کارشناس‌ارشد سیاسی: اقدام اروپا علیه سپاه بخشی از طرح جامع امنیتی ضد ایرانی است

کارشناس‌ارشد مسائل سیاسی با بیان آنکه فشار‌های سیاسی اروپایی‌ها در این مقطع، تلاشی برای نجات شبکه همکار خود از مجازات و حفظ انگیزه‌ بخش لو نرفته شبکه برای ادامه همکاری است، گفت: به نظر می‌رسد کشور‌های غربی در مواجهه با ایران یک طرح امنیتی جامع را تدوین کرده و این اقدام اروپایی‌ها یک گام از این طرح به‌شمار می‌آید.
کد خبر: ۵۶۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ - 22January 2023

کارشناس‌ارشد سیاسی: اقدام اروپا علیه سپاه بخشی از طرح جامع امنیتی ضد ایرانی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «احمد زارعان» استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) و کارشناس‌ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگویی در خصوص اقدام ضدایرانی و مداخله‌جویانه اخیر پارلمان اروپا اظهار داشت: پس از کاهش اثرات تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران که اروپایی‌ها نیز با آن همراهی کردند، کشور‌های غربی حمایت از آشوب و اغتشاش را به عنوان مکملی برای تحریم‌های اقتصادی در دستور کار خود قرار دادند. در واقع در ماه‌های اخیر غربی‌ها بر راهبرد ایجاد بی‌ثباتی داخلی در قبال جمهوری اسلامی ایران متمرکز شدند.

زارعان افزود: فوت خانم مهسا امینی و فضاسازی رسانه‌ای صورت گرفته حول آن، این امیدواری را در دولت‌های غربی ایجاد کرد که از طریق ایجاد بی‌ثباتی و آشوب‌های خیابانی بتوانند سیاست براندازی یا مهار را اجرایی و عملیاتی کنند.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر آمریکا و اروپایی‌ها با برآورد غلط از ظرفیت اعتراضی در ایران، بسیاری از مهره‌ها و شبکه‌های خود را به میدان آوردند تا با اتکا به آن‌ها بتوانند اعتراض‌های به زعم خود گسترده را به سمت براندازی نظام یا حداقل تغییر رفتار آن هدایت کنند. اما آن‌ها در برآورد خود از ظرفیت اعتراضی و جنبشی در ایران اشتباه کردند و بر اساس این اشتباه محاسباتی، عوامل و شبکه‌های خود را سوزاندند.

زارعان با ذکر آنکه پس از مدیریت و مهار اغتشاشات توسط جمهوری اسلامی، اروپایی‌ها به راهبرد اعمال فشار سیاسی روی آوردند، تاکید کرد: فشار‌های سیاسی اروپایی‌ها در این مقطع زمانی که بر ادعا‌های حقوق بشری و مواردی مثل متوقف کردن اعدام اغتشاشگران متمرکز شده است، تلاشی برای نجات شبکه همکار خود از مجازات و حفظ انگیزه‌ی بخش لو نرفته شبکه برای ادامه همکاری است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد کشور‌های غربی در مواجهه با ایران یک طرح امنیتی جامع را تدوین کرده و این اقدام اروپایی‌ها یک گام از این طرح به‌شمار می‌آید. آن‌ها همزمان دو راهبرد را در مواجهه با جمهوری اسلامی به عنوان راهبرد‌های هموارساز و زمینه‌ساز برای اجرای راهبرد‌های بعدی در دستور کار خود قرار داده‌اند. این دو راهبرد عبارتند از «مشروعیت‌زدایی داخلی» و «مشروعیت‌زدایی بین‌المللی» از جمهوری اسلامی ایران.

کارشناس‌ارشد مسائل سیاسی در خصوص آثار اقدام پارلمان اروپا بر اقدامات سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: اقدام پارلمان اروپا، فعلا اقدامی بر روی کاغذ است که هنوز جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا نکرده، اما بعید نیست که در آینده اجرایی شود. درحال حاضر این اقدام بیشتر یک ابزار فشار سیاسی است تا جمهوری اسلامی را وادار به تجدید نظر در سیاست‌های داخلی خود کنند.

زارعان در خصوص تبعات اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا برای کشور‌های اروپایی، عنوان داشت: این اقدام برای طرف اروپایی چالش‌ها و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر پرونده مقابله با تروریسم در منطقه در اختیار سپاه پاسداران است. با قرار گرفتن سپاه در لیست تروریسم، باب همکاری‌های ایران و دولت‌های اروپایی در زمینه مبارزه با تروریسم بسته خواهد شد و امنیت اروپا از سوی گروه‌های تروریستی فراملی که اتباع اروپایی را هم به خود جذب کرده‌اند بیشتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این از آنجا که سپاه پاسداران مسئولیت تامین امنیت خلیج فارس و امنیت کشتیرانی در آن را برعهده دارد، تروریست قلمداد کردن سپاه باعث قطع همکاری‌های امنیتی بین ایران و اروپا و تهدید امنیت دریانوردی بین‌المللی خواهد شد.

کارشناس‌ارشد مسائل سیاسی در رابطه با اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در برابر اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا گفت: سپاه پاسداران یک مجموعه دفاعی - امنیتی رسمی و قانونی است که بر اساس قانون اساسی در قالب ساختار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. اروپایی‌ها با این اقدام، بخشی از دولت ایران را مصداق تروریسم تلقی و معرفی کرده‌اند. در گام اول، جمهوری اسلامی حق دارد در یک اقدام متقابل، بخشی از اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی را به عنوان مصداق تروریسم شناسایی نموده و با آن‌ها به مثابه مصادیق تروریسم برخورد کند.

زارعان با بیان آنکه اقدام اتحادیه اروپا اقدامی علیه امنیت ملی ایران است، تاکید کرد: این اقدام حتی اگر صرفاً جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای و عملیات روانی داشته باشد، طبیعتاً رسانه‌ها باید نسبت به موضوعاتی که امنیت و منافع ملی کشور را تهدید می‌کند حساس باشند و در مورد آن خبررسانی و آگاهی‌بخشی کنند. غرب به دنبال القای این ایده به افکار عمومی داخلی و بین‌المللی است که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به دلیل عدم رعایت حقوق بشر، مجازات شده‌اند. در مقابل، رسانه‌هایی که منافع ملی برای‌شان اهمیت دارد باید روایت درست را برای افکار عمومی در داخل و خارج بیان کنند.

وی با بیان آنکه افزایش فشار‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی به ایران، تابعی از افزایش قدرت ملت ایران است، تشریح کرد: ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید «اگر یک بیماری نتواند یک نفر را بکشد، قطعاً او را قوی‌تر می‌کند». با توجه به عبور ملت ایران از گردنه‌های سخت و نفس‌گیری مانند تحریم‌ها و فتنه‌های داخلی، می‌توان با قاطعیت گفت قدرت ایران در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است. تداوم روند قدرت‌زایی و قدرت‌افزایی ایران باعث شده آمریکا و دولت‌های اروپایی به اقداماتی از این قبیل متمسک شوند. اما به فضل خداوند و تدابیر مسؤولان ان شا‌ءالله از این گردنه هم با اقتدار عبور خواهیم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها