رسانه صهیونیستی: واشنگتن به تل‌آویو پیشنهاد همکاری امنیتی علیه ایران را داده است

یک رسانه صهیونیستی گزارش داد که آمریکا به تل‌آویو پیشنهاد همکاری در «عملیات‌های سری» علیه ایران و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را داده مشروط به آنکه کابینه رژیم صهیونیستی از تصمیمات تنش‌زای خود عقب بنشیند. رسانه صهیونیستی: واشنگتن به تل‌آویو پیشنهاد همکاری امنیتی علیه ایران را داده است
کد خبر: ۵۷۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ - 03February 2023

رسانه صهیونیستی: واشنگتن به تل‌آویو پیشنهاد همکاری امنیتی علیه ایران را داده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک روزنامه صهیونیستی، امروز (جمعه)، در گزارشی مدعی شد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا سه مقام آمریکایی که طی دو هفته گذشته به اراضی اشغالی سفر کردند، در تلاش بوده‌اند تا با کابینه «بنیامین نتانیاهو» معامله‌ای منعقد کنند.

بنابر گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، این معامله بدین شکل بوده که واشنگتن اعلام کرده «به‌ازای همکاری آمریکا [با تل‌آویو]در مسئله ایران و عربستان سعودی، نتانیاهو برای بازگشت از تعهدات خود و تعهدات شرکایش در [کابینه]منتخب باید تلاش کند، وضعیت [در فلسطین اشغالی]را آرام نماید، وضعیت موجود در کوه معبد (اشاره به مسجد الاقصی) را حفظ کند، جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین را تقویت نماید و از شهرک [سازی‌ها]جلوگیری کند.»

در این گزارش آمده است که بنیامین نتانیاهو به پیشنهاد طرف آمریکایی پاسخ مثبت داده؛ اما در عین حال خواسته‌های شرکای خود در احزاب راستگرای افراطی را نیز اجابت می‌کند. این رسانه صهیونیستی با اشاره به ادعای ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، در عین حال افزود که با توجه به تحولات چند ماه اخیر، دیدگاه‌های تل‌آویو و آمریکا در خصوص مسئله ایران در این مدت به یکدیگر نزدیک شده است.

طبق گزارش یدیعوت آحارانوت، «آمریکا به اسرائیل پیشنهاد همکاری گسترده در عملیات‌های سری و نیمه‌سری در ایران را می‌دهد؛ اما نه در جنگ. [با این حال]اگر ایران از حدومرز هسته‌ای عبور کند، آمریکا گام‌های دیگر را مورد بررسی قرار خواهد داد که این مژده خوبی برای اسرائیل است.».

اما در ارتباط با همکاری واشنگتن با تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، این روزنامه صهیونیستی گفت که «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی شروط نه‌چندان آسانی را مطرح می‌کند و نتانیاهو باید امتیاز آرام‌سازی وضعیت در مناطق فلسطینی‌نشین را به او بدهد و همچنین میان بن سلمان و دولت بایدن آشتی برقرار کند.

یدیعوت آحارانوت می‌گوید این بدان معناست کنگره باید معامله تسلیحاتی بزرگ را که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با عربستان سعودی منعقد شد، تأیید کند و زندگی شهروندان یمنی را نادیده انگارد و برای بن سلمان به‌رغم دست داشتن در ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» در آمریکا فرش قرمز پهن کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «بایدن، بن سلمان و رسوایی‌های او را تحقیر می‌کند؛ اما با این وجود، او ممکن است از برگزاری مراسم عادی سازی روابط در باغ کاخ سفید بدش نیاید. مشکل اصلی کنگره است. مخالفت دموکرات‌ها به خاطر خاشقچی است و مخالفت جمهوری‌خواهان به دلیل امتیاز سیاسی احتمالی رئیس‌جمهور دموکرات‌ها است. در اینجا نیاز به تلاش مشترک کاخ سفید و نتانیاهو است و اگر کابینه [تل‌آویو]در خصوص [آرام‌سازی]وضعیت در [فلسطین]شانه خالی کند، دیگر هیچ تلاش مشترکی در کار نخواهد بود.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که وبگاه «آکسیوس» اخیرا گزارش داد دولت آمریکا به دنبال آرام‌سازی وضعیت و جلوگیری از وقوع انتفاضه سوم در کرانه باختری است و بر این باور است که کمرنگ شدن نقش امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین اصلی‌ترین عامل تشدید تنش در کرانه باختری است.

آکسیوس به نقل از چند مقام آمریکایی و صهیونیست خبر داد که بلینکن در روز سه‌شنبه در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرده است از جمله مهم‌ترین گام‌هایی که تشکیلات باید برای آرام‌سازی تنش‌ها در کرانه باختری اتخاذ کند، پذیرش نقشه‌ای امنیتی است که ژنرال آمریکایی «مایکل فنزل» هماهنگ‌کننده امنیتی واشنگتن در قدس اشغالی آن را طراحی کرده است.

این وبگاه آمریکایی گفته بود این برنامه شامل «آموزش یک گروه ویژه فلسطینی است که در شمال کرانه باختری مستقر خواهند شد» تا با گروه‌های مقاومت در آن نقاط درگیر شوند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها