کارگردان نمایش «شیموئید» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«شیموئید» به شهدای سلامت تقدیم شد/ نقش پرستاران زن در جنگ و کرونا

اکبرزاده نمایش «شیموئید» را به شهدا سلامت تقدیم کرد و با بیان اینکه این نمایش به نقش پرستاران زن در زمان جنگ و کرونا می‌پردازد، گفت: ما در نمایش «شیموئید» می‌خواهیم بگوییم که نقش زن و خصوصاً پرستاران در جنگ و شرایط امروز و دوران کرونا مهم و با اهمیت است.
کد خبر: ۵۶۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۷ - 09December 2022

«احمد اکبرزاده» کارگردان نمایش «شیموئید» ویژه بخش صحنه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۹ در استان خراسان رضوی آغاز کرده است به تشریح برخی از تجارب خود در حوزه نمایش پرداخت و اظهار داشت: نمایش‌های «هرا» به نویسندگی نصرالله قادی و کارگردانی رضا حسینی و «سبزِ سرخ» به نویسندگی محسن سراجی ازجمله فعالیت‌هایی بوده است که اینجانب توانسته‌ام مقام بازیگری دریافت کنم.

وی به اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پرداخت و با بیان اینکه این جشنواره یک رویداد بسیار خوب و استاندارد و حرفه‌ای است که به‌دنبال ترویج ارزش‌های متعالی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: خوشبختانه هرساله در این جشنواره شاهد درخشش نمایش‌های خوب و جدیدی در زمینه مسائل دینی و آیینی و مذهبی هستیم که مرتبط با دفاع مقدس می‌باشند.

«شیموئید» به شهدا سلامت تقدیم شد/ به نقش پرستاران زن در جنگ و کرونا پرداختیم

این هنرمند و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: من معتقدم جشنواره مقاومت امروز به جایگاهی رسیده است که می‌توانیم بعد از جشنواره تئاتر فجر، این رویداد هنری و نمایشی را مهم‌ترین اتفاق نمایش بدانیم و حقیقتاً دستاورد‌های مهمی به وجود آورده است و امسال نیز شاهد آثار پرباری در جشنواره بودیم چراکه هنرمندان خوب و کاربلدی در آن حضور پیدا می‌کنند که می‌تواند بستر خیلی خوبی برای اتفاقات بهتر را فراهم کند.

اکبرزاده حضور پیشکسوتانی همچون حسین مسافرآستانه، کوروش زارعی و مرحوم کشن فلاح در این جشنواره را موجب پویایی آن دانست و تاکید کرد: جشنواره امسال در هجدهمین دوره خود در شرایط سختی با بهترین تدارکات و با نظم و هماهنگی برگزار شد و کار‌های خیلی خوبی با متون قوی به روی صحنه رفت که امیدواریم در دوره‌های آینده نیز بتوانیم در جشنواره حضور داشته باشیم و پاسدار رشادت‌ها و زحمات رزمندگان در دوران انقلاب و دفاع مقدس را جبران کنیم.

«شیموئید» به شهدا سلامت تقدیم شد/ به نقش پرستاران زن در جنگ و کرونا پرداختیم

وی درباره نمایش «شیموئید» گفت: اسم اصلی این نمایش «با بوی نرگس» است که با مشورتی که با نویسنده داشتیم موضوع کرونا را به آن تلفیق کردیم چراکه اصل متن درباره موضوع شیمیایی حلبچه بود و لذا در این دوره نقش بارز پرستاران که الگوی بسیار خوبی در جامعه است را از دوران جنگ تا به امروز را به نمایش گذاشتیم. این نمایش با یک ارائه جدید و مدرن روی صحنه رفت که امیدوارم به جشنواره فجر نیز راه پیدا کند تا اجرای بهتری را به مخاطبین تقدیم کنیم. 

این کارگردان و هنرمند درخصوص پیام این نمایش عنوان کرد: ما در نمایش «شیموئید» می‌خواهیم بگوییم که نقش زن و خصوصاً پرستاران در جنگ و شرایط امروز و دوران کرونا مهم و با اهمیت است چراکه پرستاران زیادی در دوران دفاع مقدس وجود داشته‌اند که با الگو قرار دادن حضرت زینب (س) خدمات زیادی به جامعه عرضه کرده‌اند.

اکبرزاده پرداختن به موضوعات مهم جنگ برای تذکر مظلومیت مردم کشورمان در برابر رژیم بعثی صدام را ضروری دانست و با تاکید براینکه جنگ شیمیایی یک جنگ نابرابر و غیرانسانی است که دشمن علیه ما به کار بسته است، گفت: در وصف مظلومیت رزمندگان و عزیزان در جنگ فقط می‌توانیم بگوییم ما شرمنده‌ایم و تولید یک نمایش درباره این رشادت‌ها کمترین کاری است بود که می‎‌توانستم داشته باشیم.

«شیموئید» به شهدا سلامت تقدیم شد/ به نقش پرستاران زن در جنگ و کرونا پرداختیم

وی تصویرسازی موضوع جنگ و دفاع مقدس را سخت و دشوار دانست و تاکید کرد: به تصویر کشیدن مسائلی که در جنگ صورت گرفته است بسیار سخت است و ما با کمک نمایش و موسیقی و نور و ... تنها درصد ناچیزی از اتفاقاتی که رقم خورده است را به مخاطب منتقل می‌کنیم لذا تجربه کردن جنگ و در موقعیت قرار گرفتن در آن می‌تواند کمک کننده باشد اما آثار حاضر در جشنواره در سطح کیفی بالایی بود. ارتباط مخاطب با نمایش ارتباط مستقیم با حرفه‌ای اجرا کردن نمایش دارم لذا هرقدری عوامل حرفه‌ای باشند قطعا کار واقعی‌تر منتقل خواهد شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار