شهدای مجلس؛ از چمران تا شهدای حمله داعش

نام قوه مقننه در کشور ما با نام شهید آیت الله مدرس عجین است و وکلای ملت در جایگاهی قانونگذاری می‌کنند که روزی شهید مدرس به عنوان یک نماینده تمام عیار، وکلات مردمش را در مجلس شورای ملی عهده دار بود و پای عهدش با مردمش ایستاد و شهید شد.
کد خبر: ۵۵۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶ - 07December 2022

شهدای مجلس از چمران تا شهدای حمله داعشبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد و این آغاز جنگی نابرابر بود؛ جنگی که یک سو رژیم متجاوز بعثی با پشتوانه تمام ابرقدرت‌ها قرار داشت و سوی دیگر نظام نوپای ایران، مردمی با دستان خالی، اما با پشتوانه پروردگار. به این شکل ۸ سال دفاع مقدس برای نظام جمهوری اسلامی رقم خورد.

حالا از ۳۱ شهریور ماه تا ۶ مهر هفته دفاع مقدس نام گرفته است و به همین بهانه یادی از شهدا می‌کنیم؛ شهدایی که زندگی، کار و هر آنچه به آن مشغول بودند را گذاشتند و در راه دفاع از میهن تا پای جان جنگیدند؛ در اینجا مروری بر شهدای پارلمان داریم، مجلسی که نامش با نام شهید گره خورده است.

مجلس که با نام شهید عجین است

نام قوه مقننه در کشور ما با نام شهید آیت الله مدرس عجین است و وکلای ملت در جایگاهی قانونگذاری می‌کنند که روزی شهید مدرس به عنوان یک نماینده تمام عیار، وکلات مردمش را در مجلس شورای ملی عهده دار بود و پای عهدش با مردمش ایستاد و شهید شد. شهید بزرگواری که امام خمینی (ره) در وصفشان فرمودند «در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاخانی تاریک می‌نمود و تاکسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش شخصیت عالی مقام را نمی‌تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های اوست».

دکتر چمران؛ نخستین شهید مجلس

اما اولین نماینده شهید مجلس شورای ملی، شهید دکتر مصطفی چمران بود؛ این شهید بزرگوار در تاریخ ۱۳۶۰.۳.۳۱ در سوسنگرد و در جبهه دهلاویه به شهادت رسید. امام خمینی (ره) بعد از شهادت دکتر چمران در پیامی درباره ایشان نوشتند: هنر آن است که بی هیاهو‌های سیاسی، و «خودنمایی»‌های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر.»

هنوز یک هفته از به شهادت رسیدن شهید چمران نگذشته بود که در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ تعدادی دیگر از کرسی‌های مجلس با شهادت وکلای ملت خالی شد.  ۲۷ نماینده مجلس در انفجار خونین ساعت ۲۱ هفتم تیر۱۳۶۰ در دفتر مرکزی جمهوری اسلامی همراه با شهید بهشتی به شهادت رسیدند. نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دهم تیر ماه، یک روز پس از تشییع پیکر شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش برگزار شد. درآن روز، به یادبود ۲۷ نماینده شهید،  ۲۷ دسته گل جای نمایندگان شهید مجلس شورای اسلامی را روی کرسی هایشان نشست و تعدادی شهدای مجلس اول به ۲۸ نفر رسید.

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در بخشی از خاطرات خود می‌گوید: بلافاصله در دهم تیرماه، جلسه علنی برگزار شد و به خاطر اینکه مجلس از اکثریت نیفتد، نمایندگان مجروح در مجلس حضور پیدا کردند. صحنه بسیار زیبایی به وجود آمد.  ۲۷ دسته گل بر روی صندلی‌های خالی نمایندگان شهید گذاشته شد. تا قرآن خواندن شروع شد، همه نمایندگان شروع کردند به گریه کردن.

نماینده بعدی که در مجلس به شهادت رسید شهید حسن آیت بود که ۱۴ مرداد سال ۶۰ توسط منافقین به شهادت رسید. شهید حسن آیت قبل از شهادت بار‌ها توسط سازمان منافقین تهدید شده بود تا اینکه در ۱۴ مردادماه، از سوی این سازمان ترور شد. همسر شهید آیت، در این رابطه به روزنامه جمهوری اسلامی گفته بود: «دکتر آیت در چند روز گذشته به خصوص دیروز از سوی هواداران مجاهدین خلق تلفنی مورد تهدید قرار می‌گرفت. به دنبال همین تهدیدات من و بستگانمان تذکراتی به آقای آیت می‌دادیم و ایشان با شهامت و بی باکی خاصی همیشه در جواب می‌گفت: «مرگ حق است و شهادت آرزوی ماست» و بالاخره به آرزوی همیشگی خود یعنی شهادت دست یافت.»

۴۷ شهید به نام قوه مقننه

مجلس شورای اسلامی تاکنون ۴۷ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این تعداد ۴۲ نفر نماینده و ۵ نفر از کارکنان و مسئولین اداری هستند. از بین شهدای نماینده همانطور که اشاره شد ۲۷ تن در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ توسط منافقین، ۵ نفر در ترور، ۲ تن در دفاع مقدس و ۸ نماینده نیز در فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری توسط بعثیان عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. از شهدای کارمند نیز یک نفر در جمعه خونین مکه، ۲ نفر در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و ۲ نفر نیز در جبهه‌های دفاع مقدس به شهادت رسیده اند.

شهدای حمله تروریستی داعش به مجلس

به شهدای مجلس البته می‌توان شهدای حادثه تروریستی حمله داعش در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ به مجلس و حرم مطهر امام (ره) را هم اضافه کرد که در بین آن‌ها شهید حسین جلالی راد مسئول دفتر نماینده بجنورد، شهید علی توده فلاح کارمند مجلس، شهید احسان آقاجانی معمار، کارشناس دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، شهید سید مهدی تقوی از اعضای دفتر نماینده مردم شاهین شهر، شهید جواد تیموری از نیرو‌های سپاه پاسداران در یگان حفاظت از مجلس شورای اسلامی، شهید حمید امدادی مسئول دفتر نماینده ارومیه، شهید جعفر جعفرزاده، مسئول دفتر نماینده ایذه و شهید علی جواد زارع مسئول دفتر نماینده شاهین شهر افرادی بودند که شاغل در مجلس یا دفاتر نمایندگان بودند. در این حادثه تروریستی ۱۷ نفر شهید شدند که سایر شهدا نیز عمدتا از مراجعان به نمایندگان مجلس بودند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار