وزیر امور خارجه:

طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است

امیرعبداللهیان با بیان اینکه طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است، گفت: هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم، اما در میز مذاکره با عزت، منافع ملی کشور را دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۵۷۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸ - 03February 2023

طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفتگو با ایران استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نیکاراگوئه حضور دارد، عصر پنجشنبه به وقت محلی در دیدار «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه ضمن ابراز خرسندی از حضور در ماناگوآ اظهار داشت: این روز‌ها در حال برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هستیم انقلاب اسلامی ایران با انقلاب ساندنیستی نیکاراگوئه در یک سال رخ داد و از اینکه نیکاراگوئه در ده‌ه‌های گذشته در مقابل امپریالیسم و فشار استعماری مبارزه کرده، به خود می‌بالیم. ایران در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا و فشار‌های مقامات این کشور مقاومت و ایستادگی کرده و در این چهار دهه پیشرفت‌هایی داشته و دارد.

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام‌های گرم آیت‌الله رئیسی و مقامات عالیرتبه ایران و سلام‌های صمیمانه مردم ایران به مردم نیکاراگوئه، افزود: از حسن نیت و پذیرایی گرم مقامات کشور دوست و برادر نیکاراگوئه قدردانی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سرکار خانم علم الهدی علاقه‌مند بودند که خانم اورتگا در نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار در تهران شرکت کنند. از اینکه ۶ وزیر زن از نیکاراگوئه در کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار شرکت کردند، تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا به همراه وزیر خارجه نیکاراگوئه در تهران سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را امضا کردیم. چهارشنبه شب هم یادداشت تفاهم مکانیسم همکاری‌ها و مشورت‌های سیاسی بین وزارتخارجه‌های دو کشور را امضا کردیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تحریم‌های آمریکا و برخی کشور‌های غربی مشکلات و مزاحمت‌هایی را برای ایران ایجاد کرده، ولی ما در این مدت به پیشرفت‌های بزرگی نائل شدیم که تجربه ارزشمندی برای کشور ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: رهنمود‌های مقام معظم رهبری و نقش مردم ایران بخصوص زنان و جوانان در پیشرفت کشورمان نقش بسزایی داشت.

وی تصریح کرد: ما پیشرفت نیکاراگوئه را پیشرفت منطقه می‌دانیم. ترامپ تلاش زیادی کرد صادرات نفت ایران را در سایه تحریم به ادعای او به صفر برساند، ما در ایران تلاش کردیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفتگو با ایران است و اصرار فراوانی هم در این خصوص دارد. شما اشاره کردید اهداف آمریکایی‌ها از مذاکره با ملت‌ها و دولت‌های مستقل چیست. در فرهنگ ایرانی و اسلامی هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ایم. اما در میز مذاکره با عزت، منافع ملی کشور را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات با کشور دوست و برادر نیکاراگوئه ندارد. مردم و دولت ایران با قدم‌ها محکم در مسیر پیشرفت و استقلال کشور گام‌های قوی خود را برمی‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز توافقاتی را با تیم اقتصادی شما به عمل آوردیم و وزارت خارجه برای اجرای تعهدات که به نفع دو ملت و کشور است متعهد و پایبند خواهد بود. سفارتخانه‌ها و سفرا فعالانه اهداف پیشرفت مناسبات دو کشور را پیگیری می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بهترین‌ها را برای دولت و ملت نیکاراگوئه آرزو می‌کنم.

امیرعبداللهیان در پایان تصریح: در حال برنامه ریزی سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران در آینده به آمریکای لاتین و از جمله نیکاراگوئه هستیم. مایلم دعوت رئیس جمهور از شما و همسر رئیس جمهور از خانم اورتگا برای سفر به تهران را اعلام کنم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها