نقد فیلم/ امیرحسین قدمی

«عطرآلود»؛ درام عاشقانه با چاشنی بیم و امید

فیلم «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و قلم حسین حسنی یک درام عاشقانه با چاشنی بیم و امید است.
کد خبر: ۵۷۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲ - 05February 2023
«عطرآلود»؛ درام عاشقانه با چاشنی بیم و امیدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - «امیرحسین قدمی»؛ فیلم «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و قلم حسین حسنی یک درام عاشقانه با چاشنی بیم و امید است. بیم و امیدی که بخش جدایی ناپذیر زندگی‌های ایرانی است. داستان فیلم چالش‌های یک زوج عاشق را، در مسیر پیشرفت و استحکام زندگی شان روایت می‌کند. زوجی که عشق و علاقه آن‌ها به یکدیگر در لحظات مختلف فیلم به تصویر کشیده می‌شود.
 
در داستان فیلم «عطرآلود» زندگی زوجی روایت می‌شود که با وجود داشتن مشکلات مالی، ناامید نیستند و در زندگی زناشویی خود امیدوارند و دل‌هایشان به هم گرم است. با ظهور بیماری مرد خانواده، ورق برمی گردد و ترس و اضطرابِ برخواسته از عشق و علاقه درونی، بر وجود مرد غلبه می‌کند و او را وادار به انجام کار‌هایی می‌کند که دوست ندارد. این خاصیت عشق است که منیت را در عاشق می‌کشد. این خاصیت به زیبایی در فیلم به نمایش گذاشته شد. 
 
از مهمترین پیام‌های این فیلم، اهمیت خودباوری و امیدواری در زندگی مشترک است. انسان با تشکیل زندگی مشترک وارد عرصه بزرگ‌تر و مهمتری از زندگی می‌شود و به تبع آن وظایف و تکالیف بزرگ تری را عهده دار می‌شود، از همین رو به توان بیشتری برای مواجهه با مشکلات نیازمند می‌شود. بدون امیدواری و خودباوری، حل مشکلات و سختی‌ها امکان پذیر نیست. امیدواری باعث می‌شود که انسان دست از تلاش برندارد و خودباوری باعث می‌شود که انسان در مسیر تلاشش، دست به هر کاری نزند. 
 
در این فیلم، علی، شخصیت اول داستان، که استعداد خوبی در عطر سازی داشت، بعد از آگاهی از بیماری خود، از تلاش دست بر می‌دارد و فرصت‌های پیش رو خود را نادیده می‌گیرد. این معضل، گریبان گیر هر شخص بیماری می‌تواند شود، اما همراهی و عشق نیمه دوم زندگی، باعث شد امید در دل علی به تدریج زنده شود و بر ترس‌های خود غلبه کند. 
 
در خصوص کارکتر‌های فیلم، بازی همسر علی، غیرواقعی جلوه داده شد. قوت بازی یک شخصیت در انتقال پیام، از رفتارها، گفتار‌ها و حالات رفتاری بازیگر دریافت می‌شود. همسر علی نتوانست عاشقی و همراهی با همسرش را به خوبی به نمایش بگذارد و گفتار او با حالات و تغییرات چهره او سازگار نبود و نتوانست به خوبی، گفتار خود را با تصویر خود منطبق کند. 
 
از نقاط ضعف فیلمنامه ترکیب نامناسب و اغراق آمیز مشکلات علی بود. مبتلا به سرطان سینه پیشرفته و غیرقابل درمان، طفره رفتن شرکت‌های تولید عطر با وجود آگاهی آن‌ها از توانمندی وی در حوزه عطر سازی، بیماری قلبی پدر بچه‌ای که در مهدکودک همسرش تربیت می‌شد بخاطر دروغ و فریب پسر عمویش، در کنار متحمل شدن هزینه‌های درمان پدر بچه با وجود عدم توانمندی مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان خود باعث شد که نمایی غیرواقعی از مشکلات یک مرد خانواده به مخاطب القا شود.
 
از نقاط مثبت تکنیکی فیلم، نورپردازی و تصویربرداری حرفه‌ای فیلمبردار فیلم، روزبه رایگا، بود. ایده‌های خلاقانه‌ای همچون ثبت لحظات و اوقات روزمره بوسیله دوربین موبایل و یا نمایش نور و سایه در کنار یک ویدئو پروجکشن خانگی باعث شد لحظات شاعرانه و زیبایی را از لحاظ بصری به بیینده ارائه کند که در جای خود تحسین برانگیز است.
 
انتهای پیام/ ۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار