سخنگوی وزارت امور خارجه:

تبادل پیام‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد

کنعانی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و به قوت خودش باقی است. موضوع هسته‌ای نیز صرفا موضوع ایران نیست.
کد خبر: ۵۶۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵ - 23January 2023

تبادل پیام‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای ادامه داردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است. موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت آن مرتبط با هیچ موضوع و پرونده دیگری نیست و دولت کره متعهد و مسئول است که در چارچوب مناسبات دوجانبه حقوق قانونی ملت ایران را بدون هیچگونه قید و شرطی پرداخت کند.

کنعانی افزود: مذاکرات با دولت کره در کانال‌ها و سطوح مختلف انجام شد و همچنان ادامه دارد. متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت بخش نیست و حتی در موارد غیر تحریمی هم که دولت کره می‌توانست در آن زمینه‌ها اقدام کند و بخشی از مطالبات ایران را پرداخت کند اقدام شایسته و لازم را انجام نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: البته کمک جزئی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل کرده است و از محل همان منابع پرداخت کرده است.

وی افزود: همکاری دولت کره شایسته نیست و انتظارات ایران به صورت جدی باقی است و انتظار داریم و این انتظار دولت و ملت ایران است که دولت کره جنوبی در این ارتباط به مسئولیت‌های قانونی و تعهدات شناخته شده خود عمل کند. ایران متناسب با روند همکاری دولت کره جنوبی در این ارتباط از شیوه‌های متناسب و لازم در روند کار استفاده خواهد کرد.

مذاکرات مستقیم با آمریکا نداریم

کنعانی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع‌تحریم‌ها و همچنین برخی اخبار در خصوص دیدار دو مقام ایرانی و آمریکایی گفت: توضیحات وزیر خارجه جدیدترین اظهارنظر رسمی وزارت خارجه در عالیترین سطح بود و گمان می‌کنم کافی باشد.

وی افزود: تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و به قوت خودش باقی است. موضوع هسته ای صرفا موضوع ایران نیست. همانطور که سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد آقای بورل در این ارتباط در تعامل با طرف‌های ذی‌ربط از جمله با طرف ایرانی و طرف آمریکایی است و از این چارچوب تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها ادامه دارد و از طریق چارچوب‌های ارتباطی دیگری که در سطوح مختلف در کانال‌های دیپلماتیک وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عدم برگزاری جلسات رسمی مذاکرات به معنای عدم تبادل پیام و دیدگاه نیست. در این زمینه مواضع و دیدگاه‌های ایران روشن است. موضوع هسته‌ای موضوعی است که اگر منافع ایران در آن وجود دارد، حتما منافع طرف‌های دیگر هم از جمله دولت آمریکا و از جمله اعضای اروپایی برجام نیز در آن است و به نظر می‌رسد همه طرف‌ها نسبت به این موضوع اهتمام دارند.

وی افزود: روند پیگیری موضوع هسته ای و رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران در چارچوب‌های دیپلماتیک مورد اهتمام ایران است.

کنعانی گفت: طرف‌های دیگر در مواضع نشان دادند که نسبت به اصل برجام اهتمام دارند و تا الان نسبت به حفظ آن تأکید داشتند باید ببینیم تا چه میزازن با اقدام عملی اعضای غربی برجام در حفظ توافق و ازسرگیری اجرای آن روبرو خواهیم بود و همکاری سازنده آن‌ها را خواهیم دید.

وی افزود: مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درخصوص خروج ایران از معاهده NPT نیز گفت: آنچه مربوط به موضوع تحریم سپاه است اقدامی که پارلمان اروپا انجام داد و تصویب قطعنامه در خصوص موضوعات مرتبط با ایران بود از جمله درخواست از شورای اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی؛ هر چند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام آور است و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپا است ولی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه و غیرمنطقی می‌داند و آن را محکوم کرده و کاملا مردود می‌شمارد.

هشدارهای لازم به اروپا داده شده است

وی افزود: ایران اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. در گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه با آقای بورل، هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده شد. همچنین گفتگوی تلفنی آقای امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در همین رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب و پیامدهای غیرقابل پیش بینی هرگونه اقدام و رفتار محاسبه نشده اتحادیه اروپایی هشدار جدی داده شد.

وی افزود: در مجاری دیپلماتیک دیگر هم در تهران و برخی نمایندگی‌های سیاسی ایران هشدارهای لازم با جدیت به طرف‌های اروپایی داده شد و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد از منظر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مغایر مبانی حقوقی شناخته شده است.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی و برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی است و بر مبنای منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تحریم آن نقض صریح منشور است.

کنعانی در ادامه گفت: سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جانفشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرزها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت‌های منطقه است.

وی افزود: حتی اروپا نیز مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشورهای منطقه از جمله در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هرگونه تعرض به سپاه، تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود و در این هیچ شکی نیست و نخواهد بود.

جواب ما حتما متناسب با رفتار اروپا است

وی افزود: البته سپاه نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده گیرد، اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست را ببندد و محدود کند و در مقابل دست تروریست ها را باز بگذارد.

کنعانی گفت: مایلیم از این تریبون به افکار عمومی اروپا بگوییم که اگر امنیتی در اروپا است که قبلا مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته و تلفاتی متوجه ملت‌های اروپایی شده، امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی است. نقش برجسته سپاه در کمک به تامین امنیت در سوریه و عراق و اضمحلال خلافت داعش نادیده گرفتنی نیست.

وی افزود: اروپا حتما می‌داند که ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده کشورهای اروپایی دست بسته نیست و ایران از توان و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اروپا برای مناسبات دوجانبه هزینه بیش از این تولید نکند. حتما مقامات اروپایی مطلعند مجلس پیش نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند.

وی افزود: جواب ما حتما متناسب با رفتار اروپا است. در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تقابل، تقابل خواهیم کرد و متناسب با نوع اقدام آنها اقدام جدی و پشیمان کننده انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها