نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین:

منافق تظاهر به دیانت می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: منافق کافری است که فقط وانمود می‌کند که مؤمن است، اما مؤمن نیست.
کد خبر: ۵۶۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳ - 06December 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، در جلسه سوم تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: در انتهای سوره نوح، حضرت نوح (ع) از خدا طلب مغفرت می‌کند، طلب مغفرت از خدا یک فرصت عجیب و مهم است که ما خیلی به آن محتاجیم، غفران به معنای جبران است، جبران آسیب‌ها و ظلم‌هایی که به خودمان کرده‌ایم.

وی ادامه داد: گناه، ظلم به خود است، البته برخی گناهان هم ظلم به خود، ظلم به دین و ظلم به انسان‌های دیگر است، در حالت کلی گناه ظلمت و تاریکی است، هر گناهی مرتکب می‌شویم ضربه و آسیبی به خودمان وارد می‌کنیم، وقتی بحث مغفرت پیش می‌آید ملتمسانه از خدا می‌خواهیم که زخم‌های وارد شده بر اثر گناه در پیکر و روح ما را ترمیم و جبران کند و ما را از نو بسازد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در قرآن آمده اگر کسی توبه کند خدا کاری می‌کند که زشتی‌ها و پلیدی‌هایی که فرد به خودش کرده است، تبدیل به زیبایی‌ها و ارزش‌ها شود و ظلمت‌ها تبدیل به نور شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یکی از عوامل مؤثر در پذیرش استغفار توبه است، توبه یعنی با همه وجود و از عمق جان نسبت به کارهایی که کرده‌ایم پشیمان باشیم، این را باید به زبان بیاوریم و در عمل هم به وضعیت قبل بازنگردیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل، تقوا است؛ اگر کسی تشنه تقوا نباشد استغفار را درک نمی‌کند، آن کسی با همه وجود «استغفرالله ربی و اتوب الیه» می‌گوید که مقصد تقوا برایش مهم باشد و بخواهد با تقوا زندگی کند، البته بیان استغفار و به زبان آوردن آن نیز حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تبعیّت از رسول خدا نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود استغفار ما پذیرش شود، عمل صالح نیز موجب پذیرش استغفار می‌شود.

رئیس شورای حوز ه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۸۰ سوره توبه فرمود پیغمبر اگر تو ۷۰ بار هم برای این‌ها استغفار کنی، این استغفار تو برای آن پذیرفته نمی‌شود و تأثیری به حال آن‌ها ندارد زیرا آنها پیغمبر را باور ندارند و به خدا کفر ورزیدند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: منافقین نیز جزو کفار هستند، امام (ره) فرمود منافقین از کفار بدتر هستند، آنها کافرانی هستند که نقاب به چهره دارند. منافق کافری است که فقط وانمود می‌کند که مؤمن است، اما مؤمن نیست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در قرآن چند جا کلمه فاسق به‌صورت مستقیم راجع به منافقین آمده است، از جمله دوبار در سوره منافقون آمده که منافقین فاسق هستند.

وی ادامه داد: خداوند در ابتدای سوره منافقون به پیامبر فرمود وقتی منافقین نزد تو می‌آیند ما شهادت می‌دهیم که تو رسول خدا هستی، خدا که می‌داند تو رسول او هستی اما این‌ها دروغ می‌گویند که تو را به‌عنوان رسول خدا قبول دارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خداوند به پیغمبر فرمود ما هر چه از این قرآن به تو دادیم، تو وظیفه داری که آن را برای مردم تبیین کنی، چقدر روایات از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) داریم که تفسیر و تبیین آیات قرآن است.

وی بیان کرد: منافق یعنی کسی که در ظاهر ادعای دین می‌کند اما در باطن اعتقادی به دین ندارد، مثل مجاهدین خلق که پیش از این نمونه بارز منافقین بودند اما اکنون محارب هستند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه در رابطه با منافقین فرمود ولایت بین آن‌ها معنایی ندارند، اما در آیه ۷۱ همین سوره در رابطه با مؤمنین فرمود آن‌ها یار و یاور یکدیگر هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۴ سوره منافقون فرمود منافقین ریشه و اثر ندارند، روابط ندارند، درختانی که زنده هستند روی یکدیگر تأثیرگذار هستند اما منافقین مانند چوب خشک هستند و باید به یک جایی تکیه کنند، ولی مؤمنین شجره طیبه هستند.

وی تصریح کرد: مورد بعدی در رابطه با موانع پذیرش استغفار شرک است، تا وقتی شرک هست استغفار تأثیر ندارد، کافر هیچ چیزی را قبول ندارد، اما مشرک برخلاف کافر ممکن است خودش هم استغفار کند، خداوند فرمود آن کسی که به‌ خدا شرک می‌ورزد گناه بزرگی را به افترا به خدا نسبت می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: خداوند ممنوعیتی برای ما گذاشته و فرموده شما حق ندارید برای کسی که مشرک است استغفار کنید، یعنی هم شرک مانع پذیرش استغفار است و هم اینکه اگر کسی مشرک است حتی اگر از نزدیکان آدم باشد نمی‌شود برای آن‌ها استغفار کرد، مگر اینکه دست از شرک بردارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع پذیرش استغفار نفاق است، آدم اگر نفاق داشته باشد استغفار تأثیری ندارد، خداوند در آیه ۴ و ۵ سوره منافقون فرمود وقتی به منافقین گفته می‌شود از این ذلت و سرافکندگی بیرون بیایید، آن‌ها صورت‌های خود را بر می‌گردانند، به حال آن‌ها فرقی نمی‌کند که شما برایشان استغفار کنید یا نکنید، هیچ گاه خدا آن‌ها را نمی‌بخشد، چون خدا قوم فاسق را هدایت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: منافقین از پوشش ایمان بیرون آمده و فاسق شده‌اند، وقتی فاسق شدند فاسد و سپس مفسد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موانع پذیرش استغفار، یأس است، نگاه یأس‌آمیز بدترین گناه است، امام (ره) فرمود یأس از جنود ابلیس است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: رجا یعنی هر چقدر هم گناه کردیم با استغفار درب خانه خدا را می‌زنیم و امید مغفرت داریم، خداوند در آیه ۵۳ و ۵۴ سوره زمر فرمود پیغمبر به بندگان گناهکارم بگو از رحمت من مأیوس نشوند، مبادا بخاطر گناهانشان سمت من نیایند، خداوند همه گناهان را با استغفار می‌آمرزد، خداوند غفور و رحیم است، در پیشگاه خدا تضرّع کنید و تسلیم درگاه خدا شوید، پیش از اینکه عذاب به سراغ شما بیاید.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند گناهان دردهای بی‌درمان هستند، فقط یک درمان دارند، آن هم استغفار است، هر گناهی که بر جان ما نشسته است، یک دردی به دردهای ما افزوده است، دردهای روحی به مراتب خطرناک‌تر از دردهای جسمی هستند، پس از اینکه قیامت می‌شود گویا ما تازه بیدار می‌شویم و می‌فهمیم که با خودمان چه کردیم، دوای این دردها استغفار است. نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در ادامه این حدیث آمده که حضرت فرمودند اگر می‌خواهید ببینید شفا پیدا کرده‌اید یا خیر، ببینید باز هم دلتان می‌خواهد گناه کنید؟ اگر دلتان گناه نمی‌خواهد معلوم می‌شود شفا پیدا کرده‌اید اما اگر هنوز هم میل به انجام گناه دارید معلوم می‌شود هنوز شفا حاصل نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ممکن است مدت زیادی از یک گناه بگذرد ناگهان یادش بیاید فلان موقع یک گناه بدی مرتکب شده است، این بی‌حکمت نیست، خدا این را به یاد مؤمن می‌اندازد که ببیند او استغفار می‌کند یا نمی‌کند، یعنی این تذکر خداست، اما آدمی که کافر است، به محض ارتکاب گناه، از همان لحظه گناهش را به فراموشی می‌سپارد.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۷۰ سوره فرقان فرمود آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح انجام دهند، خدا گناهان آن‌ها را تبدیل به حسنات می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار