سخنگوی شورای نگهبان:

در اندیشه انقلاب اسلامی مردم، ولی نعمت هستند

«طحان نظیف» گفت: در نگاه بسیاری از سیاستمداران مردم وسیله کسب قدرت هستند که در قبال این خدمت امتیازاتی هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما در نگاه امام خمینی (ره)، رضایت مردم مقدمه بدست آوردن رضایت خداست یعنی آن‌ها را در جایگاه ولی نعمتی می‌دید.
کد خبر: ۵۵۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳ - 28November 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، در نشست تخصصی با حضور «هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی و شورای نگهبان بررسی شد.

طحان نظیف در این نشست با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: شجره طیبه بسیج تبلور عشق به اسلام، ایران و مردم و همچنین بسیجی نماد یک ایثارگر مقاوم در برابر ظلم است.

وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی و شورای نگهبان گفت: مکاتب سیاسی گوناگون در طول تاریخ نظرات مختلفی پیرامون حاکمیت داشتند که نقطه اشتراک همه آن‌ها حضور مردم، هرچند به صورت محدود بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: حداقل حضور مردم در سیستم‌های حکومتی فرمانبرداری و تبعیت در حکومت خودکامه است و در مقابل هم نقش حداکثری در حکومت دمکورات مردم بر مردم مطرح می‌شود که نقش مردم در تحقق آن محوری است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: تشکیل حکومت اسلامی فرایند چند مرحله‌ای است که نقش مردم را در مراحل آن به گونه‌های مختلف می‌توان دید.

وی تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی و قرار گرفتن امام معصوم در رأس آن و یا نائب امام زمان (عج) در عصر غیبت، خواسته شارع مقدس است. از آن سو هر حکومتی که ریشه در مبانی و حاکمیت الهی نداشته باشد هم حکومت طاغوت نامیده می‌شود.

طحان نظیف بیان داشت: مردم در تشکیل حکومت اسلامی مختار هستند یعنی باید بخواهند که چنین حکومتی را بر سر کار بیاورند. درصورت خواستن، در راه تشکیل حکومت، وظیفه بسترسازی و مهیا کردن شرایط را دارند و رأی و نظر آن‌ها زمینه‌ساز است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: دیدگاه امامت و امت گستره جهانی دارد که دولت و ملت را در بر می‌گیرد. امام خمینی (ره) نیز در انقلاب رابطه مرجع و مقلد را به رابطه امام و امت ارتقاء داد این رابطه در پیروزی و تدام انقلاب نقش جدی داشت.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز داشت: امروز انقلاب اسلامی مقتدرانه در یک چله پرافتخار در مسیر خود پیش می‌رود و مرحله تمدن‌سازی در گام دوم خود را در پی دارد، مردم که در تشکیل و استقرار حکومت همراهی کردند در استمرار نظام نیز نقش بی‌بدیلی در حوزه امامت و امت دارند.

وی تأکيد کرد: دو عنصر رهبری و مردم، عامل پیروزی هر انقلابی است امامی که پیوند می‌خورد به امت، بیشتر سال‌های عمرش را به صورت فیزیکی در کنار آن‌ها نبود اما با اعتقاد مردم و باور قلبی آن‌ها به سمت قیام برای خدا و استقرار احکام الهی حرکت کرد و به پیروزی رسید.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در نگاه بسیاری از سیاستمداران مردم وسیله کسب قدرت هستند که در قبال این خدمت یک امتیازاتی هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما در نگاه امام خمینی (ره)، رضایت مردم مقدمه بدست آوردن رضایت خداست یعنی آن‌ها را در جایگاه ولی نعمتی می‌دید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار