دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کنکاشی در نرمش جدید حزب‌الله لبنان در میان تداوم کارشکنی‌های عربستان

در پی کارشکنی جریان‌های سیاسی لبنان در انتخاب رئیس جمهور، سرانجام دبیرکل حزب‌الله نظر نهایی این جنبش را اعلام کرد و به صراحت گفت که برای فائق آمدن بر بحران سیاسی از «سلیمان فرنجیه» برای گزینه ریاست جمهوری حمایت می‌کنند، موضعی که نشان می‌دهد حزب‌الله مثل همیشه منافع ملی را به منافع حزبی و ائتلافی با دیگر متحدان ترجیح می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۸ - 09March 2023

نرمش جدید حزب‌الله در میان تداوم کارشکنی‌های عربستان/ پنجشنبه ۱۸ اسفندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مهدی اصغری؛ با گذشت هشت ماه از انتخابات پارلمانی لبنان، انسداد سیاسی در این کشور کماکان ادامه دارد و جریان‌های سیاسی بر روی گزینه واحد برای کرسی ریاست جمهوری توافق نکرده‌اند. با اینکه برخی جریان‌های غربگرا و وابسته به سعودی سعی دارند با تداوم بحران سیاسی، حزب‌الله را مقصر این وضعیت معرفی کنند، اما رهبر این جنبش بار‌ها برای برون‌رفت لبنان از این بن بست ابتکاراتی را پیش روی دیگران قرار داده تا نشان دهد حزب‌الله برخلاف رقبا در جهت مصالح ملی حاضر به همکاری و رسیدن به توافق است.

در همین راستا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دوشنبه در یک سخنرانی به مناسبت روز جانباز، به پرونده انتخاب رئیس جمهور هم گریزی زده و گفت: «بعد از مخالفت جبران باسیل با پیشنهاد ما برای نامزدی ریاست‌جمهوری، ما حمایت خود را از سلیمان فرنجیه اعلام کردیم و به صراحت می‌گوییم از فرنجیه حمایت می‌کنیم و تردیدی در این خصوص نداریم».

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه هرگز اجازه نمی‌دهیم کسی لبنان را به طرف هرج و مرج سوق دهد، تاکید کرد: «ما خواستار انتخاب رئیس جمهور هستیم بدون آنکه بخواهیم در این زمینه از مسئولیت‌هایمان فرار کنیم. متعهد به حد نصاب دو سوم برای انتخاب رئیس جمهور هستیم. نمی‌پذیریم که رئیس جمهوری بر لبنان تحمیل شود یا یک نامزد، خواه با آن موافق باشیم یا مخالف، تحمیل شود. هرگز برای انتخاب رئیس جمهور منتظر تحولات یا سازش‌کاری نمی‌مانیم».

حمایت حزب‌الله از سلیمان فرنجیه درحالی است که تاکنون پارلمان یازده جلسه برای انتخاب رئیس جمهور برگزار کرده است، اما به دلیل اختلافات سیاسی جریان‌های سیاسی روی یک گزینه واحد به توافق نرسیده‌اند. در حال حاضر ژوزف عون، فرماندن ارتش لبنان و سلیمان فرنجیه، رئیس جریان «المرده» دو گزینه اصلی ریاست جمهوری هستند.

سلیمان تونی فرنجیه، سیاستمدار لبنانی و رهبر جریان «المرده» است. فرنجیه از سال ۱۹۹۰ تاکنون هفت بار وزیر شده است و سمت وزیر مسکن و تعاون، وزیر دولت در امور شهری و روستایی و وزارت صحت عامه از جمله سوابق و فعالیت‌های سیاسی او در سه دهه گذشته است. حزب فرنجیه در انتخابات اخیر توانست دو کرسی را کسب کند.

با اینکه لبنان پیش از نیز چندین بار خلاء ریاست جمهوری طولانی مدت را تجربه کرده بود، اما در آن زمان بحران اقتصادی وجود نداشت، اما اکنون شرایط بسیار بدتر از قبل است و ادامه این وضعیت می‌تواند لبنان را با چالش جدی مواجه کند و به همین دلیل حزب‌الله برای عبور از این بحران سیاسی و اقتصادی، منافع حزبی را فدای منافع ملی کرده است تا نشان دهد که برخلاف تبلیغات و هجمه‌های رسانه‌ای عربستان و آمریکا و جریان‌های مخالف داخلی، تنها جریان مقاومت دلسوز مردم لبنان است که برای حل بحران‌ها گام‌های عملی بر می‌دارد.

حزب‌الله در سه سال گذشته هم که مردم لبنان با بحران اقتصادی گسترده مواجه بودند با کمک ایران بخشی از مشکلات سوختی این کشور را حل کرد، ولی دیگر رهبران سیاسی که از اتاق فرمان‌های ریاض و واشنگتن دستور می‌گیرند، گامی برای حل مشکلات مردم برنداشتند. رهبران مقاومت بار‌ها گفته‌اند که منافع ملی لبنان خط قرمز آن‌ها است و در ماجرای منابع گازی مشترک با رژیم صهیونیستی هم این مسئله را اثبات کردند و سید مقاومت هشدار داد که اگر لبنان از این منابع استفاده نکند، اجازه نخواهند داد صهیونیست‌ها هم این منابع را استخراج کنند و در نهایت این هشدار‌ها کارساز بود و مقامات تل‌آویو مجبور به عقب نشینی شدند.

با اینکه جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون و رهبر جنبش آزاد میهنی به رهبری جبران باسیل چند سالی است که در ائتلاف با حزب‌الله هستند، اما بر سر گزینه ریاست جمهوری بایکدیگر اختلاف نظر دارند و مسیحی‌های متحد حزب‌الله با سلیمان فرنجیه مخالف هستند. هر چند برخی ناظران اختلاف نظر حزب‌الله و جریان آزاد ملی را پایان ماه عسل این ائتلاف می‌دانند، اما آنگونه که از اظهارات نصرالله برمی‌آید، حزب‌الله با وجود این اختلافات همچنان به ائتلاف با جریان ملی آزاد پایبند است، اما منافع ملی لبنان را بر ائتلاف‌های سیاسی ترجیح می‌دهد. حزب‌الله همواره آمادگی خود را برای تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر اعلام کرده است، اما جریان‌های سیاسی غربگرا چوب لای چرخ حل بحران‌ها می‌گذارند و در پازل اربابان سعودی و آمریکایی خود بازی می‌کنند.

جبران باسیل در ماه‌های اخیر پیش بینی می‌شد که یکی از گزینه‌های مسیحی برای ریاست جمهوری باشد، اما نه خود نامزد ریاست جمهوری شد و نه گزینه مدنظر خود را معرفی کرده است و به نوعی سهل انگاری مارونی‌ها در این زمینه بازی در زمین دشمنان ملت است که کماکان سعی دارند به فتنه انگیزی در لبنان ادامه دهند.

به اعتقاد کارشناسان، با اعلام رسمی جنبش امل و حزب‌الله در حمایت از سلیمان فرنجیه، فضای انتخابات سیاسی راکد و بی‌رمق وارد دور تازه‌ای از چانه‌زنی‌های سیاسی خواهد شد و این درحالی است که اردوگاه رقیب مقاومت موسوم به جریان ۱۴ مارس پس از شکست در تثبیت نام «میشل معوض» برای تصدی ریاست جمهوری در حال ایجاد یک آرایش سیاسی جدید است.

تداوم کارشکنی عربستان سعودی

عربستان سعودی که از بازیگران تأثیرگذار در روند تحولات لبنان محسوب می‌شود و با پول‌پاشی دلار‌های نفتی جریان سیاسی وابسته‌ای در میان گروه‌های اهل سنت و حتی مسیحیان برای خود دست و پا کرده است، با مشاهده ابتکار عمل جدید حزب الله بلافاصله دست به کار شد تا از دایره تحولات بیرون نیافتد.

در همین راستا، ولید البخاری سفیر سعودی در لبنان با انتشار توییتی در حساب شخصی خود به سخنرانی نصرالله واکنش نشان داد و مدعی شد: «اگر دو نفر ساکن و بی‌تحرک وجود دارند دو راه حل وجود دارد، یا اینکه از دست یکی از آن‌ها خلاص شده یا اینکه نفر دوم را باید به حرکت درآورد». این توییت سفیر سعودی در محافل داخلی لبنان به این نوع تعبیر شده است که عربستان خواهان حذف سلیمان فرنجیه از عرصه انتخابات ریاست جمهوری لبنان و حمایت کامل از ژوزف عون یا حمایت از شخص سومی در آینده است.

سفیر سعودی در ماه‌های گذشته بار‌ها با رهبران جریان‌های سیاسی همسو با ریاض دیدار کرده است تا بتواند آن‌ها را در مقابل حزب‌الله متحد کرده و اجازه ندهند گزینه مورد نظر این جنبش مسند ریاست جمهوری و نخست وزیری را تصاحب کند. ژوزف عون از سوی عربستان، فرانسه و قطر حمایت می‌شود و در ماه‌های اخیر نشست‌هایی در این باره بین سعودی‌ها و طرف فرانسوی برگزار شده تا بتوانند او را به عنوان مهره خود در لبنان سر کار بیاورند.

عربستان از چهار سال پیش با همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی با تحریم لبنان، این کشور را به گرداب بحران اقتصادی کشانده‌اند و سعی دارند با این اقدام اهداف شوم خود علیه مقاومت را در این کشور محقق کنند. سعودی‌ها سعی دارند با روی کار آوردن مهره‌های خود، قدرت حزب‌الله را تضعیف کرده و آنرا از عرصه سیاسی کنار بزنند. ریاض ترجیح می‌دهد بحران سیاسی و فروپاشی اقتصادی و زنج مردم در لبنان تداوم داشته باشد تا اینکه گزینه‌ای مورد تأیید حزب‌الله در راس امور قرار بگیرد، اما تلاش‌های عربستان نه تنها کمکی به حل بحران‌ها نخواهد کرد بلکه دود آن بیش از همه به چشم مردم لبنان خواهد رفت که قربانی جاه طلبی برخی سیاسیون داخلی و طرف‌های خارجی شده‌اند.

جریان از هم پاشیده و مضمحل ۱۴ مارس به رهبری سعد حریری و افرادی مانند سمیر جعجع، رئیس قوات اللبنانیه، به عنوان پیاده نظام عربستان همچنان برنامه‌های سعودی‌ها را در لبنا اجرا می‌کنند و به خاطر مطامع سیاسی اجاره نمی‌دهند تا لبنان رنگ آرامش ببیند. تحرکات عربستان و آمریکا برای کنار زدن مقاومت از عرصه سیاسی پروژه شکست خورده است و نتایج انتخابات پارلمانی در ماه می، نشان داد که برخلاف تصور مقامات ریاض و واشنگتن، مردم دیدگاه مثبتی به حزب‌الله دارند و این جنبش و متحدانش اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند.

حزب‌الله با اعلام مواضع نهایی خود برای انتخاب رئیس جمهور با دیگر جریان‌های سیاسی اتمام حجت کرد تا اگر واقعا اراده‌ای برای پایان دادن به بحران سیاسی دارند، دست خود را به سمت مقاومت دراز کنند تا بتوانند با اتحاد لبنان را از این وضعیت رها سازند. با سخنرانی نصرالله، بعد از این مقصر هر گونه تداوم بحران در لبنان رهبرانی هستند که سعی دارند به جای منافع ملی، خواسته‌های جبهه عبری - عربی - غربی را تامین کنند و این خیانتی در حق مردم لبنان است که قربانی جاه طلبی سیاستمداران خود شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار