بایدن با نخست‌وزیر عراق درباره «تحولات منطقه» حرف زد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق درباره روابط دو کشور و «تحولات منطقه» رایزنی کرد.
کد خبر: ۵۷۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ - 03February 2023

بایدن با نخست‌وزیر عراق درباره «تحولات منطقه» حرف زدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که واشنگتن و بغداد در تدارک برای سفر وزیر خارجه عراق به آمریکا هستند، کاخ سفید از تماس تلفنی جو بایدن با نخست‌وزیر عراق خبر داد.

دفتر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که او با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق صحبت کرد و درباره موضوعات مختلف از قبیل «تحولات منطقه» به رایزنی پرداخت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور جو بایدن با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفتگو کرد تا بر تعهد ایالات متحده به عراق تاکید و (با او) درباره تحولات منطقه‌ای مشورت کند».

به روایت دفتر بایدن، «رئیس‌جمهور (آمریکا) بر تعهد ایالات متحده به «توافق چارچوب راهبردی» با عراق تاکید و از تلاش‌های نخست‌وزیر برای تقویت حاکمیت و استقلال عراق قدردانی کرد».

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و السودانی درباره دستور کار اقتصادی نخست‌وزیر عراق و برنامه‌های او برای اطمینان از تامین منافع اقتصادی مردم عراق صحبت کردند؛ سیاست‌هایی که ایالات متحده آماده است تا به طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کند».

طبق این بیانیه، رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر عراق درباره سفر قریب‌الوقوع «فواد حسین» وزیر خارجه عراق به واشنگتن هم حرف زده است.

کاخ سفید در این باره تصریح کرد: «رئیس‌جمهور از سفر هفته آینده فواد حسین وزیر خارجه عراق و هیات همراه به واشنگتن برای انجام صحبت‌های بیشتر درباره این برنامه‌ها استقبال کرد».

به گفته کاخ سفید، اعلام «تعهد دوباره» رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق درباره مقابله مشترک با داعش بخش دیگری از رایزنی بایدن و السودانی بوده است.

در بیانیه آمده است: «دو رهبر متعهد شدند تا اطمینان حاصل کنند که داعش دیگر هرگز نتواند مردم عراق یا امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید کند».

بنا بر گفته واشنگتن، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در پایان این گفت‌و‌گوی تلفنی توافق کردند که طی ماه‌های آینده با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

پایان پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها