کارگردان نمایش «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

لزوم تشریح موفقیت‌های تئاتر مقاومت/ رقابت باعث پویایی تئاتر ایران می‌شود

محمد حسن‌زاده رقابت را باعث پویایی تئاتر ایران دانست و گفت: اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت موجب موفقیت خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ - 06December 2022

لزوم تشریح موفقیت‌های تئاتر مقاومت/ رقابت باعث پویایی تئاتر ایران می‌شود«محمد حسن‌زاده» کارگردان نمایش «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» ویژه بخش صحنه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده است و در جشنواره‌های استانی و منطقه‌ی حضور فعال داشته است، درباره ضرورت توجه به تئاتر گفت: معتقدم تئاتر به‌عنوان یک ضرورت برای خانواده‌ها احساس نشده و بخاطر همین این موضوع در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار ندارد و این موضوع به شدت نیازمند حمایت است.

وی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و تداوم آن را مهم دانست و با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند، افزود: معتقدم جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر مقاومت، بسیج و رضوی به‌نوبه خودشان به رشد و اعتلای تئاتر کمک می‌کند.

این هنرمند و کارگردان نمایش با تاکید براینکه تئاتر در شهرستان‌ها نمی‌تواند به‌عنوان شغل برای یک هنرمند تلقی شود، ادامه داد: جشنواره‌ها می‌توانند کمک کننده به اقتصاد گروه‌های نمایشی باشند و جشنواره مقاومت علاوه بر ابعاد فرهنگسازی و کمک به پویایی حوزه تئاتر مقاومت چنین کارکردی پیدا کرده است.

کارگردان نمایش «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» درباره تاثیرگذاری جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: تعداد آثاری که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند گویای جایگاه حرفه‌ای آن است و مشخص می‌کند چقدر در بین اهالی تئاتر دارای ارزش و اعتبار است البته مهم‌ترین معظل جشنواره‌ها عدم برنامه‌ریزی برای پس از جشنواره‌ است و چقدر خوب بود تدبیری صورت می‌گرفت تا دوستان هنرمند بعد از جشنواره درگیر اجراهای مختلف شوند و مورد حمایت باشند.

حسن‌زاده توصیه‌ای خطاب به عوامل جشنواره بین‌المللی تئاتر دفاع مقدس مطرح کرد و ادامه داد: جشنواره تئاتر مقاومت با برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت‌ گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره در تاریخ ماندگار خواهد شد و تعداد گروه‌های نمایشی علاقمند بیشتر خواهد شد.

وی اضافه شدن دوبخش رادیوتئاتر و بین‌الملل به جشنواره‌ها تئاتر مقاومت را یک رخداد مهم دانست و عنوان کرد: معتقدم اضافه شدن هربخشی به جشنواره مقاومت ضرورت و قابل تقدیر است چراکه هنرمندان واقعا در شهرستان‌ها و شهرها به‌سختی فعالیت می‌کند و کثرت هنرمندان در جشنواره خودش باعث پویایی و کمک کننده به گروه‌ها خواهد بود.

کارگردان نمایش «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» رقابت را لازمه پیشرفت هنر دانست و افزود: گروه‌ها با وجود رقبای سرسخت، بیشتر فعالیت و مطالعه می‌کنند بنابراین رقابت باعث پویایی تئاتر ایران می‌شود لذا اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره موجب موفقیت خواهد شد.

این فعال فرهنگی به وجود کرونا طی چند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تعطیلی چند ساله‌ی فعالیت‌های نمایشی بخاطر کرونا فرصت مناسبی برای گروه‌ها شد تا در فرم و اجرا متفاوت باشند.

کارگردان «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» درباره این نمایش گفت: موضوع کار ما پیرامون یک واقعه تاریخی است که به زبان امروزی بیان می‌شود؛ این روایت درباره ورود حضرت مسلم علیه‌السلام به کوفه است. شیوه‌ای که برای اجرای این نمایش تدارک دیده‌ایم کاملا امروزی است و از لباس، سپر و شمشیر استفاده نمی‌کنیم و سعی کردیم با نوع اجر و ایده نوآوری کنیم.

حسن‌زاده با تاکید براینکه سال‌هاست در زمینه نمایشی دینی و مذهبی و موضوع دفاع مقدس فعالیت می‌کنم، گفت: شرایط سخت اقتصادی موجود برای تولید اثر نمایشی باعث شده تا کارگروهی تشکیل بدهیم و به ایده‌هایی برسیم که کمترین هزینه را درپی داشته باشد لذا ایده این نمایش از همین کارگروه به ذهن رسید.

نمایش «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است.

عوامل این نمایش به این شرح هستند:

بازیگران: سیدمحسن هاشمی، میلاد اکبرنژاد، سیدمحسن هاشمی، سید جواد حسینی مهدی جلالیه، داود علیزاده و امیر قادری. طراح صحنه: سید محسن هاشمی. پوستر: عرشیا هاشمی. موسیقی: حسنی و اجدی و مدیر صحنه: کاردان.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها