2022

شهید فخری‌زاده؛ نماد عزت و استکبارستیزی

گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس- علی شیرازی؛ دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی و عنصر علمی کم نظیر، شهید محسن فخری‌زاده، در سال ۱۳۳۶ در شهر مقدس قم دیده به جهان هستی گشود. وی دوره ابتدایی را در مدرسه ملی شریفی قم گذراند و دوران متوسطه را در مدرسه کریمی سپری کرد و همزمان در میدان مبارزه با خاندان پهلوی، دوشادوش مردم قهرمان و انقلابی شهر قم، امامش را یاری نمود.

فخری‌زاده، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۸ در دبیرستان حکیم نظامی قم، موفق به کسب دیپلم ریاضی فیزیک شد و در سال ۱۳۶۶ مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک، از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرد. وی در سال ۱۳۷۲ دوره کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساند و در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت درجه دکتری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد.

شهید فخری زاده در سال ۱۳۷۶ به عضویت هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) درآمد و پس از آن به عنوان رئیس پردیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر انتخاب شد. آن دانشمند فرزانه و وارسته و ممتاز، همواره، چون دوران مبارزه با طاغوت و دوران جنگ هشت ساله، در جایگاه مقلد و عاشق ولایت، چونان سربازی پا در رکاب، در تمامی صحنه‌هایی که به حضورش نیاز بود، حاضر شد و حماسه آفرید.

وی در سال ۱۳۸۹ در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را تاسیس نمود و ریاست آن را نیز به عهده گرفت. تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار این دانشمند انقلابی و رزمنده دوران دفاع مقدس، در راستای اقتدار آفرینی و تمدن سازی و نوآوری بود. دریافت نشان درجه دو خدمت در سال ۱۳۹۶ و دریافت نشان پژوهشگر ماندگار در سال ۱۳۹۸ و سرانجام دریافت نشان درجه یک نصر از دست امام خامنه ای، نشانه عظمت علمی این دانشمند بی نظیر است.

شهید دکتر محسن فخری زاده در حوزه تئوری تسلط فراوانی داشت و نقشه راه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را طراحی نمود. این دانشمند بزرگ هسته ای، در سال ۱۳۹۸ در آزمایشگاه پدافند زیستی سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی، موفق به ساخت واکسن ایرانی کرونا شد و با این اقدام بی نظیر در جریان مقابله با بیماری منحوس کرونا نقش مهمی ایفا نمود.

فخری‌زاده با قرآن مجید انس داشت و از این کتاب الهی بهره‌های علمی می‌برد و آن را محور اختراعات و تولیدات تکنولوژیک قرار داده بود. این دانشمند حکیم و بزرگ در فلسفه و شعر و شاعری متبحر بود و در برخی از علوم و تولیدات علمی، حرف نو داشت و اهل فکر و ابتکار و نوآوری بود. وی اهل سحر خیزی و پای بند به شب زنده داری و تهجد و نماز شب بود.

این شخصیت علمی، ادبی و عرفانی به نقطه‌ای رسیده بود که تعلقی به دنیا نداشت، خود را وقف دفاع از اسلام و قرآن و حاکمیت اسلامی کرده بود و همه کارهایش برای رضایت خداوند مهربان بود؛ حتی در کار‌های مهم و گرانسنگی که انجام می‌داد، نمی‌خواست دیده شود.

امام خامنه‌ای در دیدار با خانواده شهید فخری زاده فرمودند: علو مقامی که خداوند با شهادت به آن بزرگوار عطا کرد، مزد زحمات و اخلاص کم نظیر او بود و این مقام با هیچ یک از مقام‌های دنیوی قابل مقایسه نیست.

نام این عنصر علمی کم نظیر، در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ از سوی شورای امنیت و در قطعنامه ۱۷۴۷ جزو افراد تحریم شده قرار گرفت. باوجود گمنامی او تا لحظه شهادت، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بیش از ۲۰ سال نام او را در فهرست ترور قرار داده بودند و وی سال‌ها به عنوان هدف شماره یک اسرائیل به حساب می‌آمد.

شهید بزرگ علمی و هسته‌ای کشور، یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که یک بار نامش از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان قید شده بود. آن شهید گرانقدر در مدیریت و سازماندهی کم نظیر بود و مردان و شهدای هسته‌ای را گرد هم جمع کرده بود تا راه پیشرفت هسته‌ای را در کشور هموار نماید. آمریکایی‌ها شهید فخری زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران اسلامی قلمداد می‌کردند. آن شهید بزرگ و شخصیت همه جانبه و دانشمند برجسته و ممتاز، نماد عزت، نماد علم، نماد دانش، نماد اقتدار، نماد پیشرفت، نماد تواضع، نماد استکبار ستیزی، و نماد قدرت ایران بود.

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو وی را پدر برنامه هسته‌ای ایران می‌دانست و ماموران موساد سال‌ها به دنبال ترور و شهید کردن او بودند. نقشه ترور این شهید عزیز یک بار در سال ۱۳۹۷ شکست خورد تا این که در ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند، با طرح رژیم غاصب صهیونیستی و با استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌های هوشمند ترور شد و به فیض بزرگ شهادت نائل آمد و در جوار مرقد امامزاده صالح آرام گرفت.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار