رشادت شهید کشوری در تقابل با تجزیه‌طلبان+ فیلم و اینفوگرافی

خلبان «احمد کشوری» پس از سه روز عملیات در منطقه ایلام با دو فروند «میگ» عراقی درگیر شد و بالگرد او با اصابت موشک سقوط کرد و وی به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۵۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸ - 07December 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «احمد کشوری» تیر سال ۱۳۳۲ در شهرستان فیروزکوه متولد شد. با اینکه اصالتا اهل بروجرد بود، اما به اقتضای شغل پدرش در کودکی به شهر «کیاکلا» در مازندران رفتند و صفای شهر و خون‌گرمی مردمش آنان را در این شهر استان مازندران ماندگار کرد. این ارتباط قوت گرفت که امروز نام شهید کشوری با کیاکلا پیوند خورده تا جایی که کسی از مردم شهر باورش نمی‌شود شهید کشوری اصالتا متعلق به کیاکلا نباشد.

این اسطوره خلبان بار‌ها تا مرز شهادت رفت+ فیلم و اینفوگرافی

احمد دوره تحصیل خود از اول ابتدایی تا سوم متوسطه را در کیاکلا طی کرد و سه سال آخر متوسطه را در دبیرستان قناد شهرستان بابل به‌عنوان شاگرد ممتاز به پایان رساند. وی در کنار تحصیل، به فعالیت‌های هنری از قبیل نقاشی، خطاطی، صنایع دستی علاقه زیادی داشت و یک‌بار در مسابقه طراحی در سطح کشور مقام نخست را کسب کرد.

او پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۳، در آموزشگاه خلبانی هوانیروز ثبت‏‌نام و دوره خلبانی بالگرد کبری را در اصفهان به مدت یک‌سال و نیم با موفقیت سپری کرد. سپس به مدت شش‌ماه دوره پیاده نظام را در شیراز طی کرد و به اصفهان بازگشت. دو سال بعد ازدواج کرد و همان سال به کرمانشاه منتقل شد تا در پایگاه کرمانشاه با همکاری سرهنگ خلبان «علی سعدی» به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت.

کشوری از نیرو‌های انقلابی ارتش بود. بار‌ها در صحنه‌های مهم انقلاب حضور یافت و با علاقه‌ای که به روحانیت داشت همواره فعالیت‌ها و اهدافش را با مبانی اسلامی می‌سنجید و به آن عمل می‌کرد. او که ب‍ه خ‍‍اطر ه‍وش س‍رش‍‍ار و اس‍ت‍‍ع‍د‌اد ف‍وق ال‍‍ع‍‍اده ا‌ی ک‍ه د‌اش‍ت، ت‍و‌ان‍س‍ت دوره ه‍‍ا‌ی آم‍وزش خ‍ل‍ب‍‍ان‍‍ی بالگرد‌ه‍‍ا‌ی ک‍ب‍ر‌ی و ج‍ت رن‍ج‍ر ر‌ا ب‍‍ا م‍وف‍ق‍ی‍ت ب‍ه پ‍‍ای‍‍ان برس‍‍ان‍د. وی ب‍‍ا ت‍وج‍ه ب‍ه م‍م‍ن‍و‌ع‍ی‍ت ن‍گ‍‍ه‍د‌ار‌ی و م‍ط‍ال‍‍ع‍ه ک‍ت‍‍اب ها‌ی م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی، س‍ی‍‍اس‍‍ی و روش‍ن‍گ‍ر در ارت‍ش، این دست ک‍ت‍‍اب‌ه‍‍ا ر‌ا م‍خ‍ف‍ی‍‍ان‍ه ن‍گ‍‍ه‍د‌ار‌ی و در ف‍رص‍ت مناسب م‍ط‍ال‍‍ع‍ه م‍‍ی ک‍رد و ب‍ه ه‍م‍ی‍ن دل‍ی‍ل چ‍ن‍دی‍ن ب‍‍ار م‍ورد ب‍‍ازج‍وی‍‍ی و ت‍‍ه‍دی‍د ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ۲۸ اسفند سال ۱۳۵۷ زمان شروع درگیری مسلحانه در کردستان، به‌عنوان خلبانی ورزیده وارد میدان شد و مأموریت‌های بسیاری را با موفقیت به انجام رساند. سوم خرداد سال ۱۳۵۹ پس از آن‌که در یک عملیات ضربتی چادر مهمات و دو تانک دشمن را در منطقه سقز منهدم کرد، بالگرد وی مورد اصابت قرار گرفت و بازویش زخمی شد و چند ترکش نیز به گردن و سینه وی اصابت کرد. با وجود آن‌که حالش بسیار وخیم بود اما با تلاش و شهامت بسیار مانع از سقوط بالگرد شد و آن را در پایگاه سقز به زمین نشاند و از آن‌جا نیز بلافاصله برای مداوا به کرمانشاه و تهران منتقل شد.

پس از چند عمل جراحی بهبودی نسبی یافت، اما ترکش داخل سینه وی خارج نشده بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز و او برای انجام مأموریت‌های حساس به منطقه «ایلام» اعزام شد و در آن‌جا فرماندهی عملیات هوانیروز را برعهده گرفت.

این خلبان دلاور سرانجام در روز شنبه ۱۵ آذر سال ۱۳۵۹ پس از سه روز عملیات در منطقه ایلام با دو فروند «میگ» عراقی درگیر شد و بالگرد او با اصابت موشک سقوط کرد و وی به شهادت رسید.

این اسطوره خلبان بار‌ها تا مرز شهادت رفت+ فیلم و اینفوگرافی

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها