دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش نیرو‌های دفاع ملی سوریه در نبرد با تروریست‌های تکفیری

نیرو‌های دفاع ملی سوریه که به بسیج سوریه نیز معروف هستند با هدف مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور سازماندهی شده است.
کد خبر: ۵۷۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۸ - 01April 2023

نیرو‌های دفاع ملی سوریه و کمک به ارتش در نبرد با داعش/ اتونشر ۱۲ فروردینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علی ترکمانی؛ نیرو‌های دفاع ملی سوریه که به زبان عربی (قوات الدفاع الوطنی) به بسیج سوریه معروف است شاخه‌ای از نیرو‌های مسله سوریه هستند که از بخش مهمی از نیرو‌های داوطلب مردمی پس از تابستان سال ۱۳۹۱ برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی تشکیل شده است.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه با هدف اولیه مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش و سایر گروه‌های تروریستی فعال در کشور سوریه تشکیل و سازماندهی شد. برخی از تحلیل‌گران معتقد هستند که این گروه مبارز مردمی از نیرو‌های بسیج ایران الگوبرداری شده و بر همین اساس هم نقش بسیار مهم و موثری در مبارزه با تروریست‌های فعال در سوریه داشت.

شکل‌گیری و سازماندهی

در ابتدای آغاز فتنه دشمنان در سوریه و گسترش و پیشروی گروه تروریستی تکفیری داعش در این کشور هرج و مرجی که در فضای آن حاکم بود و امکان به کارگیری نیرو‌های ارتش مسیر نبود. این در حالی بود که گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد در شهر‌ها و نقاط مختلف سوریه پراکنده شده بودند و همین علت نیز وجود یک سازمان سریع و با سرعت عمل بسیار بالا برای روبرویی و مبارزه با آن‌ها را لازم و ضروری کرده بود.

الگوبرداری از بسیج ایران

با توجه به شرایط آن روز‌های سوریه و پیشروی سریع داعش در شهر‌های مختلف آن و تصرف برخی از آنها، کارشناسان نظامی سوری و ایرانی بهترین راهکار برای پر کردن خلاء حضور نیرو‌های مبارزه کننده با گروه‌های تروریستی و تکفیری را ایجاد و تشکیل گروه‌های بسیج مردمی دیدند. در واقع بعد از این مقطع زمانی بود که زمینه‌ها و شرایط لازم برای تشکیل نیرو‌های دفاع ملی سوریه که به عربی (قوات الدفاع الوطنی) معروف شد فراهم شد.

فرماندهان

بر اساس اخبار و اطلاعات موجود که در رسانه‌ها منتشر شده است «نیرو‌های دفاع ملی سوریه» با مشاوره و کمک مشاوران نظامی ایران ازجمله سردار شهید «حسین همدانی» به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان و سرداران نظامی کشور و با الگوبرداری از سازمان بسیج در داخل کشور پایه گذاری شده و فعالیت‌های خود را به صورت عملی در جریان مبارزه و ایستادگی در برابر تجاوزات زمینی داعش آغاز کرد.

همیاری مردم

بعد از ظهور داعش در عراق و سوریه و اقدام آن‌ها به اشغال مناطق وسیعی از این کشور بسیاری از مردم سوریه به نیرو‌های دفاع ملی سوریه پیوستند. بخش قابل توجهی از مردمی که به این گروه مقاومت سوری پیوستند افرادی بودند که اعضای خانواده آن‌ها توسط گروه‌های تروریستی ازجمله داعش کشته شده بودند. در حقیقت می‌توان اینگونه برداشت کرد که این گروه از افراد به منظور دفاع و حفاظت از سرزمین خودشان در برابر حمله و تهاجم غافلگیرکننده گروه‌های تروریستی به نیرو‌های دفاع ملی سوریه پیوسته بودند.

تعداد نیرو‌های فعال

نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) در ابتدای تاسیس خود از چند صد نفر تشکیل شده بودند، ولی بعد از عملکرد موثر در پاکسازی منطقه «داریا» از وجود تروریست‌ها و بالطبع حمایت و پشتیبانی دولت سوریه از آن‌ها شاهد بودیم که نفرات آن‌ها تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

نیرو‌های تشکیل دهنده

نیرو‌های تشکیل دهنده دفاع ملی سوریه با توجه به تنوع قومی و نژادی گسترده این کشور از گروه‌های مردمی شیعه، سنی، علوی و مسیحی تشکیل شده است. بر این اساس با توجه به تنوع بسیار بالا و کم نظیر نیرو‌های دفاعی شاهد این مهم بودیم که اقشار مختلف مردم سوریه در کنار ارتش این کشور با تروریست‌های تکفیری داعشی به مبارزه پرداخته و پروز‌های ارزشمندی را نیز در این مسیر کسب کردند.

نقش و کارکرد مثبت

در روز‌هایی که سوریه گرفتار فتنه‌ای شده بود که توسط دشمنان این کشور طراحی و اجرا شده بود، ارتش این کشور هم حال و روز مناسبی نداشت و متاسفانه شاهد بودیم که ارتش سوریه بخشی از ظرفیت خود را به دلیل درگیری‌های سنگین و همزمان در چندین میدان نبرد با تروریست‌ها از دست داده بود، الحاق نیرو‌های دفاع ملی سوریه به آن‌ها توان و قدرتی تازه را در این نیروی مبارز تزریق کرد و قدرت و توان ارتش سوریه در راه مبارزه با ترویست‌های داعشی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد.

تاثیر در تحولات سوریه

نخستین یگان‌های نیرو‌های دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) به همراه ارتش این کشور اولین عملیات خود را در استان «داریا» انجام دادند. عملکرد این گروه در نخستین عملیات خود بسیار موثر و قابل توجه بود به صورتی که با موفقیت توانستند این منطقه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند. بر این اساس دولت سوریه اقدامات بیشتری را برای استفاده و گسترش این نیروی بسیج مردمی به کار گرفت.

«نیرو‌های دفاع وطنی سوریه» با سازماندهی و گذراندن دوره‌های آموزشی نحوه دفاع از کشور خود و مقابله با تروریست‌های تکفیری را آموزش دیدند. آن‌ها در کنار ارتش سوریه و مدافعان حرم از کشور‌های مختلف بخشی از جبهه مقاومت اسلامی در سوریه را تشکیل دادند که روحیه مقاومت و ایثار مهمترین ویژگی این گروه مقاومت است و در مسیر آبادانی سوریه و یاری آوارگان و پناهجویان مردم خود سعی و تلاش فراوانی انجام دادند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار