تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

پشت پرده اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه/ قطعنامه ضد ایرانی غربی‌ها جنبه نمایشی دارد

ابوالفتح گفت: بخشی از ارزیابی‌ها نشان دهنده این موضوع است که اروپا حداقل فعلا در این مقطع و در نشست روز دوشنبه این هفته چنین قصدی برای قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ندارد.
کد خبر: ۵۶۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹ - 22January 2023

اروپا فعلا قصدی برای قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ندارد«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون اقدام خصمانه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی، اظهار داشت: اغتشاشات اخی و نحوه برخورد حاکمیت با این ماجرا بخشی از پارلمان اروپا را که متاثر از فضای ضد جمهوری اسلامی است را تحریک کرده است.

ابوالفتح افزود: البته تمامی اعضای پارلمان اروپا دغدغه ایران و یا اتفاق‌هایی که در کشور ما روی می‌دهد را ندارند و در این میان تعدادی از این اعضاء یا خودشان ایرانی هستند و به دلایلی از این ایران رفتند و امروز به معاند و برانداز تبدیل شدند و تعدادی دیگر هم با همین گروهک‌هایی که خارج از ایران فعالیت می‌کنند، ارتباط دارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: بر این اساس شاخص‌ترین آن‌ها هم سازمان تروریستی منافقین هستند. آن‌ها در این زمینه بسیار فعال هستند و سالیان سال است که با تعدادی از اعضای پارلمان اروپا و یا برخی از پارلمان‌های ملی کشور‌های مختلف اروپایی ارتباط‌ گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها بر این اساس می‌توانند اقدام به فضاسازی کرده و موجی را علیه ایران و سپاه به راه بیاندازند. اما تمامی فضای پارلمان اروپا تحت تاثیر این افراد نیست و به موازات اتفاق‌ها و اغتشاشاتی که در ایران روی داد یک اتفاق دیگری رخ داده است که بخش بیشتری از اعضای پارلمان اروپا را در مسیر خصومت با ایران قرار داده و آن مطرح شدن بحث موضوع انتقال پهپاد‌های ایرانی به روسیه بود.

ابوالفتح اضافه کرد: در این زمینه تا امروز تبلیغات فراوانی صورت گرفته است که بخشی از اروپایی‌ها قانع شده‌اند که ایران در حال کمک به روسیه در جریان جنگ اوکراین است. ضمن اینکه از این پهپاد‌ها در مسیر شکست اوکراین استفاده می‌شود که موجب غلیه روسیه بر این کشور می‌شود. زیرا جنگ اوکراین برای اروپایی‌ها، جنگ موجودیت، تمدنی و سرنوشت است که اگر روسیه در آن پیروز شود حیات و ممات اروپا به خطر می‌افتد و هرکسی هم با آن‌ها هم‌پیمان شود دشمن اروپا است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: موضوعی که در این میان بسیار مهم و بااهمیت است اینکه این دو اتفاق یعنی اغتشاشات سطح کشور و ماجرای همکاری ایران و روسیه به صورت همزمان روی داده است. چه بسا که اگر ماجرای پهپاد‌ها پیش نمی‌آمد احتمالا آن جربان اول نمی‌توانست پارلمان اروپا را علیه ایران بسیج کند. زیرا گروه اول سالیان سال بود که تلاش می‌کردند، ولی به دلیل اینکه اکثریت پارلمان اروپا دغدغه ایران و دلیلی برای توجه به ایران را نداشتند آن گروه در اقلیت بودند. اما اینکه چطور توانستند اکثریت را با خود همراه کنند بیشتر متاثر از مسائل جنگ اوکراین بوده است. به هر حال در یک نقطه تاریخی و در یک مقطع زمانی این دو جریان یک نگرانی و دشمن مشترک پیدا کردند و با یکدیگر متحد شدند و در نهایت شاهد بودیم که این رای صادر شد.

وی عنوان کرد: بعد از رای چند روز گذشته پارلمان اروپا که بیشتر شبیه یک درخواست از نهاد‌های اجرایی اروپا است که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند این سوال مطرح می‌شود که آیا نهاد‌های اجرایی همانند شورای اروپا چنین درخواستی را اجابت خواهند کرد یا نه؟ اگر آن‌ها این درخواست را بپذیرند نام سپاه وارد سازمان‌های تروریستی اروپا می‌شود. دقیقا همانند کاری که آمریکایی‌ها در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» انجام دادند.

ابوالفتح تصریح کرد: گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است اروپا اقدام عملی در قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را انجام بدهد و یا اینکه چنین اقدامی را انجام ندهد. بر این اساس بخشی از ارزیابی‌ها نشان دهنده این موضوع است که اروپا حداقل فعلا در این مقطع و در نشست روز دوشنبه این هفته چنین قصدی برای قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ندارد. اما برای اینکه به این مطالبه‌ای که در سطح اروپا وجود دارد و درخواستی که پارلمان اروپا مطرح کرده پاسخی بدهد به جای اینکه سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد یک سری تحریم‌هایی را علیه آن اعمال خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: حالا حساب کنید که بیایند و این تحریم‌ها را شدیدتر هم کنند و بگویند مثلا رهبر جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور آن را هم تحریم کردیم. این درحالی است که رئیس جمهور که سفر‌های خارجی خود را انجام می‌دهد، ولی رهبری که نه اموال خارجی دارد و نه رفت و آمدی به خارج از کشور دارد. نتیجه می‌گیریم که در اثر این تحریم‌ها هیچ اتفاق خاصی نیافتاده و نخواهد هم افتاد. حال اگر اروپایی‌ها هم بخواهند چنین اقدامی انجام بدهند باید گفت که تاثیر عملی ندارد و فقط دارای آثار روانی و سیاسی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: البته همین تاثیرات سیاسی و روانی می‌تواند قوت قلبی به جریان اولی بدهد که دغدغه‌های ضد ایرانی و موضوعات ضد جمهوری اسلامی ایران دارند. اما اگر بخواهند رئیس جمهوری را تحریم کنند آن وقت است که رفت و آمد‌های ایشان یک مقدار مشکل می‌شود. البته نمی‌دانم که اروپایی‌ها قصدی برای ورود به این حوزه دارند یا خیر. البته ممکن است که اقدامات خود را به یک سری از اقدامات نمادین محدود کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار