دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شرحی بر عملیات‌های دفاع مقدس با رمز «یا زهرا (س)»

در آستانه ایام فاطمیه، مروری داشته‌ایم بر برخی از عملیات‌های دفاع مقدس که با رمز مقدس «یا زهرا (س)» آغاز شده‌اند.
کد خبر: ۵۶۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ - 21January 2023

دفاع مقدس با رمز «یا زهرا (س)»/ ناقصگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: شهر بوی فاطمیه به خود گرفته است و آرام آرام به حالت عادی پیش از التهاب خود بازمی‌گردد.

تهران ما زخم خورده است. وجب به وجب این خیابان‌ها خون‌های ریخته شده جوانان انقلابی تهران را به یاد دارد و هرگز از جان‌گذشتگی آن‌ها را فراموش نمی‌کند. به یاد دارد که «یا علی (ع)» گفتند و با توکل بر خدا انقلاب کردند تا از زیر بار دولت طاغوت بیرون بیایند. اصلاً در زندگی خود به ۱۴ معصوم (ع) توسل می‌جویند تا آنها نزد خداوند واسطه شوند و گره از کار مردم باز شود. در دفاع مقدس هم رزمندگان با استمداد به ۱۴ معصوم (ع) عملیات کردند و به دل دشمن زدند.

رزمندگان در دفاع مقدس به مادرشان، حضرت زهرا (س) توسل می‌جستند و حتی خیلی از آنها دعا می‌کردند و از خدا می‌خواستند وقتی به شهادت رسیدند، مفقودالاثر بمانند و پیکر آنها هیچ‌گاه پیدا نشود.

به قول این شعر که می‌گوید:

«هرکه شد گمنام‌تر، زهرا (س) خریدارش شود/ بر درِ این خانه از نام و نشان باید گذشت»

به مناسبت آنکه در ایام فاطمیه هستیم، مروری داشتیم بر برخی عملیات‌هایی که با رمز مقدس «یا زهرا (س)» آغاز شدند:

عملیات بدر

عملیات بدر با رمز مقدس «یا زهرا (س)»، روز ۲۰ اسفند ۶۳ کلید خورد. این عملیات همزمان با اولین سالگرد عملیات آبی - خاکی خیبر و در واقع دستیابی و تسلط بر جاده العماره – بصره و نیز راهیابی به مرکز اصلی هور‌های غرب دجله و همچنین تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیرو از جمله اهداف این عملیات بود.

طی عملیات بدر، علاوه بر تلفات سنگینی که به دشمن وارد شد، بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع از منطقه هور به تصرف نیرو‌های خودی درآمد، شهید عباس کریمی، دلاور مردی که پس ازشهادت حاج همت در خیبر، به فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) منصوب شد نیز در روز ۱۳۶۳/۱۲/۲۴ در همین عملیات بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش به شهادت رسید... مهدی باکری نیز از دیگر شهدای به نام این عملیات است.

بیت‌المقدس ۲

عملیات بیت‌المقدس ۲ روز ۲۵ دی سال ۱۳۶۶ ه. ش با رمز مبارک «یا زهرا (س)» آغاز شد. فرماندهی این عملیات که از نوع تک گسترده بود، بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در این عملیات بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از افراد دشمن کشته و زخمی و ۷۸۵ نفر از افراد دشمن به اسارت درآمدند.

در نتیجه این عملیات، غنائم زیادی نصیب نیرو‌های اسلام شد. نیرو‌ها در این عملیات می‌بایست از رودخانه قله چولان عبور می‌کردند. تیم راپل پادگان امام علی (علیه‌السلام) تهران در شرایط بسیار سخت و خطرناک و به‌صورت ابتکاری پلی بر روی رودخانه خروشان نصب کردند که طول آن به بیش از ۲۰۰ متر و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بیش از ۴۰ متر بود.

طرح ریزی عملیات افتخارآفرین فتح‌المبین از اواسط آبان سال ۱۳۶۰ آغاز شد و فرمان حمله با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین و یا زهرا (س)» صادر شد.

فتح ۷

یکی از مهمترین و کاری‌ترین حمله‌های نامنظم در جنگ، عملیات «فتح‌۷» بود که طی آن نیروهای خودی تحت امر قرارگاه برون‌مرزی «رمضان» با رمز «یا فاطمة‌الزهرا (سلام الله علیها)» روز ۷ تیر ‌۱۳۶۶ وارد عمل شدند. نیرو‌ها با انهدام ساختمان مرکزی پارازیت و دکل مخابراتی و پست برق، شهر سید صادق عراق را به مدت چند ساعت تحت کنترل خود گرفتند و در همین فاصله به تخریب ساختمان‌های دولتی پرداختند.

همچنین طی این حمله به پادگان‌ها و یگان ضدشورش عراق خسارات سنگینی وارد آمد و شش پایگاه حفاظتی اطراف شهر سیدصادق نیز منهدم شد. این عملیات خسارات جبران ناپذیری را بر ارتش عراق وارد آورد.

فتح المبین

با پیروزی عملیات طریق‌القدس و قطع ارتباط زمینی یگان‌های عراق در دو منطقه غرب دزفول و غرب رود کارون، زمینه مناسب برای عملیات در هر یک از این دو منطقه فراهم شد. طرح ریزی عملیات افتخارآفرین فتح‌المبین از اواسط آبان سال ۱۳۶۰ آغاز شد و فرمان حمله با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین و یا زهرا (س)» صادر شد.

در این عملیات، رزمندگان اسلام موفق شدند ضمن زخمی و به هلاکت رساندن ۱۰ هزار نفر از سربازان دشمن، تعداد دو هزار و ۲۰۰ نفر از آنان را به اسارت خویش در آورند و هفت فروند هواپیمای دشمن را سرنگون و تعداد ۶۰ دستگاه تانک عراقی را منهدم کنند و منطقه‌ای به وسعت ۶۵۰ کیلومتر مربع در محور‌های عملیاتی شوش و دزفول را از وجود دشمن پاک کنند.

کربلای ۵

عدم موفقیت در عملیات کربلای ۴ بحران بزرگی را برای فرماندهان جنگ ایجاد کرده بود، اما به هر صورت عملیات کربلای ۵ در وضعیت بسیار دشوار طراحی و بلافاصله در ۱۹ دی ۶۵ با رمز مبارک «یا زهرا (س)»، با هدف تصرف شلمچه در ساعت یک بامداد آغاز شد.

در این عملیات رزمندگان اسلام با پشتیبانی و حمایت آتشبار‌های سنگین از مواضع خود خارج شدند و چون صاعقه بر سر دشمن فرود آمدند. رزمندگان اسلام با عبور از موانع بسیار دشمن، مواضع عراق را از سمت شمال مورد هجوم قرار دادند و تا دوم اسفند ۶۵ به اهداف اصلی خود دست یافتند. در این عملیات بیش از ۹۰ هزار تن کشته و زخمی از رزمندگان دشمن بر جای ماند و دو هزار و ۳۸۵ نفر هم به اسارت در آمدند. پیروزی ایران در این منطقه شمارش معکوس پایان جنگ را در پی داشت.

کربلای ۶

عملیات «کربلای‌۶» تلاشی برای آزادسازی منطقه شمال «سومار» و «نفت‌شهر» بیش از هر زمان دیگر برای ایرانی‌ها اهمیت داشت، چرا که حدود شش سال از جنگ می‌گذشت و هنوز این مناطق تحت اشغال عراق بود. با تداوم عملیات کربلای ‌۵ در شلمچه، زمان اجرای عملیات در نفت شهر بیش از پیش ضرورت یافت. از این رو عملیات کربلای ‌۶ روز ‌۲۳ دی ‌۱۳۶۵ با رمز «یا فاطمه زهرا (سلام الله علی‌ها)» توسط ارتش جمهوری اسلامی به اجرا درآمد.

در صورت موفقیت این عملیات، از فشار دشمن در جنوب کاسته می‌شد و پیش‌روی رزمندگان در منطقه شرق بصره تسهیل می‌شد، اما اینگونه نشد و فرماندهان این عملیات به دستاوردهای موجود آن بسنده کردند. در این عملیات که به وسعت‌۱۰۰ کیلومتر انجام شد، بلندی‌های شمال شرقی «نفت‌شهر» آزاد و پل‌های ارتباطی منطقه رودخانه «کنگاگوش» به تصرف ارتش خودی درآمد.

نصر ۷

عملیات نصر ۷ روز ۱۴ مرداد ۱۳۶۶ با رمز ‹‹یا فاطمةالزهرا (س) ›› در منطقه عمومی ‹‹سلیمانیه›› عراق به اجرا درآمد. این عملیات که به تصرف و انسداد معبر ضدانقلاب درغرب کشور منجر شد، شامل منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع می‌شد. تهاجم وسیع نیرو‌های خودی سبب شد که علی‌رغم هوشیاری نسبی دشمن کلیه اهداف عملیات در مرحله نخست به دست آید.

مرحله دوم آن نیز پس از اجرای آتش توپخانه روی مواضع دشمن از دو محور آغاز شد. نیرو‌های ایرانی پس از سه ساعت درگیری اولین قله به تصرف درآورده و جاده آسفالت سردشت- قلعه دیزه و پاسگاه مرزی بلفت را در دست خود گرفتند.

در این عملیات، چهار فروند چرخ‌بال، ده‌ها قبضه خمپاره انداز، ۱۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰ دستگاه خودرو و مقداری زیادی سلاح سبک و نیمه‌سنگین دشمن منهدم شد. یک تیپ و هفت گردان عراق از بین رفت و کشته‌ها، زخمی‌های و اسرای عراق به هزار و ۲۸۵ نفر رسید.

والفجر ۵

عملیات «والفجر ۵» ساعت ‌۲۴ روز ۲۷ بهمن ‌۱۳۶۲ با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها») در منطقه کوهستانی، حدفاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد. نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه وارد عمل شدند.

در همان ساعات نخست، ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و به تسلط نیروهای ایرانی درآمد، در مرحله دوم نیرو‌های اسلام توانستند در ۳۵ کیلومتری بزرگراه بغداد- بصره است پیشروی و مستقر شوند. در این مرحله نیز چهار تیپ کوهستانی عراق به‌طور ۱۰۰ درصد و تیپ‌۵۰ زرهی لشکر ۱۲ بیش از ۵۰ درصد منهدم شد و دشمن با دادن سه هزار و ‌۷۷۰ تن کشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب‌نشینی کرد.

در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به‌گستردگی‌۱۱۰ کیلومتر مربع آزاد شد و ۴۰ دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه‌سنگین، دو فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و ۱۰ انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به غنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.

نیرو‌های ارتش عراق ناباورانه در برابر تهاجم قوای ایرانی غافلگیر شدند و لشگر گارد را وارد میدان کردند. این شتابزدگی و عدم توجه کامل نسبت به منطقه باعث محاصره لشکر گارد توسط رزمندگان سپاه و بسیج شد و با وضعیت ذلت باری به هلاکت رسیدند.

والفجر ۶

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات باقی مانده تا عملیات بزرگ خیبر و برای انهدام بخشی از توان جنگی قوای دشمن، عملیات «والفجر ۶» را طرح‌ ریزی کردند تا در منطقه مرزی «چزابه» به اجرا درآید. حمله در ساعت ‌۲۳:۲۰ دقیقه شامگاه ‌۲ اسفند ‌۱۳۶۲ و با رمز «یازهرا (سلام الله علیها») به مرحله اجرا در آمد.

در محور تنگه چزابه نیروهای سپاه موفق به شکستن خطوط دفاعی دشمن شده و تا سحرگاه که نبرد به جنگ تن به تن کشیده شد، محور جاده سوبله به چزابه، تحت سلطه نیروهای ایران درآمد. با آغاز عملیات خیبر در منطقه «هورالهویزه» و «هورالعظیم» عملیات دو روزه والفجر ۶ به اتمام رسید.

والفجر ۷

عملیات انجام نشده والفجر ۷ قرار بود در سال ۱۳۶۳ در مناطق زید و کوشک در شمال ایستگاه حسینیه انجام شود که به علت موقعیت منطقه و استحکامات دشمن و از همه مهم‌تر به علت رها کردن آب در منطقه توسط دشمن، امکان اجرای آن به‌وجود نیامد.

والفجر ۸

در ساعت ۱۰:۲۲ روز ۱۳۶۴/۱۱/۲۰ با رمز «یا فاطمةالزهراء» توسط فرماندهی کل سپاه والفجر ۸ آغاز شد. یگان‌های نیروی زمینی سپاه و بسیج با یورش به استحکامات دشمن بعثی از محور‌های مختلف تهاجم خود را آغاز کردند و برجسته‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات جنگی جمهوری اسلامی ایران با هدایت فرماندهی سپاه و پشتیبانی سازمانی متشکل از نیروی زمینی، هوایی، دریایی سپاه و نیروی هوایی ارتش و نیرو‌های جهاد سازندگی به اجرا درآمد.

نیرو‌های ارتش عراق ناباورانه در برابر تهاجم قوای ایرانی غافلگیر شدند و لشکر گارد را وارد میدان کردند. این شتابزدگی و عدم توجه کامل نسبت به منطقه باعث محاصره لشکر گارد توسط رزمندگان سپاه و بسیج شد و با وضعیت ذلت‌باری به هلاکت رسیدند.

دشمن در بازپس‌گیری منطقه فاو تمام توان خود را به کار گرفت، اما هر بار تلفات سنگین و جبران ناپذیری را متحمل می‌شد، حدود یک سال جزیره فاو تحت تصرف نیرو‌های ایرانی بود که بعد از آن با عملیات‌های مختلف ایران از این منطقه خارج شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار