یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران

بر اساس قاعده «مقابله به مثل»، ایران در قبال اقدام خصمانه اروپایی‌ها علیه سپاه پاسداران حق هرگونه اقدام متقابلی را دارد و تداوم روند اشتباه طرف‌های غربی، می‌تواند پیامدهای منفی متعددی را برای آن‌ها درپی داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲ - 22January 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی دست‌کم هفت مورد حمله تروریستی از سوی گروه داعش در کشور‌های انگلیس، سوئد، آلمان، فرانسه و بلژیک صورت گرفت که منجر به مرگ قریب به ۳۰۰ نفر و زخمی شدن صد‌ها تن شد. چنین حملاتی نشان‌دهنده این بود که حکومت خودخوانده‌ موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، گستره اقدامات خود را محدود به کشور‌های عراق و سوریه نمی‌دانست و دامنه حملات تروریستی خود را در هر جغرافیایی که برایش مقدور بود، گسترش می‌داد.

این در حالی بود که «ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا در یکی از سخنرانی‌های خود به نقش «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق این کشور و همچنین «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا در تشکیل داعش اشاره کرده و آنان را خالق داعش دانسته بود.

همچنین طی سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی و تدارکات برای نیرو‌های داعش و جابجایی فرماندهان داعش به وسیله بالگرد‌های آمریکا و خروج آنان از مناطق تحت محاصره، منتشر شده است.

از سوی دیگر، در سوریه همزمان با توسعه قلمرو داعش، گروه‌های تروریستی متعددی از جمله «جبهه النصره» -که بعد‌ها به «فتح الشام» تغییر نام داد- نیز به مبارزه با دولت قانونی سویه پرداختند. جبهه النصره از حمایت‌های همه‌جانبه رژیم صهیونیستی برخوردار بود و حتی مجروحان این گروه تروریستی برای درمان به سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعزام می‌شدند و از سوی کادر درمانی رژیم اشغالگر قدس مورد مداوا قرار می‌گرفتند.

در چنین شرایطی که نقش آمریکا و اسرائیل در حمایت از گروه‌های متعدد تروریستی عیان شده بود، سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه در اواسط تابستان ۱۳۹۶ وعده پایان سیطره داعش را مطرح کرد و در حالی که کمتر از سه ماه از این وعده می‌گذشت، مدافعان حرم با تسخیر «البوکمال» آخرین دژ داعش در سوریه، پایان حکومت ننگین تروریست‌های وهابی-صهیونیستی داعش را رقم زدند؛ این‌چنین بود که فتنه شش ساله داعش با شکست مواجه شد و سردار سلیمانی از سوی ملت‌های دنیا و آزادی‌خواهان جهان به‌عنوان بزرگترین فرمانده مقابله با تروریسم شناخته شد. (نامه سردار شهید سلیمانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره پایان سیطره داعش را می‌توانید در اینجا بخوانید)

این در حالی است که دو سال بعد، در دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار سلیمانی به دستور مستقیم ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در بغداد ترور شد و به همراه تعدادی از یاران و همراهانش به شهادت رسید.

آمریکا که عامل ایجاد گروه تروریستی داعش بود، علاوه بر اینکه بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریسم را ترور کرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم که در مبارزه با تروریست‌های تکفیری، تلاش‌های گسترده‌ای را به منصه ظهور رسانده است، در لیست تحریم‌های خود قرار داد و نام سپاه را نیز در لیست گروه‌های تروریستی گنجاند.

هفته گذشته نیز پارلمان اروپا پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را به رأی گذاشت که در پایان رأی‌گیری، این پیشنهاد با اکثریت آرا در برابر ۹ رأی مخالف، به تصویب رسید.

مقامات اروپایی که مردم‌شان بار‌ها طعم تلخ حملات تروریست‌های داعشی را چشیده بودند، در راستای جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران و به‌منظور تحت فشار قرار دادن دولتمردان کشورمان در جریان مذاکرات اخیر، نابودکنندگان داعش را هم‌ردیف گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند! این در حالی است که اروپا نام سازمان منافقین را با وجود به شهادت رساندن هزاران تن از ملت ایران، از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده است.

اما اروپایی‌ها یقیناً با عبارت «retaliation» آشنایی دارند و می‌دانند که ایران و به‌خصوص سپاه پاسداران بر اساس «قاعده مقابله به مثل» حق هرگونه اقدام متقابلی را دارد و بنا به گفته سردار «سلامی» فرمانده کل سپاه، اگر اروپایی‌ها بخواهند به اشتباهات خود در قبال ایران ادامه دهند، باید پذیرای پیامد‌های آن نیز باشند؛ آن هم درحالی‌که جنگ اوکراین، اثرات مخربی به‌ویژه در زمینه اقتصادی برای آن‌ها درپی داشته است.

در صورتی که اروپا به رفتار خصمانه خود ادامه دهد، اقدام متقابل ایران می‌تواند تبعات منفی زیادی برای طرف‌های غربی درپی داشته باشد؛ همچنان‌که اقدام ایران در تروریست اعلام کردن عوامل شبکه ایران اینترنشنال موجب شده که هم هزینه‌های مختلفی به دستگاه‌های امنیتی انگلیس در تأمین امنیت کارکنان این شبکه معاند تحمیل شود و هم برخی از آن‌ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کنند.

همچنین لازم است که اقدام متقابل ایران نه هم‌سطح با اقدام اروپایی‌ها بلکه در سطحی بالاتر و با بهره‌گیری از مؤلفه‌های متعدد اِعمال فشار بر حریف، همراه شود تا هزینه‌های بیشتری را به طرف مقابل تحمیل کند و بازدارندگی کشور در مقابل اقدامات خصمانه را افزایش دهد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها