توسط دبیرخانه رویداد؛

فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار منتشر شد

فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار توسط دبیرخانه این رویداد منتشر شد.
کد خبر: ۵۷۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴ - 18March 2023

فراخوان نخستین جشنواره مردمی معماری عمار منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با انتشار فراخوان نخستین جشنواره مردمی معمار عمار، ثبت نام در این رویداد از اول فروردین سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد. همچنین زمان ارسال آثار از یکم مرداد تا یکم شهریور سال ۱۴۰۲ است. داورها از یکم تا بیستم شهریور به بررسی و انتخاب آثار می‌پردازند.

جشنواره مردمی معمار عمار هفته آخر شهریور برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره از جشنواره تقدیر خواهند شد.

انقلاب اسلامی جریان مبارکی بود که خداوند رحمان بوسیله امام خمینی (ره) در جهان جاری نمود و ساختار فکری و حیات اجتماعی ایران و مستضعفان را دچار تحولات اساسی کرد. در عرصه‌های گوناگون بخصوص در عرصه جلوه‌های هنری، این مفهوم توسط هنرمندانی که همراه و دل سپرده این ماجرا بودند جریان یافت و آثار عمیق و ماندگاری خلق شد.

اما جامعه معماری و شهرسازی نسبت کافی با این مفهوم عظیم و جهان جدید برقرار نکرد و در سرگردانی میان رجوع به سنت و تاریخ گرایی و همراهی با مدرنیته و غرب گرایی، به شرایطی نابسامان و آشفته در معماری و شهر مبتلا شد. در مناسبات سرمایه سالارانه و غرب‌گرای امروز علیرغم وجود جوانان مؤمن و مستعد که به حاشیه رانده شدند، سرمایه اصلی انقلاب در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی یعنی مستضعفین و مسائل شأن مغفول مانده است.

هدف جشنواره معماری عمار در ابتدا فراهم کردن عرصه برای حضور فعال معماران و متخصصان و علاقه مندان جوان و مؤمن و مستعد در فضای معماری و شهرسازی است که زمینه ساز تجلی مفاهیم انقلاب اسلامی در کالبد و فضای معماری و شهر است.

در ادامه با توجه به این که انقلاب اسلامی، عمومی‌ترین واقعه اجتماعی ایران بوده است و بسیاری از فضای شهری، از یک فضای معمولی به مکان رویدادهای منحصر به فرد متعلق به انقلاب اسلامی تبدیل شده‌اند، اما عملاً با رویکرد تغافل مسئولین امر، سیمای شهرها و روح حاکم بر کالبد فضاها، خالی از این جریان اجتماعی و فرهنگی، اعتقادی و سیاسی شده است. و رویدادها و حافظه تاریخی شهر از این خاطرات جمعی مبارک، تهی گشته و نسبت به انقلاب دچار فراموشی شده است.

رسالت این جشنواره با زنده‌سازی و باز نمایی ساختار انقلابی شهر از طریق بازنگری و بازخوانی این مکان رویدادها و حساس کردن مسئولین به میراث ماندگار فرهنگی و معماری انقلاب اسلامی است.

بخش مردمی:

صاحبان اصلی انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین وفادار به آرمان‌های حضرت روح‌الله هستند. و هیچ کس به خوبی این مردم توانایی با زنده‌سازی حافظه تاریخی اجتماعی شهر را نخواهد داشت.

جشنواره معماری عمار با ایجاد «پویش مردمی نشانه نگاری میراث معماری و فرهنگی انقلاب اسلامی» بنا دارد با کمک آحاد مردم کشور پهناور و عزیز ایران، مکان رویدادها و مکان شخصیت‌های انقلاب اسلامی که را به فراموشی سپرده شده‌اند را شناسایی و با کمک متخصصین معماری و شهرسازی به هویت ذاتی این فضاها جان تازه ببخشند.

بخش رقابتی:

جایزه روح الله شامل یادبود شهید روح‌الله عجمیان؛ مسابقه معماری و طراحی شهری منتخب مکان رویدادها، خاطره جمعی و حافظه تاریخی شهر حول محور انقلاب اسلامی است. در این دوره در حدود ۱۲ شهر و مقدار ۲۳ نقطه از مکان رویدادهای پژوهش شده به مسابقه گذاشته می‌شود.

بخش جایزه آرمان شامل یادبود شهید آرمان علی وردی، مسابقه طراحی مفهومی حول محور مفاهیم بنیادی و آینده معماری انقلاب اسلامی است. همچنین در این دوره به مفهوم خانه با رویکرد خانه: وادی مقدس خانواده، حریم خانه و تکریم خانواده می‌پردازیم. در این رقابت از بین آثار ارسالی به کامل‌ترین نگاه از لحاظ مفاهیم بنیادی معماری اسلامی ایرانی و رویکرد آینده پژوهی جایزه تعلق خواهد گرفت.

بخش جایزه مصطفی شامل یادبود شهید مدافع حرم افغانستانی دانشجوی سال آخر معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران مصطفی کریمی و مسابقه بین‌المللی طراحی معماری و طراحی شهری مکان رویدادهای محور جبهه مقاومت است.

بخش رقابتی ویژه شامل مکان رویدادهای فتنه ۱۴۰۱ و مسابقه طراحی شهری و معماری مقتل شهیدان آرمان علی‌وردی و روح الله عجمیان است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر درباره مسابقه و جشنواره می‌توانند با دبیرخانه مرکزی یا دبیرخانه‌های منطقه‌ای تماس بگیرند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار