لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و بانوان برای اهدای خون

خون هیچ جایگزینی ندارد و فقط از طریق اهدا تامین می‌شود، ازسویی هم سن اهدا بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال است، ولی استقبال برای اهدا از طرف جوانان و بانوان کمتر از حد انتظار است؛ ۲ قشری که می‌توانند بخش عمده‌ای از خون مورد نیاز را تامین کرده و با اهدای خون خود به بیماران نیازمند زندگی هدیه کنند.
کد خبر: ۵۶۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴ - 09December 2022

لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و بانوان برای اهدای خون

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است، بیمارانی هستند که به طور مستمر نیارمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی به خون نیاز دارند و سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست، تا در هر زمانی، خون و فرآورده‌های آن را با بالاترین کیفیت تامین کند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و خانم‌ها هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

بیشترین میزان اهداکنندگان خون در سنین میانسالی قرار دارند با رسیدن به سن ۶۰ سالگی به مرور از چرخه اهدای خون خارج می‌شوند و همچنین بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند میزان استقبال آن‌ها برای اهدای خون کمتر از حد انتظار است و از سویی هم جوانان که می‌توانند سال‌ها اهدا کننده خون باشند هم استقبال کمتری برای اهدای خون دارند.

جمعیت کشور رو به سالمندی است و با افزایش شمار سالمندان میزان نیاز به خون نیز افزایش می‌یابد، اگرچه همیشه ذخایر خون در کشور در حد قابل قبول است و به همت سازمان انتقال خون و نوع دوستی اهدا کنندگان، خون و فرآورده‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به صورت صد درصد تامین می‌شود، اما با خارج شدن اهدا کنندگان میان سال از چرخه اهدای خون، می‌بایست اهدا کنندگان جوان و همین طور بانوان جایگزین‌های مناسبی برای تامین خون باشند.

بیشترین اهداکننگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارند

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیشترین اهداکنندگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارد و در سال‌های اخیر اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است و به مرور با افزایش سن این گروه از دایره اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانان را جایگزین نکنیم در آینده با کمبود اهداکنندگان مواجه می‌شویم.

مصطفی جمالی با بیان اینکه دربحث پدافند غیرعامل انتقال خون یک سازمان حیاتی است، اظهارداشت: از هر سه نفر یک نفر به خون و فرآورده‌های آن در طی عمر خود نیاز پیدا می‌کند.

فقط حدود ۵ درصد از اهدا خون توسط بانوان صورت می‌گیرد

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اشکالی که در بخش اهداکنندگان خون داریم این است که نیمی از جمعیت ما در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و این گروه در عمل استقبال کمی دارند و فقط حدود ۵ درصد از اهدا توسط بانوان صورت می‌گیرد در صورتی که در برخی از کشور‌ها میزان اهدای بانوان حدود ۵۰ درصد است و شاید دلیل آن هم این است که این امکانات و زیرساخت در بسیاری از نقاط کشور را نتوانسته‌ایم، فراهم کنیم.

وی افزود: با حمایتی که از اهداکنندگان و همینطور بالا بردن امکانات‌های کل کشور خواهیم داشت می‌توانیم آمار اهداکنندگان را بالا ببریم در حال حاضر هم در برخی از نقاط کشور مانند زابل شاخص اهدای خون ۶۰ نفر در هزار نفر است.

وی اعلام کرد: به هر حال انتقال خون وابسته به اهداکنندگان خون است که مهمترین رکن این سازمان محسوب می‌شوند بنابراین برای ما تکریم اهدا کنندگان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بیشترین گروه خونی که در کشور به آن نیاز داریم و می‌توانیم مصرف کنیم گروه خونی O منفی است که درصد کمی از ایرانیان دارای این گروه خونی هستند.

اهدای خون توسط بانوان باید فرهنگ سازی شود

جمالی در مورد استقبال کمرنگ بانوان برای اهدای خون گفت: در مجموع اهدای خون دردوران کرونا کاهش یافته است و اهدای خون بانوان هم در ایران کم است که باید فرهنگ سازی شود، ما در این خصوص قوی عمل نکرده ایم و شاید هم با امکانات کم نتوانسته ایم اهدا کنندگان بیشتری را جذب کنیم، باید علاوه بر فرهنگ سازی سیستم نوبت دهی خوب و فعال داشته باشیم تا مردم در زمان، مکان مورد نظر و بنابر نیاز به هر گروه خونی بتوانند خون اهدا کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: طرحی را راه اندازی کردیم که در مناطقی از تهران هم اجرا شده است و با استقبال مواجه بود و در این طرح هم، اهدای خون توسط بانوان تهرانی به حدود ۳۰درصد رسید.

رسالت موسسات مردم نهاد در جذب بانوان و نسل جوان

وی وضعیت اهدای خون را مطلوب دانست و گفت: باید از وجود ارزشمند بانوان و نسل جوان در اهدای خون در کشور بهره‌مند شویم و رسالت موسسات مردم نهاد در این زمینه بیشتر خواهد بود.

جمالی با اشاره به رویکرد سازمان انتقال خون سراسر کشور جهت تامین خون اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اهدا و تامین خون از ثبات خوبی برخوردار است، اما نباید به این راضی بود و باید برای ارتقای بسیاری از مولفه‌ها تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان و جوانان گفت: همچنان شاهد تبلور ایثار نسلی هستیم که الگوی خوبی برای همه ما خواهند بود، نیرو‌های مسلح که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مرز و بوم که در کنار رزم با دشمن، اهدا خون هم داشتند و امروز همان رسالت ایثار را با اهدای خون انجام می‌دهند باید الگویی مناسب بخصوص برای نسل جوان باشند.

به واسطه سازمان‌های مردم نهاد از حمایت از هنرمندان، نام آوران ورزشی، خادمین رضوی، متنفذین بازار، فعالان رسانه‌ای و مجموعه‌داران بهره‌مند هستیم و امیدواریم این فعالیت‌ها مفید واقع شود.

نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ۸ ماهه امسال خون اهدا کردند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آبان ماه سال جاری یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر از هموطنان به مراکز اهدای سراسر کشور مراجعه و از این تعداد، یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

عباس صداقت افزود: با احساس مسوولیت هموطنان نوع دوست و اهداکنندگان همیشه همراه؛ سازمان انتقال خون ایران توانسته است در ۸ ماهه سال جاری، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد محصولات و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین کند که بدین ترتیب، شبکه ملی خونرسانی کشور در این شاخص رشدی حدود ۱۰.۵۵ درصدی را، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کسب کرده است.

بیشترین اهدای خون در خراسان شمالی و کردستان

وی ادامه داد: استان‌های خراسان شمالی با رشد نزدیک به ۳۶ درصد، کردستان با بیش از ۲۷ درصد، کهکیلویه و بویراحمدبا ۲۵ درصد و همدان با ۲۲ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در ۸ ماهه سالجاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند.

وی اعلام کرد: در استان تهران نیز شاهد بیش از ۱۸ درصد رشد شاخص اهدای خون در ۸ ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.

صداقت همچنین به شاخص اهدای خون بانوان در ۸ ماه گذشته سال جاری اشاره کرد و گفت این شاخص هنوز به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشور‌های توسعه یافته و نزدیک به ۵ درصد برآورد می‌شود. همچنین بانوان در استان‌های کردستان با نزدیک به ۱۰ درصد، لرستان با کمی بیش از ۹ درصد، خراسان شمالی با نزدیک به ۸ درصد و قزوین با بیش از ۷ درصد به ترتیب بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور در این بازه زمانی داشته اند.

۱۶درصد اهدا کنندگان خون بار اولی هستند

وی در مورد ترکیب اهدا کنندگان نیزگفت: در ۸ ماهه سالجاری ۲۳۲ هزار نفر از اهداکنندگان خون، "اهداکننده بار اول" بوده اند که ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند و بر همین اساس در همین بازه زمانی ۸۴ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده اند.

صداقت ابراز امیدواری کرد تا با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران کشورمان و با استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها