مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

ساحت جامعه با حضور شهدای گمنام از آلودگی‌­ها پاک شد

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: حضور ۱۲ شهید گمنام در استان خراسان رضوی آلودگی­‌ها و زنگارهایی که به زعم دشمنان وجود داشت را شست و دوباره ساحت جامعه پاکیزه و پر از صفا و محبت گشت.
کد خبر: ۵۶۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲ - 28December 2022

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، ضمن گرامیداشت یاد حضرت فاطمه (س) و همچنین امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت طی سخنانی اظهار داشت: از محبت مردم عزیز و به طور خاص رهروان راه شهدا کمال تشکر و قدردانی را دارم. از روز شنبه گذشته که پیکر ۱۲ شهید گمنام با استقبال با شکوه مردم در فردوگاه شهید هاشمی‌نژاد وارد استان خراسان رضوی شد تا امروز، این شهدای عزیز یک لحظه بدون زائر نبوده‌­اند. این کشش و جذبه همانند مغناطیسی مردم و شهیدان را به یکدیگر جذب کرده است؛ به طوری که ده­‌ها و صد‌ها برنامه اثرگذار فرهنگی، بصیرتی و شهدایی در سطح استان شکل گرفته است.

سردار یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه در شهر مشهد شهدای گمنام؛ میهمان محافل معنوی و بصیرتی رهروان شهدا بوده­‌اند، افزود: طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده تا کنون نزدیک به ۳۰۰ برنامه فقط در مرکز استان با محوریت این شهدا برگزار شده است که اغلب این برنامه­‌ها با محوریت هیئات مذهبی، مصلی‌­های نماز جمعه، میادین اصلی شهرها، مدارس، دانشگاه‌­ها، ادارات و یگان­‌های نیرو‌های مسلح بوده است.

وی تأکید کرد: به عنوان یک سرباز کوچک شهادت می­‌دهم که بحمدالله بدنه اصلی ملت ایران به رغم لجن‌پراکنی­‌های دشمن دلبسته، رهرو و ادامه‌­دهنده راه پر افتخار شهیدان هستند. در این ایام قاطبه جوانان، اعم از دانش­‌آموزان و دانشجویان، پیکر‌های پاک شهیدان گمنام را مثل نگینی در برگرفتند و نسبت به آن‌ها ابراز محبت و وفاداری کردند که این اقدامات ارزشمند هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی عنوان کرد: به غیر از مرکز استان؛ ۱۲ شهید گمنام و عزیز، طی روز‌های گذشته در هشت محور شهرستانی تربت جام، کاشمر، گناباد، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان، مشهد و نیشابور در سطح استان در مراسمات و مجالس فراوانی حضور پیدا کردند که برآورد ما این است آن‌ها در هزار برنامه تاکنون حضور داشته‌اند و یک میلیون نفر جمعیت در سطح استان توفیق پیدا کرده­ است تا زائر شهیدان باشند. لازم به ذکر است که هریک از این شهر‌ها کانون مرکزی چند شهر دیگر هم بوده­‌اند.

‌وی با بیان اینکه در تمام جغرافیای استان؛ این شهدای عزیز مثل یک ابر رحمت؛ بر سر آحاد جامعه بارش محبت، معرفت و ارادت داشته­‌اند، در ادامه تاکید کرد: این شهیدان آلودگی‌­ها و زنگار‌هایی که به زعم دشمنان وجود داشت را شستند و دوباره ساحت جامعه پاکیزه و پر از صفا و محبت شد. به کوری چشم دشمنان با حضور شهیدان این آلودگی­‌های امنیتی و بصیرتی پاک شده است.

سردار یوسفعلی‌زاده در تشریح برنامه­‌های وداع با ۱۲ پیکر شهید گمنام دفاع مقدس در استان گفت: بعد از اینکه آحاد مردم استان شهدا را زیارت کردند تا ظهر روز گذشته؛ پیکر آن‌ها در معراج شهدا تجمیع شده و بعد از اقدامات اولیه‌ در محل معراج؛ آن پیکر‌ها به حرم مطهر رضوی در محل ویژه شام شهادت حضرت زهرا (س) در رواق امام خمینی (ره) منتقل شدند. طی هماهنگی‌­های صورت گرفته پس از مراسم وداع در حرم مطهر رضوی؛ پیکر‌ها مجددا به معراج شهدا منتقل و روز سه شنبه، از ساعت ۹ صبح پیکر شهدای گمنام در مراسم اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در میدان شهدا حضور یافت و مجددا با حضور عزاداران تا حرم مطهر رضوی تشییع شد.

 وی در ادامه  بیان داشت: بعد از مراسم تشییع در حرم مطهر رضوی؛ پیکر‌ها مجددا به معراج بازگشت و پیکر‌هایی که در شهرستان­‌ها بایستی تشییع و تدفین شوند به شهرستان­های تربت حیدریه، نیشابور و ششتمد تحویل داده خواهند شد و پیکر‌هایی هم که در مشهد تدفین می‌شوند در معراج شهدا باقی می­‌مانند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح مراسم تدفین شهدای گمنام در استان یادآور شد: در روز ششم دی؛ پیکر یک شهید گمنام در دانشگاه نیشابور تدفین شد. سن تقریبی این شهید ۱۷ ساله و متعلق به عملیات خیبر در جزیره مجنون به تاریخ اسفند ۱۳۶۲ است. همچنین در روز هفتم دی نیز پیکر دو شهید گمنام در استان تدفین خواهد شد. یک شهید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید منتظری شهر مشهد و دیگری در شهر تربت حیدریه در دانشگاه عالی.

وی افزود: پیکر شهید گمنام دانشگاه شهید منتظری متعلق به عملیات والفجر مقدماتی به تاریخ بهمن ۱۳۶۱ است. این شهید تقریبا ۲۰ ساله است و در منطقه فکه به شهادت رسیده است. شهید گمنام دانشگاه عالی تربت حیدریه در تاریخ دی ۱۳۶۵، در عملیات کربلای پنج و در منطقه شلمچه به شهادت رسیده است. این شهید نیز حدودا ۲۰ ساله است.

سردار یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه در روز هشتم دی؛ یک پیکر در بوستان اردیبهشت شهرک شهید رجایی مشهد و یک پیکر دیگر هم در ستاد پدافند هوایی منطقه شمال‌شرق امام رضا (ع) مورد تشییع و تدفین قرار خواهند گرفت، یادآور شد: شهید گمنام بوستان اردیبهشت در عملیات محرم به تاریخ آبان ۱۳۶۱ در منطقه شرهانی به شهادت رسیده است و سن تقریبی این شهید ۲۲ سال است. همچنین شهید گمنام ستاد پدافند هوایی منطقه شمال‌شرق؛ در منطقه سومار به تاریخ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۶ به شهادت رسیده و سن تقریبی این ۱۹ سال است.

وی در ادامه با بیان اینکه در روز نهم دی ماه به دلیل راهپیمایی روز بصیرت برنامه­‌ای برای تشیع و تدفین شهید گمنام در خراسان رضوی نخواهد بود، افزود: در سطح استان در روز نهم دی فقط در بوستان مهرگان ششتمد یک شهید گمنام تدفین خواهد شد. این شهید در عملیات رمضان به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره به شهادت رسیده است و سن تقریبی­‌اش ۲۳ سال است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: در روز دهم دی ‌پیکر یک شهید گمنام در محل پادگان شهدای بسیج در انتهای خیابان نخریسی مشهد تدفین خواهد شد که این برنامه از صبح تا ظهر خواهد بود. این شهید تقریباً ۲۸ سال سن دارد و در عملیات رمضان به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ و در شرق بصره به شهادت رسیده است.

وی با بیان اینکه در روز یازدهم دی ماه پیکر دو شهید گمنام در شهر مشهد تدفین خواهد شد، گفت: در این روز یک پیکر در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یک پیکر نیز در اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی تشییع و تدفین خواهد شد. شهید گمنام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ اسفند ۱۳۶۳ در شرق دجله و در عملیات بدر؛ با سن تقریبی ۲۰ سال و شهید اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی در تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره و در عملیات رمضان؛ با سن تقریبی ۲۵ سال به شهادت رسیده‌اند.

سردار یوسفعلی‌زاده متذکر شد: در روز دوازدهم دی ماه پیکر یک شهید گمنام در اردوگاه ثامن‌الحجج (ع) واقع در بلوار صبا، در منطقه سیدی مشهد، تشییع و تدفین خواهد شد. این شهید در عملیات بدر، به تاریخ اسفند ۱۳۶۳ در سن ۱۶ سالگی و در شرق دجله به شهادت رسیده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در روز سیزدهم دی ماه پیکر دو شهید گمنام تشییع و تدفین خواهد شد، افزود: یک پیکر در محل بوستان ارم در منطقه پنج­‌تن مشهد و پیکر دیگر در اردوگاه فرهنگی و آموزشی شهید رجایی باغرود نیشابور تدفین خواهد شد. شهید بوستان ارم در عملیات رمضان، در سن تقریبی ۲۸ سالگی به تاریخ مرداد ۱۳۶۱ در شرق بصره به شهادت رسیده و شهید اردوگاه فرهنگی و آموزشی شهید رجایی باغرود در سن تقریبی ۱۷ سالگی، به تاریخ اسفند ۱۳۶۳ در شرق دجله و در عملیات بدر شهید شده است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه­‌ها، از جستجوی مفقودین تا انتقال پیکر شهدا به معراج و تلاش برای شناسایی آن‌ها و در ادامه تشییع و تدفین شهدای گمنام از کار‌های مهم است، افزود: گرچه که این بخش تا اینجا مهم است، اما مهم‌تر از بخشی که ذکر شد؛ بخش بعد از تشییع و تدفین است چراکه مکان‌های تدفین بعد از این می­‌شوند مکان دفن یک امام‌زاده عشق. چنین مکان‌هایی به تعبیر امام خمینی (ره) «مطاف فرشتگان و معراج شهیدان است».

سردار یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه چنین مکان­‌هایی این ظرفیت را دارند تا کانون محبت مردم شوند، در پایان صحبت­‌های خود تأکید کرد: در سطح استان با تدفین ۱۲ پیکر شهید گمنام اخیر در ۱۲ نقطه؛ تعداد مکان­‌هایی که در خراسان رضوی شهید گمنام در آن دفن شده است به ۱۲۹ نقطه می‌رسد. انتظار ما این است که این ۱۲۹ نقطه؛ امامزاده واجب­‌التعظیم باشند. بدنه متدین جامعه این نقاط را باید به عنوان زیارتگاه مورد توجه خود قرار داده و از هم اکنون بایستی هیئت امنای این شهیدان گمنام فعال شوند؛ هم برای احداث یادمان‌های مناسب هم برای توسعه این اماکن به عنوان زیارت‌گاه.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار