در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

پیکر مطهر شهدا؛ از تفحص تا تحویل به خانواده و خاکسپاری

مناطق عملیاتی ما در دوران دفاع مقدس بسیار گسترده بود؛ حدود ۱۶۰-۱۷۰ عملیات انجام دادیم که در این عملیات‌ها شهید و مفقودالاثر داشتیم، برخی از پیکرها را یعثی‌ها دفن کردند و مشخص نیست که کجا هستند.
کد خبر: ۵۶۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹ - 31December 2022

پاسخ به شبهه پیرامون بازگشت شهدا/ توضیح فرآیند تحویل شهدا به خانواده‌هایشانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، طی روز‌های اخیر و همزمان با سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) ۴۰۰ شهید گمنام در سراسر کشور تشییع شدند.

حال، شبهاتی تحت عنوان «چرا با وجود آزمایشات DNA، باز هم شهید گمنام داریم؟» و «چرا با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ همچنان باید شاهد تشییع پیکر شهدا باشیم؟» در فضای مجازی مطرح می‌شود.

برای یافتن پاسخ این شبهات، سراغ «مهدی رمضانی» یکی از راویان دفاع مقدس رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

برای جست‌وجوی شهدا، باید وجب به وجب منطقه تفحص شود

رمضانی در ابتدا در مورد این موضوع که «چرا هنوز شهید گمنام هست؟» اظهار داشت: مناطق عملیاتی ما در دوران دفاع مقدس بسیار گسترده بود؛ حدود ۱۶۰ ـ ۱۷۰ عملیات انجام دادیم که در این عملیات‌ها هم شهید داشتیم هم مفقودالاثر.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به اینکه جست‌وجوی شهدا، عملیاتی زمان‌بر است، ادامه داد: برای تفحص پیکرهای شهدا در این پهنه گسترده باید وجب به وجب مناطق جست‌وجو شود؛ چون برخی از پیکرها را بعثی‌ها دفن کردند و مشخص نیست که کجا خاکسپاری شده‌اند. برخی از پیکرهای شهدا هم بر اثر اصابت گلوله و خمپاره پیکرشان پراکنده شده‌ و به مرور زمان خاک روی آنها را فراگرفته و در یک نقطه واحد و مشخص نیستند، لذا جست‌وجوی آنها زمان بسیار زیادی می‌برد.

وی افزود: برای مثال، آخرین باری که سال گذشته در فکه عملیات تفحص انجام و منجر به کشف پیکر مطهر شهید شد، برای ششمین بار بود که در همان منطقه جستجو می‌شد، یعنی شش مرتبه در آن منطقه، عملیات تفحص انجام شده بود.

رمضانی با تاکید بر اینکه در آینده هم شاهد بازگشت شهدا هستیم، گفت: این عوامل باعث می‌شوند که هنوز هم پیکر مطهر برخی از شهدا در مناطق عملیاتی باقی باشند که تلاش برای جستجوی آنها همچنان ادامه دارد. همانطور که عرض کردم مناطق عملیاتی بسیار وسیع هستند و باید وجب به وجب برای کشف پیکر شهدا تفحص شود.

روند تحویل شهدای بی‌نشان به خانواده‌

این راوی دفاع مقدس با اشاره به فرآیند قانونی تحویل شهدای گمنام به خانواده‌ها، اظهار داشت: شهیدی که در منطقه تفحص می‌شود، اگر مشخصه‌ای داشته باشد، از روی آن، مراحل قانونی طی می‌شود و پس از حداکثر دو ماه تحویل خانواده‌ می‌شود.

وی در خصوص شهدایی که مشخصه ندارند، گفت: برای پیکر شهیدی که مشخصه ندارد هم باید مراحل قانونی مخصوصش طی شود و مجوز‌های مربوطه صادر شود. پس از طی مراحل قانونی، پیکر و استخوان شهید به بانک DNA می‌رود و در آنجا نگهداری می‌شود و باقی پیکر طبق صورت‌جلسه‌ها و روش اداری به‌عنوان شهید گمنام خاکسپاری می‌شود.

رمضانی با اشاره به روند تحویل شهدای بی‌نشان به خانواده‌، ادامه داد: پس از آن، حتماً باید چند نفر از خانواده درجه یک شهید به بانک DNA مراجعه کنند و آزمایش دهند تا با آزمایشی که از استخوان گرفته شده مطابقت داده شده و هویت شهید معلوم شود که این، خود فرآیندی چند ماهه و گاه چند ساله است. حال اگر والدین شهید از دنیا رفته باشند، آوردن خواهر و برادر شهید مشکلاتی است که سختی کار را دوچندان می‌کند.

رمضانی ادامه داد: اگر خانواده درجه یک شهید از دنیا رفته باشند، آن شهید به‌عنوان شهید گمنام دفن می‌شود؛ چون تنها از طریق آزمایش خانواده درجه یک می‌توان هویت پیکر را مشخص کرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار