دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چادر سفارش شده شهدا را سر زنان مجرم نکنید

پس از انتشار تصویر زن متهم به قتل بسیجی شهید کرج که با چادر در دادگاه حضور یافته است موجی از انتقاد را به همراه داشت.
کد خبر: ۵۵۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۲ - 04December 2022

چادر سفارش شده شهدا را سر زنان مجرم نکنیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هنوز مدت زیادی از پایان سریال «بی‌همگان» که چندی پیش از صدا و سیما به نمایش درآمد نمی‌گذرد. یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم مربوط به زنی با دو فرزند می‌شد که همسرش را در یک نزاع از دست داد. او که با درست کردن ترشی خرج زندگی خود و فرزندانش را درمی‌آورد پس از فوت همسر به اصرار پدرشوهر خود با قاتل همسرش «امیرعلی» شرط گذاشت، در صورت ازدواج از قصاص او بگذرد. نکته‌ای که در فیلم دیده می‌شود پوشش چادر اوست و بار دیگر این گزاره را مطرح می‌کند که چرا در اکثر فیلم‌ها وقتی قرار است تصویری از بدبختی یک زن به نمایش درآید او را با پوشش چادر جلوی دوربین ظاهر می‌کنند!

عموم تصاویری که این سال‌ها چه از صدا و سیما و چه در پرده نمایش سینما از زنان چادری و محجبه به تصویر کشیده شده نمایان‌گر قشر پایین جامعه و اغلب بزهکار و فقیر و بدبختی بوده است که با عمده مشکلات و موضوعات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. این را مخاطبین بیش از نهاد‌های متولی امر فرهنگی بار‌ها گوشزد و یادآوری کرده‌اند.

چادری که ارثیه حضرت زهرا (س) بوده و در بسیاری از وصیتنامه‌های شهدا به آن قسم خورده و ارزش آن را برابر با خون ریخته شده در جبهه‌های حق علیه باطل دانسته‌اند متاسفانه در این سال‌ها مورد مهری متولیان فرهنگی قرار گرفته است.

در کنار این، استفاده زنان متهم و مجرم از چادر به عنوان پوششی که مقابل دوربین و در محضر قاضی قرار می‌گیرند تصویر ناخوشایندی را به جامعه منعکس می‌کند که قطعا تاثیر منفی خواهد داشت و بار‌ها مورد انتقاد دغدغه‌مندان حوزه‌های فرهنگی زنان بوده است. سه سال قبل انتقاد از پوشش مجرمین زن با واکنش حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» ریاست وقت قوه قضائیه رو به رو شد و وی در جلسه‌ای با فعالان حوزه زنان عنوان کرد «بنده هم با شما هم‌نظر هستم و معتقدم متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد، منتها با رعایت شوونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»

در همان سال، انتشار تصاویری از حضور زنان متهم به فساد اقتصادی در دادگاه با پوشش چادر صدای انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را درآورد و این انجمن در نامه‌الی از دستگاه قضا با اشاره به پیامد‌های فرهنگی استفاده از حجاب برتر اعلام آمادگی طراحان و تولیدکنندگان حجاب اسلامی برای کمک به دستگاه قضایی برای طراحی پوشش زنانی که در محاکم قضایی حاضر می‌شوند، اعلام کرد. اگرچه در دومین دادگاه متهمان زن مفسد اقتصادی یکی از زنان بدون پوشش چادر حاضر شد، اما این روز‌ها انتشار عکسی از یک زن اغتشاشگر و از عوامل قتل یک بسیجی در کرج که با پوشش چادر در دادگاه حاضر شده واکنش زنان محجبه زیادی را در فضای مجازی برانگیخت.

این موضوع انتقادات تند کاربران زیادی در پی داشت و این سوال را مطرح کرد که چرا مجرمین و متهمین باید از پوششی غیر از آنچه هستند استفاده کنند و چه دلیلی برای پوشاندن چادر بر سر متهمین است. آیا چادر هم مثل پیراهن‌های متحدالشکلی که متهمین در زمان دادگاه به تن می‌کنند عمل می‌کند و باید لباس دادگاهی زنان مجرم و متهم باشد؟ مگر نه اینکه همیشه از چادر به عنوان حجاب برتر و ارثیه حضرت زهرا (ع) یاد می‌شد و نماد حیا و عفت زن مسلمان ایرانی است. چرا پس از گذشت چند سال از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه بار دیگر باید شاهد این باشیم زنی متهم به قتل، که عملا معتقد به حجاب نبوده و تصاویر او در فضای مجازی همواره بدون حجاب منتشر شده چرا زمانی که در مقام یک مجرم به دادگاه احضار می‌شود چادر سر کند؟

بدون شک استفاده مکرر از چادر به عنوان پوشش متهمین نتیجه‌ای جز دلزدگی قشر جوان به استفاده از آن نخواهد داشت و عملا با بی توجهی به موضوع، اقدامات مثبت و فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ حجاب به مرور زمان از بین خواهد رفت چرا که تصویر نشان داده شده و جا افتاده بین نسل جدید همان تصویری است که از سوی رسانه، اخبار، فضای مجازی و شبکه‌های تصویری به نمایش گذاشته‌اند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار