در دیدار وزیر ارشاد اسلامی با تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد؛

اصلاح ناهنجاری‌ها در گرو تأسی به سیره رضوی/ حضرت رضا (ع) ستون اصلی تمدن‌سازی اسلامی هستند

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: اگر به درستی حضرت رضا (ع) و معارف آن حضرت را به جامعه معرفی کنیم و بتوانیم از ظرفیت معنوی بارگاه منور رضوی به نحوی صحیح بهره ببریم، قطعا تمام ناهنجاری‌های کشورمان را می‌توانیم اصلاح کنیم.
کد خبر: ۵۷۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸ - 16March 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیئت امنای بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌ هنری امام رضا (ع) که در حرم مطهر رضوی انجام شد، با تأکید بر اهمیت ارتباط مؤثر با اهالی هنر برای ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی در جامعه، اظهارداشت: قریب به اتفاق جامعه هنری و هنرمندانه فرهیخته کشور اگرچه با ظاهر‌هایی متفاوت، اما انسان‌هایی معتقد به اصول دینی و دلداده مکتب اهل‌بیت (ع) هستند، ارتباط و استفاده از ظرفیت‌‌های آنان می‌تواند بسیار در نشر و تقویت اخلاق اسلامی و فضائل انسانی در جامعه مؤثر باشد.

وی با اشاره به عظمت و اوج هنرهای ممتاز به کار رفته در حرم مطهر امام رضا (ع) و با بیان اینکه بارگاه رضوی آمیخته‌ای از هنر و معرفت است، افزود: جاذبه الهی و معرفتی حرم مطهر رضوی سالانه جمعیت قابل توجهی از زائران را جذب این بارگاه قدسی می‌کند؛ اما در کنار جنبه‌های معرفتی جاذبه‌های هنری این آستان نورانی نیز باید معرفی شود زیرا این امر خود می‌تواند مقدمه‌ای برای جذب علاقه‌مندان به هنر باشد و هرکه پا در این فضای ملکوتی گذارد مجذوب معنویت وجود قدسی حضرت رضا (ع) نیز خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فلسفه و حکمت معماری بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا (ع) گفت: تک‌تک اجزای این بارگاه قدسی تجلی هنر ممتاز معنوی بوده و از پشتوانه‌ای معرفتی برخوردار است، این آستان نورانی به گونه‌ای بنا شده تا توسعه معنویت و فیض الهی را در کالبد مادی این جهان محقق سازد؛ مسیر تشرف به روضه منوره که پیش‌نیاز آن عبور از بست‌ها، صحن‌ها و رواق‌هاست به گونه‌ای حکمت‌آمیز ساخته شده تا زائر را پیش از تشرف به محضر امام معصوم از حیث روحی آماده سازد.

‌وی با اشاره به تأثیرات فرهنگی و اجتماعی شناساندن وجود و معارف اهل‌بیت (ع) به جامعه، عنوان داست: اگر به درستی حضرت رضا (ع) و معارف آن حضرت را به جامعه معرفی کنیم و بتوانیم از ظرفیت معنوی بارگاه منور رضوی به نحوی صحیح بهره ببریم، قطعا تمام ناهنجاری‌های کشورمان را می‌توانیم اصلاح کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی نعمتی بزرگ برای هدایت است، تصریح کرد: ملت ایران شیفته حریم امن اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند اما عشق و ارادت ایرانیان به حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) جایگاهی بسیار ویژه و غیرقابل توصیف دارد؛ این علاقه نیز تنها منحصر به مسلمانان شیعه یا اهل سنت نیست، این بارگاه مطهر سالانه میزبان جمعیت قابل توجهی از زائران با ادیان زرتشتی، مسیحی و غیره است.

‌مروی در پایان آمادگی کامل آستان قدس را برای همکاری با بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و گفت: آستان قدس رضوی تاکنون در عرصه بین‌الملل خیلی فعال نبوده، اما رویکرد ما تقویت این حوزه است؛ ارادتمندان به حضرت رضا (ع) در اقصی نقاط دنیا حضور دارند؛ از این رو برای تقویت ارتباط معنوی آنان با بارگاه حضرت رضا (ع) و ترویج معارف رضوی علاقه‌مند به توسعه حوزه بین‌الملل هستیم.

حضرت رضا (ع) ستون اصلی تمدن‌سازی اسلامی 

اسماعیلی نیز در این دیدار با بیان اینکه خدمت به ترویج معارف قدسی حضرت رضا (ع) یکی از اهتمامات جدی دولت سیزدهم است، بیان داشت: استفاده از ابزار هنر همانند فیلم و سرود یکی از راهبردهای ویژه وزارت فرهنگ در ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی است.

وی با اشاره به اهدای جایزه هنری گوهرشاد توسط وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه جایزه هنری گوهرشاد را به عنوان سمبل تجلیل از کرامت، حجاب و حضور فعال بانوان عفیفه در عرصه عمومی جامعه راه‌اندازی کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وجود مبارک امام رضا (ع) را ستون اصلی تمدن‌سازی اسلامی می‌دانیم، ادامه داذ: اگر حضرت رضا (ع) در خراسان حضور نمی‌یافتند بسیاری از اتفاقات مهم علمی و تمدنی در کشور رخ نمی‌داد و ایران به این درجه از نبوغ و توسعه علمی در حوزه‌های مختلف نمی‌رسید.

اسماعیلی عرصه‌های زیست‌بوم و نوآوری صنایع خلاق رضوی، تقویت و توسعه سوغات زائر، بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا (ع) و مشارکت در عرصه‌های بین المللی را از جمله حوزه‌های مناسب برای همکاری آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

همچنین در این دیدار «مرتضی سعیدی» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گزارش از اقدامات و برنامه‌های مجموعه متبوع خود ارائه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار