کوی جهاد و مقاومت/ در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد؛

سرلشکر باقری: نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» به لحاظ محتوایی قابل توجه است/ مستکبران از پیشرفت ایران احساس خطر می‌کنند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران ضربه مهلکی را به منافع دنیای استکبار وارد کرده و همه سرمایه‌گذاری چند قرنی آنان را در تصاحب جهان با خطر مواجه کرده است.
کد خبر: ۵۶۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹ - 09January 2023

سرلشکر باقری: نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» به لحاظ محتوایی قابل توجه است/ رهبران جهان استکبار از پیشرفت جمهوری اسلامی احساس خطر می‌کنندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، صبح امروز (دوشنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با اشاره به اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، اظهار داشت: از زحمات و تلاش کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برگزاری نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت قدردانی می‌کنم؛ این نمایشگاه دارای معنا و مفهوم بود و به لحاظ محتوایی نیز قابل توجه است.

سرلشکر باقری ادامه داد: بحمدالله پیشرفت کار عزیزان ما در این مجموعه قابل توجه است و امیدواریم همه افرادی که باید این نمایشگاه را ببینند، دعوت شده و دستاوردهای آن را مشاهده کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از محاسن برگزاری این نمایشگاه این است که استان‌ها و بخش‌های مختلف کشوری با کار و نوآوری‌های یکدیگر آشنا شده، نقاط ضعف و قوت خود را احصا کرده و در نهایت، بستر تعمیق و رشد کیفی فعالیت‌های خود را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی که از سوی استکبار جهانی به ملت ایران تحمیل شده است، تصریح کرد: دشمنانی که پیش از این انواع جنگ‌ها، ترفندها و توطئه‌ها را علیه ملت بزرگ ایران آزموده و شکست خورده بودند، امروز انواع تهدیدات را به شکل ترکیبی به کار گرفته‌اند.

انقلاب اسلامی ضربه مهلکی به منافع مستکبران وارد کرد
سردار باقری عنوان کرد: فعالیت دشمنان در ۱۱۵ روز گذشته نشانگر آن است که‌ انقلاب اسلامی ضربه مهلکی را به منافع دنیای استکبار وارد کرده و همه سرمایه‌گذاری چند قرنی آنان را در تصاحب جهان با خطر مواجه کرده است؛ از این‌رو آنان امکانات و توانمندی‌های خود را علیه ملت ایران بسیج کردند تا در حرکت انقلاب اسلامی اختلال ایجاد کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سابقه نداریم که در کشوری این‌قدر رهبران جهان استکبار علیه ملتی اینگونه عریان به میدان بیایند و از اغتشاشات و اغتشاشگران بدین ترتیب حمایت کنند، گفت: دنیای استکبار در این عرصه از همه ابزارهای حقوقی و بین‌المللی خود استفاده کرده و تلاش دارد با بسیج ابزار جاسوسی، اطلاعاتی و بهره‌گیری از امپراطوری رسانه‌ای، سیاه‌نمایی و ایجاد آشوب کند و همچنین با وارد کردن سلاح در کشور، تروریسم را قوت ببخشند و آشوب‌ها را به سمت خشونت بیشتر و کشتن افراد بی‌گناه پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌دنبال به اوج رساندن جریان اغتشاشات اخیر و تنگتر کردن دایره تحریم‌ها بودند، افزود: البته ملت بزرگ ایران کاملاً سرافراز از این عرصه بیرون آمدند. دشمن امیدوار بود تا مردم به واسطه فشارهای تحریمی، معضلات اقتصادی و مسائل معیشتی به خیابان‌ها بیایند و علیه هویت، رهبر، پرچم، دین و مذهب‌شان فریاد بکشند؛ اما ملت بزرگ، بصیر و آگاه این درک را داشت که حل مسائل داخلی کشور یک مسئله درون‌خانوادگی است و اجازه دخالت بیگانگان را در این حوزه نداد. ملت بزرگ ایران علی‌رغم خواست دشمن به خیابان‌ها نیامد و نقشه آنان را نقش بر آب کرد.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: جمعیت اندکی که به هر دلیلی فریب خوردند و به خیابان‌ها آمدند، کمتر از سه دهم درصد جمعیت کشور بودند و این یعنی اینکه مردم تفاوت آشکار بین اعتراض با اغتشاش و آشوب را تشخیص دادند و در میدان دشمن بازی نکردند.

لزوم آسیب‌شناسی وقایع ماه‌های گذشته
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه همین مقدار آسیب‌هایی که طی این ۱۱۵ روز  به امنیت  و اقتدار کشور وارد شد، باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود، گفت: امروز درصد اندکی از جوانان کشور شاید درک درستی نسبت به هویت، فرهنگ و کشورشان نداشته باشند و مورد آسیب تهاجم فرهنگی دشمن قرار گرفته‌اند؛ این نشان می‌دهد که در این حوزه، ما دچار کاستی‌هایی هستیم و باید با تدبیر، کار جهادی، گفت‌وگو، مفاهمه و بیان هنرمندانه واقعیت‌ها همین تعداد اندک را هم آگاه کنیم تا راه و مسیر درست را انتخاب کنند‌.

وی با بیان اینکه تهاجم ترکیبی دشمن مقدمه پیروزی‌های بزرگی برای کشور ما خواهد شد، بیان کرد: امروز کشور در شرایط فشار تحریمی به لحاظ شاخص‌های اقتصاد کلان روند مطلوب و مثبتی را طی می‌کند و آینده روشنی را در همه ابعاد خواهد داشت؛ جوانان با دانش کشور نیز قادر به حل مشکلات هستند و مطمئناً در این زمینه تلاش این عزیزان ثمربخش خواهد بود.

سردار باقری با اشاره به گذار ملت ایران از ۴۴ سال توطئه‌افکنی دشمنان، تأکید کرد: قطعاً ملت بزرگ ایران همچون سال‌های گذشته که شاهد حوادث سخت بودند، از مشکلات فعلی نیز سربلند بیرون خواهد آمد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: نبرد شناختی مهم‌ترین وجه تهاجم فعلی است که دشمنان علیه ملت ما به راه انداخته‌اند و همه مجموعه‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور مسئولیت فوق‌العاده سنگینی را در این نبرد بر عهده دارند.

وی جنگ شناختی را وجه تکامل‌یافته نبرد رسانه‌ای، تهاجم فرهنگی و عملیات روانی دشمن دانست و افزود: دشمن در نبرد شناختی، باوری را در جوانان ایجاد می‌کند تا مسیری را که دور از صلاح‌شان است، در پیش بگیرند و دامنه این تهدید اگرچه مختص به ایران نیست، اما بیش از سایرین متوجه کشور ما شده است. در مواجهه با این نبرد، توپ و تانک و جنگنده کارآیی ندارد و تنها اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی عمیق و فعالیت اندیشیده شده است که می‌تواند کارگشا باشد.

«پاتک رسانه‌ای» سلاح مقابله با جنگ شناختی است
سرلشکر باقری تصریح کرد: دشمن در جنگ شناختی با شناخت جوانان ما و آسیب‌شناسی وارد عرصه شده است. سلاح مقابله با این نبرد، پاتک رسانه‌ای و فرهنگی مؤثر است. آنچه امروز در نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشاهده کردم، افزایش فعالیت‌های فرهنگی هنرمندانه در حوزه فضای مجازی است و امیدواریم این فعالیت‌ها با سرعت و کیفیت بیشتر تعمیق یابد؛ همچنین در این عرصه باید از جوانان که درک بهتری نسبت به ذائقه، سلائق و روحیات جوانان دارند، استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید روند فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی در نظرسنجی از جوانان رشد قابل توجهی داشته باشد، گفت: در واقع برنامه پنج ساله هفتم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید با این رویکرد تدوین و ترسیم شود. این کار بسیار سخت و نبرد بسیار سنگینی است که اگر کم‌کاری صورت گیرد و روند فعالیت‌ها در تأثیرگذاری بر نسل جوان ملموس نباشد به واقع می‌توان گفت در این نبرد از دشمن شکست خورده‌ایم؛ لذا باید در این رابطه، جهادی کار کنیم و دائماً بازخورد بگیریم و روند را اصلاح کنیم تا به نتیجه مؤثر برسیم.

لزوم بهره‌گیری از هنر برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن
سردار باقری ادامه داد: باید از زبان هنر و شیوه‌های هنری حداکثر استفاده را در برابر جنگ رسانه‌ای دشمن ببریم. ظرفیت‌های گوناگونی در این زمینه داریم. مجموعه نمایشی، سریال‌ها، پویا‌نمایی و سایر بخش‌ها می‌توانند جوانان را از آسیب به دور نگه دارند و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم باید به‌طور نظام‌مند از این آثار حمایت کند.

وی با تأکید بر لزوم تقدیر از پیشکسوتان دفاع مقدس عنوان کرد: آنچه که مراکز استانی در نمایشگاه کوی جهاد و مقاومت به نمایش گذاشته بودند، قابل قدردانی بود؛ اما راه نرفته‌ای وجود دارد که باید آن را ادامه بدهند. در مقطع مهمی از تاریخ کشور هستیم؛ لذا با یکدیگر مشورت کنید و برنامه‌های مؤثری در برابر جنگ رسانه‌ای کشور در پیش بگیرید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از جنس عملیات شناختی است. اگر شناخت اقشار جامعه ما نسبت به کشورشان و توسعه زیرساخت‌ها ضعیف است، این مسئولیت بر عهده ما است که با در اختیار داشتن ظرفیت‌هایی مانند مراکز فرهنگی، راهیان نور، موزه دفاع مقدس، شهدا و تولیدات فرهنگی، آن‌ها را آگاه کنیم. ما باید درد دل اقشار مختلف را بشنویم. در تاریخ اسلام شاهد جنگ احزابی هستیم که دیدن انبوه کفار جز ایمان و تسلیم در برابر خدا برای مومنان را ایجاد نکرد.  

سرلشکر باقری اظهار داشت: برنامه پنج ساله هفتم بنیاد حفظ آثار باید با این شرایط انجام شود. بایستی در شاخص‌ها و درصدگیری‌ها رشد ملموسی را شاهد باشیم. اگر این رشد را در نظرسنجی‌ها نبینیم، معنی آن این است که اگرچه فعالیت کرده‌اید، اما کار دشمن مؤثرتر بوده است. این نبرد سخت و سنگین است. باید با کار جهادی پیش برویم و بازخورد بگیریم تا فرصت اصلاح داشته باشیم. اگر دفاع مقدس در بخش دفاعی توانسته بازدارندگی ایجاد کند و در بخش‌های علمی هم موفقیت‌هایی به‌دست آورده است، باید در حوزه جوانان هم اعتماد به نفس‌ها را بالا ببرد تا جوانان امیدآفرینی، هویت‌زایی و هویت‌افزایی و استکبارستیزی را رشد بدهد.

حضور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خط مقدم مقابله با تهاجم ترکیبی و شناختی
وی خاطرنشان کرد: دشمن می‌داند که کارهایش تأثیری در کشور ندارد، اما اگر دو نفر جمع می‌شوند، یک نفر از آن‌ها دوربین دارد و مستندسازی می‌کند. تمامی دستگاه‌های فرهنگی موظف هستند تا کار‌هایی انجام بدهند. تأکید می‌کنم که کار شما عزیزان مهم است. شما در سنگر خط مقدم مقابله با تهاجم ترکیبی و شناختی دشمن هستید. خودتان را باید به علم و دانش و فناوری مجهز کنید؛ همچنین همه ملت ایران مخاطب شماهستند، اما در این میان تنها جوانان و بانوان جایگاه خاص دارند که در این موضوع دچار غفلت‌هایی هستیم؛ لذا هرچه می‌خواهید انجام بدهید، بایستی جوان پسند باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: با تدبیر و همت و تلاش و با بستر آماده پذیرش در میان جوانان ما این فعالیت‌ها شدنی است. دفاع مقدس تاریخ و هویت ما را ساخته است؛ لذا در بنیاد باید کارگروه مشترک برای تدوین متون مناسب و خاص درسی در زمینه دفاع مقدس در آموزشگاه‌ها و دبیرستان‌ها شکل بگیرد. در تاریخ تحلیلی دفاع مقدس باید برای شبهه‌های دشمن پاسخ مستدل و متقن داده شود.

سردار باقری تأکید کرد: همایشی اخیراً با عنوان نقش و جایگاه علم در دفاع مقدس برگزار شد که نتیجه آن را در میان جوانان و دانشجویان باید منتشر کرد. در بخش موزه‌های دفاع مقدس هم بسیاری از آن‌ها ساخته شده‌اند و قول سردار «کارگر» این است که باقی موزه‌ها تا سال ۱۴۰۴ ساخته خواهد شد. اصل موضوع محتوا و شیوه موزه‌آرایی است که نقش مهمی در موزه‌ها دارد؛ همچنین نقش یکان‌های استانی، مردم، شهدا و ایثارگران با نگرش محلی در هر استان بایستی بیان شود. آموزش پرورش در این زمینه نقش مهم دارد که در این موزه‌ها حضور یابد؛‌ لذا فضا ایجاد کنید که جوانان بی‌پروا سوال خود را بپرسند.

تشییع پیکر شهدا جان تازه‌ای به کشور بخشید
وی به تشییع پیکر تعدادی از شهدای تازه تفحص شده در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و با بیان اینکه تشییع پیکر شهدا جان تازه‌ای به کشور بخشید، گفت: کاری آغاز شد و یادمان‌های جدیدی ساخته خواهد شد که باید میعادگاه جوانان شوند و توسط جوانان اداره شوند. باید به این یادمان‌ها اهمیت داد؛ چرا که جوانان در آنجا میثاق خواهند بست که پای آرمان‌های دفاع مقدس باشند. مطالبه اساسی من است که پروژه‌های ۶۸گانه حوزه دفاع مقدس در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: راهیان نور فناوری مقابله با جنگ نرم دشمن است و حال که کرونا فروکش کرد، این سفر معنوی بایستی توسعه یابد. هر جوانی که به راهیان نور می‌آید از آن روز باید با او در ارتباط باشید. در برخی سال‌ها آمار حضور در راهیان نور به هفت میلیون نفر هم رسیده است و اگر حتی با نصف این آمار در ارتباط باشید، بسیار موثر خواهد بود؛ چون تداوم بصیرت است.

نقش اساسی راویان دفاع مقدس
سرلشکر باقری یادآور شد: روایتگران ما نقش اساسی در راهیان نور دارند. راویان جوان ما باید برابر سوال‌ها و شبهه‌ها آگاه باشند. در زمینه نگارش کتاب هم گام‌های بلندی برداشته شده است. در این راستا، کیفیت و عمق، صحت و دقت، دوری از انحراف و فریب در این زمینه مورد تأکید است؛ چرا که می‌تواند باعث هدایت جوانان شود؛ همچنین جشنواره‌ها و کنگره‌های ادبی اساسی هستند.

وی همچنین با گرامیداشت عملیات کربلای ۵ توضیح داد: امروز سالروز عملیاتی تعیین‌کننده در دفاع مقدس است. این عملیات به دلایل متعددی همچون مدت و وسعت عملیات مهم است. فرماندهانی همچون خرازی و میثمی در این عملیات به شهادت رسیدند و شهید سلیمانی و سایر فرماندهان هم در این عملیات نقش مؤثری ایفا کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه امروز دنیا در بسیاری از حوزه‌های دفاعی طالب و درخواست‌کننده فناوری‌های ما است، افزود: بهره‌گیری صحیح از تجربیات دوران دفاع مقدس، ما را در این بخش توانمند کرده و همچنین از دیگر کارکردهای دفاع مقدس ایجاد بازدارندگی نظامی در مقابل دشمنان است.

سردار باقری با بیان اینکه دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و اثربخشی بر روحیات جوانان ما باید بتواند اعتمادبه‌نفس و باور امکان غلبه بر مشکلات را ایجاد کند، تصریح کرد: امروز فرهنگ دفاع مقدس قادر است که هویت‌زایی، امیدآفرینی و هویت‌افزایی کند و استکبارستیزی را توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه دشمن با کمک مالی مرتجعین منطقه و استفاده از امپراطوری رسانه‌ای غرب یک تجمع کوچک چند نفری را آنچنان آب و تاب داده و خبرش را پرورش می‌دهد و پردازش می‌کند تا به اهداف شوم خود برسد، گفت: این نبرد کاملاً فرهنگی است؛ پس در مقابل باید دستگاه‌های فرهنگی کشور واکنش مناسب و فعالیت مضاعفی داشته باشند؛ البته حرکت در این راستا باید در برنامه پنج ساله هفتم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: امروز دستگاه‌های فرهنگی کشور در خط مقدم مقابله با نبرد ترکیبی دشمن قرار دارند و شما مسئولیت سنگینی را در این مسیر بر عهده دارید؛ لذا باید در این راه، خود را به علم، دانش، فناوری و تدبیر مجهز کنید و با رویکرد جهادی و تلاش شبانه‌روزی کار را پیش ببرید. تلاش شما باید به گونه‌ای باشد که در  شاخص‌های کمّی ملموس و قابل درک باشد.

لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه فرهنگی
سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: مخاطب ما در حوزه فرهنگ، همه ملت ایران به‌ویژه نسل جوان، قشر بانوان و دختران جوان هستند که باید مورد توجه خاص قرار گیرند؛ اما متأسفانه با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است، ما در این حوزه با غفلت و عقب‌ماندگی مواجه هستیم؛ لذا هر آنچه که در این عرصه و در راستای تعمیق فرهنگ و بازیابی هویت ملی انجام می‌شود، باید جوان‌پسند باشد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تاریخ کشور ما را ساخته است و تاریخ هویت، اعتقاد و فرهنگ جوانان ما را خواهد ساخت، افزود: امروز با تدبیر، تلاش و جهاد می‌توان کاری کرد که نوجوان دبیرستانی و جوان دانشجو با همان نگاه و دید نسل گذشته به دفاع مقدس بنگرد و از آن آموزه، درس، فرهنگ و هویت بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید کارگروه مشترکی برای تدوین متون کتب درسی و تربیت معلمان در حوزه درس دفاع مقدس ایجاد شود و تعامل مطلوبی با آموزش و پرورش در این‌خصوص انجام گیرد.

سردار باقری در پایان تأکید کرد: در تاریخ تحلیلی دوران دفاع مقدس که دشمنان در آن شبهه‌افکنی می‌کنند، باید حتماً با پاسخ‌های مستدل و متقن بستر روشنگری برای نسل جوان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از روز شنبه ۱۷ دی با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرده که تا بیست و یکم دی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار