الاخبار فاش کرد

طرح نظامی عربستان برای براندازی دولت سوریه ناکام ماند

همکاری اطلاعاتی متحدان سوریه طرح نظامی گسترده عربستان سعودی برای براندازی دولت دمشق از طریق گذرگاه درعا را به شکست کشاند.
کد خبر: ۵۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ - 28October 2015

طرح نظامی عربستان برای براندازی دولت سوریه ناکام ماند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه لبنانی الاخبار در مقالهای نوشت که روسیه حمله میدانی که عربستان سعودی از طرح یک گروه تروریستی جیش الاسلام بر ضد دمشق پایتخت سوریه برنامهریزی شده بود را خنثی کرد. این عملیات قرار بود بهعنوان مهمترین واکنش نسبت به آغاز عملیات نظامی و هوایی روسیه در سوریه انجام شود، اما نیروی هوایی روسیه عنصر غافلگیری تروریستها در این عملیات را از بین برد و غوطه را موشک باران کرد.

دو هفته پیش عربستان سعودی و اردن از طریق «اتاق عملیات الموک» خود را آماده حملهای گسترده از طریق جنوب سوریه، درعا و قنیطره برای براندازی دمشق کرده بودند. قرار بود این حمله با تحرک گسترده گروه تروریستی جیش الاسلام به رهبری "زهران علوش" مزدور اصلی عربستان سعودی در سوریه که در غوطه شرقی مستقر است، دنبال شود.

 در این راستا اطلاعات روسیه با اطلاعات میدانی جمعآوری شده از سوی حزبالله لبنان از تحرکات غیرعادی در مناطق جوبر و ضاحیه الاسد در نزدیکی دمشق سیگنالهای از این طرح بزرگ را فاش کرد. به این ترتیب بود که هواپیماهای جنگی روسیه مسیر خود را از شمال به سمت جنوب تغییر داده و به مواضعی در جوبر و غوطه شرقی به ویژه در دو منطقه مرج السلطان و دیر العصافیر علاوه بر روستاهای دیگری که خطوط امدادی گروههای مهاجم را تشکیل میداد ، حمله کردند. این حمله باعث تخریب مواضع فرماندهی و از بین رفتن عنصر غافلگیری در نزد این گروهها شده و حمله از  پیش تعیینشده عربستان را پیش از آغاز، به شکست کشاند.

الاخبار در این گزارش تأکید میکند: محمد بن سلمان در سفر اول خود به مسکو در 19 ژوئن این پیشنهاد را از ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه دریافت کرد: ما در قانع کردن دوستان ایرانی خود برای رسیدن به سازش در یمن با حفظ نفوذ سنتی شما در این کشور و تأمین امنیت گذرگاههای آبی و حیاتی شما و گذرگاه نفت خلیج فارس از طریق دریای سرخ به اروپا تلاش میکنیم و شما نیز در مقابل به سمت راه حل سیاسی در سوریه پیش بروید.

پوتین در این دیدار ضمن تشریح دیدگاه روسیه گفت که تجاوز عربستان سعودی و یمن در آستانه تبدیل شدن به یک جنگ طولانی مدت بوده و این در حالی است که توافق هستهای بین تهران و دولتهای غربی که متضمن اذعان به نقش محوری ایران در منطقه است ، انجام شده است. علاوه بر اینها گروه داعش نیز از تسلط حامیان مالی آن خارج شده و به خطر جهانی به ویژه بر ضد عربستان سعودی به علت نماد دینی این کشور تبدیل شده است. علاوه بر اینکه به علت وجود تعداد زیادی از عناصر گروه تروریستی داعش از دولتهای آسیای میانه ، برای روسیه نیز یک خطر محسوب میشود.

براساس همین تفاهم بود که محمد بن سلمان در آگوست گذشته با علی مملوک و رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در ریاض دیدار کرد. با وجود اینکه محمد بن سلمان این دیدار را به عنوان یک روزنه فرصت ارزیابی کرد ، اما مشخص بود که این شاهزاده سعودی برای تبیین و ترویج این موضوع با مشکلات عدیدهای مواجه است ، مهمترین مشکلات رقابت داخلی در تصمیمسازی در عربستان سعودی و مشکل بودن قانع کردن متحدان عربستان از جمله آمریکا و ترکیه و قطر بود.

در این شرایط حمله عربستان سعودی و یمن پیشرفتهای سریع و غافلگیرکننده ای را با پوشش آمریکا به دست آورد و جنبش انصار الله مجبور به خروج از عدن و بیشتر مناطق جنوبی این کشور شد، شرایط تا جایی پیش رفت که خالد بحاح رئیس جریان حامی عربستان سعودی و نخست وزیر فراری این کشور در 17 ژولای گذشته اعلام کرد که عدن کاملاً آزاد شده است. به این ترتیب بنسلمان تصور کرد که اوضاع به سمتی پیش میرود که وی بتواند لقب قهرمان پیروزیها را در برابر رقیب مهم خود یعنی محمد بن نایف به دست بیاورد.

با این وجود اوضاع یمن طبق تمایلات شاهزاده ماجراجوی عربستان پیش نرفت ، نیروهای سعودی که به دنبال رسیدن به صنعا بودند، حتی از عبور از تعز و مأرب نیز ناکام ماندند. خسارتهای انسانی و مادی سعودیها بالا رفت و هزینههای جنگ به صورت فوقالعاده افزایش پیدا کند ، تا جایی که این موضوع خود را در اقتصاد عربستان نشان داد. تمامی این عوامل برخلاف منافع ولیعهد در رقابت با محمد بن نایف بود.

همزمان با آغاز فشارهای داخلی بر جانشین ولیعهد عربستان سعودی حمله هوایی روسیه در سوریه نیز آغاز شد، مشخص بود که این حمله برای تعهد روسیه به کمک به بشار اسد رئیسجمهور سوریه صورت میگیرد. محمد سلمان بار دیگر راهحل این موضوع را در مسکو دید ، به همین علت درخواست دیدار جدیدی با پوتین را مطرح کند. رئیسجمهور روسیه این بار از مهمان خود در کاخ کرملین پذیرایی نکرد، بلکه در گردشگاه سوچی و در حاشیه مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک وی را به حضور پذیرفت. ناظران، این دیدار را سخت و سنگین ارزیابی کردند. میهمان سعودی و خواستار راه حلی برای حفظ آبروی عربستان سعودی در یمن در برابر حل سیاسی بحران سوریه شد. منابع مطلع تأکید کردند که پوتین این بار با روش مستقیم و ملموس خود پاسخ داد: من به شما پیشنهادی را دادم که میشد بر اساس آن به سازش دست پیدا کرد ، اما شما در مسیر این توافق که به آن تعهد کرده بودید ، حرکت نکردید .الان دیگر پس از حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه کار از کار گذشته است.


این دیدار با شکست به پایان رسید، رسانه های عربستان سعودی این دیدار را طوفانی ارزیابی کرده و نوشتند که محمد بن سلمان در این دیدار نسبت به عواقب وخیم مداخله آنها در سوریه هشدار داده و گفت که این مداخله باعث کشیده شدن عناصر افراطگرا از گوشه و کنار دنیا به سوریه خواهد شد. بنا به ادعای رسانههای سعودی وی همچنین در این دیدار تأکید کرده که بشار اسد هیچ آیندهای در سوریه نداشته و هر روشی برای حل مسائل بر این اساس مردود است.

این تحولات با جنگ تبلیغاتی بر ضد روسیه به علت مداخله نظامی در سوریه همراه شد. تروریستهای جدیدی که به ویژه از چچن وارد سوریه میشدند، این حضور را جنگ صلیبی جدید مینامیدند. عربستان سعودی نیز انبار موشکهای ضدزره تاو آمریکایی را به روی گروههای مسلح باز کرد. این در حالی بود که واشنگتن پیشتر به سعودیها و ترکها دستور داده بود که تنها در صورت مطمئن بودن از جهت پرتاب این موشکها، آنها را به گروههای تروریستی تحویل دهند.

با وجود این تحولات ارتش سوریه و متحدان آن عملیات زمینی خود را همراه با حملات هوایی روسیه به ویژه در حومه حلب در شمال و سهل الغاب و حومه ادلب در مرکز سوریه دنبال میکنند. سپاه چهارم سوریه مسئولیت فعالیت در شمال این کشور را برعهده داشته و نیروهای حزبالله لبنان با ارسال صدها مبارز جدید به آنها در این محور کمک میکنند. همچنین ایران نیز 2 هزار نظامی به حومه حلب اعزام کرده است. علاوه بر اینها گردان فاطمیون که بیشتر از مبارزان افغان تشکیل شده ، نیز در این جبهه فعال هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار