کارشناس ادبیات پایداری:

کتاب «برای زین‌أب» یک منبع برای تاریخ اجتماعی است

«اسماعیلی سراجی» گفت: «برای زین‌أب» در ۱۰۰ سال دیگر یعنی وقتی که کتاب مشمول زمان شود؛ یک منبع برای تاریخ اجتماعی خواهد بود و می‌تواند یک داستان پُرمحتوا و یک فیلمنامه خوب باشد.
کد خبر: ۵۶۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳ - 08December 2022

کتاب «برای زین‌أب» یک منبع برای تاریخ اجتماعی استبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «مفید اسماعیلی سراجی» از کارشناسان ادبیات پایداری امروز در نشست نقد و بررسی کتاب «برای زین أب» که در حوزه هنری مازندران برگزار شد،  با اشاره به اینکه دو بار کتاب «برای زین أب» را پس از چاپ خوانده است، اظهار داشت: «زینب» نام دختر شهید بلباسی است که پس از شهادت ایشان به دنیا آمد و معنای کتاب نیز «زینت بابا» یا «جگر بابا» است که از بین اسامی پیشنهادی، انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه «برای زین‌أب» یک کتاب جنگی نیست و شخصیت اجتماعی شهید محمد بلباسی را روایت می‌کند، اظهار داشت: شهید بلباسی بر اساس ساختار کار نمی‌کرد؛ دلی و آتش به اختیار کار می‌کرد و از اینرو آفرینش کتاب برای این شهید هم دلی بود چه اینکه گردآورندگان هیچ چشمداشتی نداشتند مگر اینکه یک اثر فاخر تولید شود.

این کارشناس معتقد است؛ «برای زین‌أب» در ۱۰۰ سال دیگر یعنی وقتی که کتاب مشمول زمان شود؛ یک منبع برای تاریخ اجتماعی خواهد بود و می‌تواند یک داستان پُرمحتوا و یک فیلمنامه خوب باشد.

وی ادامه داد: ۲۲ نفر از کسانی که این کتاب را پیش از چاپ خوانده اند، شهید بلباسی را می‌شناختند و پژوهشگر بودند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که «برای زین‌أب» یکی از دقیق‌ترین اطلاعات را به مخاطبان ارائه می‌کند.

اسماعیلی سراجی با اشاره به گردآوری کتاب توسط دو نویسنده (خانم‌ها اسدی و قنبری)، بیان کرد: یکدستی در تمام فصل‌های کتاب دیده می‌شود و شما نمی‌توانید «دو قلم» را بیابید.

این رزمنده دفاع مقدس از اینکه بخشی از کتاب عامیانه نویسی و بخشی دیگر نیز رسمی نویسی بود، از آن به عنوان جاذبه‌های اثر مکتوب «برای زین‌أب» یاد کرد و گفت: زیبایی خاصی در این نوع از نوشتار حاکم بود و از نظر من در همراه شدن مخاطب با نویسنده تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: ورود شهید بلباسی در سپاه و علت او برای حضور در فعالیت‌های جهادی باید محکمتر روایت می‌شد چرا که او برای داشتن یک شغل به سپاه نرفت بلکه این عرصه را از منظر عموی شهیدش انتخاب کرد که در کتاب باید به آن پرداخته می‌شد.

اسماعیلی سراجی همچنین ورود شهید محمد بلباسی به اردو‌های جهادی را یکی از فراز‌های مهم زندگی او عنوان کرد که باز هم می‌توانست به خوبی در اثر «برای زین‌أب» مورد توجه قرار می‌گرفت.

این منتقد ادبیات پایداری اظهار داشت: جای موضوع «هفت تپه» در کتاب خالی بود چرا که شهید محمد بلباسی و دیگر شهدای مدافع حرم مازندران همواره پیگیر احیای هفته تپه بودند. وی ادامه داد: یادمان هفت تپه در واقع قدمگاه شهدای زیادی به ویژه شهدای مازندران است و یکی از دغدغه‌های شهید بلباسی نیز بازدید مردم مازندران و سایر نقاط کشور از این منطقه عملیاتی بود و امروز می‌بینیم که هفت تپه میزبان زائران راهیان نور است.

وی در پایان اظهار داشت: شهید بلباسی و بلباسی‌های دیگر، خاکریز ملت ایران هستند و برای مردمانشان سینه سپر کردند.

برنامه یاد شده از سری برنامه‌های کاروان هنری روایت حبیب در مازندران بوده که ۱۶ لغایت ۱۸ آذر به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار